vochtmeter

bas

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
110
0
hallo,
maak iemand hier ook wel eens gebruik van een vochtmeter? mijn tafelblad heeft wat naden gekregen omdat het hout niet droog genoeg was.
op internet kwam ik deze site tegen waar ze een paar verschillende types hebben http://www.pinearts.nl/ en dan even zoeken op vochtmeter.
heeft iemand ervaring met deze types?
Bas
 

hemski

Actieve deelnemer
31 mrt 2008
281
2
nee, eigenlijk nog niet, maar ik weet nog wel dat in de woodworking magazie van schwarz een stukje over verschillende types heeft gestaan. Ik ga het voor je opzoeken!! Ik sta zelf ook op het punt om meer op zker te gaan spelen en een vochtmeter te gebruiken.
 

tuoh

Oud hout
Hallo Bas,

ik gebruik al jaren een vochtmeter, gekocht bij Brookhuis Micro-Electronics een firma gevestigd in Enschede.
Merk AB Fmc moisture meter, de FMC bevat een microprocessor die zowel de referentiewaarden van de verschillende houtsoorten bevat als ook van de houtgroepen.
Er is ook mogelijkheid om een temperatuur correctie toe te passen ( = omgevingstemperatuur)
Het toestel is voorzien van een ram-elektrode, de betrouwbaarste manier van vocht meten, een ram-elektrode is voorzien van twee meetstiften, deze worden met de ram in het hout geslagen, en is met een kabel aan het toestel gekoppeld.

Elke houthandelaar verteld wel dat zijn hout droog is, maar als je dan je vochtigheidsmeter te voorschijn haalt krijg je al een heel ander verhaal.
Als ik gedroogd hout nodig heb meet ik altijd zelf de partij voor ik ze meeneem, dan zijn er nadien geen problemen.

Mvg,

André
 

bas

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
110
0
hallo André,
ik heb even op hun site gekeken en hun meters zien er top uit!
heel wat anders dan die meters die ik gezien heb. alleen is zo'n professionele meter iets te veel van het goede voor mij denk ik en de prijs zal ook vele malen hoger zijn!
ik weet dat je geen appels met peren moet vergelijken, maar denk je dat bij die meters die ik gezien heb ook een bruikbaar resultaat krijgt?
Bas
 

tuoh

Oud hout
Hallo Bas,

die meters gaan in elk geval een indicatie geven met een nauwkeurigheid tot ong. 1%.
Je weet dan ik elk geval al meer dan zonder meter, het verschil tussen hout met een RV waarde van 14% ga je zeker kunnen onderscheiden van hout met een RV waarde van 9%, hetgeen al geschikt is voor binnengebruik.
Deze meters kunnen wel falen als het hout aan de buitenkant vochtig is ( bv. regenbui), ze geven dan een afwijkende waarde.
Een verschil van 5% RV ga je zonder vochtmeter niet opmerken, dus elk toestel is een verbetering als je maar rekening houd met de beperkingen van het toestel in kwestie.

Niet voor niks is er een gezegde dat luid: meten is weten.

Ps: vochtmeters met meetstiften die in het hout gedrukt worden, al was het maar drie mm, zijn altijd nauwkeuriger dan types met twee contacten die gewoon tegen het hout geplaatst worden om te meten.

Mvg,

André
 

bas

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
110
0
ik heb vanmiddag de vochtmeter gekocht.
het hout dat ik bij familie in een oude boerenschuur in opslag heb heeft een rv van 12%
bij het hout dat ik thuis heb gaf hij 0% aan. het hout wat ik thuis heb staat er al een tijdje en meestal is die ruimte verwarmd dus dat hout is ook wel aardig droog.
dus zo op het eerste gezicht lijkt de meter wel te voldoen!
maar als er iemand is die bij mij in de buurt woont en ook een vochtmeter heeft laat het dan even weten, dan kunnen we de meters even naast elkaar proberen.
Bas
 

tuoh

Oud hout
bas zei:
ik heb vanmiddag de vochtmeter gekocht.
het hout dat ik bij familie in een oude boerenschuur in opslag heb heeft een rv van 12%
bij het hout dat ik thuis heb gaf hij 0% aan. het hout wat ik thuis heb staat er al een tijdje en meestal is die ruimte verwarmd dus dat hout is ook wel aardig droog.
dus zo op het eerste gezicht lijkt de meter wel te voldoen!
maar als er iemand is die bij mij in de buurt woont en ook een vochtmeter heeft laat het dan even weten, dan kunnen we de meters even naast elkaar proberen.
Bas

Een meting van 0% is normaal gezien onmogelijk, is het hout al afgewerkt met beits of verf?
Je moet wel een bepaalde waarde te zien krijgen, hout dat jaren binnen ligt in een droge en verwarmde ruimte laat normaal gezien een waarde aflezen van 5 a' 6% Rv, en deze waarde schommelt ook tussen winter en zomer. nog lager is bijna onmogelijk tenzij het hout in de kachel zit.
Best nog eens nameten dus, het houtoppervlak proper maken en dan op verschillende plaatsen meten.

Mvg,

André
 

bas

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
110
0
bij de advertentie op MP staat dat de meter een bereik heeft van 5 tot 40%
ik denk dat hij dus waarden beneden de 5% aangeeft als 0%.
morgen zal ik wat ander hout gaan proberen te meten.
Bas
 
A

Athanor

Guest
Hallo Bas,

Ik ben ook geïnteresseerd in de aanschaf van een houtvochtigheidsmeter. Welke meter heb jij nu aangeschaft? Ik zag dat de door jou genoemde internetwinkel in Roden en Drachten gevestigd is. Heb je een meter bij deze winkel gekocht?

Fons
 

bas

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
110
0
ja ik heb hem inderdaad bij die internetwinkel gekocht.
hij zat eerst in Drachten maar nu in Roden.
ik heb die van 44 euro gekocht.
Bas
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Erg interessante bijdrage Bas, zo'n tafel hebben wij nl ook :D .
Ben benieuwd naar je ervaringen en vergelijk met andere meters, er zullen toch wel meer forumleden zijn die een vochtmeter hebben.

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.