Badkamerkast in bijzondere vorm

WR1944

Oud hout
Vanuit Amerika de aankondiging van een nieuw project.
We hebben twee badkamers en degene op de begane grond (first floor) wordt gebruikt voor het omkleden. Daar wordt ook de kleding gebracht als die uit de droger komt. Die wasmanden geven een wat rommelig aanzien en ook voor de overige attributen als sprays en geurtjes, waar vrouwen gewoon niet zonder kunnen, vragen ook wat ruimte. Dus aan mij de taak om voor een oplossing te zorgen. :mrgreen:
Dus naar het tekenbord en schetsen maar. Omdat de kast nogal groot gaat uitvallen maak ik hem in drie delen, een voet, een laden-gedeelte en lade/hang/legplank deel. Door schade en schande wijs geworden ben ik met de hardware begonnen, te weten vier plastic bakken van 400 breed, 550 diep en 300 hoog. Hier kan de vuile en schone kleding (kreukvrije) in. Die plastic bakken zijn een compromis tussen de huidige status en de toekomstige. Dan maak ik echte laden voor de gelijke functie.
De voet krijgt steunen in de hoeken die versteld kunnen worden (levelers) om een waterpas basis te kunnen vormen. Rond de bovenkant komt een profiel dat zo'n 5 mm uitsteekt. Hier komt de onderkast op.
Die onderkast krijgt vier sets ladegeleiders met bodem waar een plastic bak op past. Hier komt ook weer een profiel rond de bovenkant. Hier gaat de bovenkast op. Eerst een deel met drie laden naast elkaar. Dan kan ik mooi m'n zwaluwstaartmal gebruiken. Ik weet nog niet of ik het ladegedeelte als een losse unit ga maken of dat een deel van de bovenkast blijft. Verder in de bovenkast komt links een hanggedeelte met een deur en een uittrekbare rail voor het hangen van kleding. Rechts komt een deel met twee of drie planken. Omdat er een deel moet komen waar je wat spulletjes moet kunnen neerzetten wordt de onderste plank open en verdwijnen de hogere planken achter een deurtje. Dit zijn globaal de plannen, nu de uitvoering nog.
Ik heb alvast wat hout gekocht. M'n framehout (2x2) was niet voorhanden zodat ik moet uitwijken naar 5/4 x 4 (30 x 90 mm) dat ik in drieen ga zagen. Dan ga ik ook een constructie maken waar ik m'n schaafmachine op kan klemmen om zo een van diktebank na te maken. Dan komen m'n shims weer van pas.

Attached files
 

WR1944

Oud hout
Re: Badkamerkast in bijzondere vorm (vervolg)

De onderdelen voor de basis heb ik op lengte gezaagd. Met de 2 1/8" (ca. 54 mm) gatzaag gaten in de hoeken van de uithaling gemaakt en een 15 graden afschuining gemaakt aan de voet. Omdat ik geen decoupeerzaag heb moest ik een alternatief gebruiken. Met de geleiderail en invalzaag de lange zaagsnede gemaakt, net niet helemaal door het hout heen. Met de Forstnerboor zoveel mogelijk hout verwijderd en met m'n primitieve freestafel alles glad afgewerkt. Om een beetje een idee van de ingenomen ruimte te krijgen heb ik de onderdelen op de vloer uitgezet. Naar mijn gevoel was een diepte van 400 mm niet diep genoeg. Met een breedte van 1100 mm maakte het een beetje een onstabiele indruk. Dus nieuwe zijkanten voor de basis gemaakt van 500 mm lengte. Dat zag er beter uit.
Om de basis waterpas op te kunnen stellen op de ongelijke tegelvloer heb ik uit een restje 2x4 driehoeken gemaakt, er gaten in geboord en er T-nuts in geperst van 3/8" (ca. 9 mm). Na het met domino's en Kreg-schroeven in elkaar lijmen van de basis gingen ook de levelers er in. De 4" (ca. 100 mm) lange bouten kregen een zaagsnede om ze te kunnen stellen en een contra-moer om de zaak te borgen.
Om het tweede deel van de kast goed op de basis te laten aansluiten heb ik een randje gemaakt dat zo'n 6 mm boven de basis uitsteekt. Het profiel is een zgn. base cap, een profiel dat op een gladde plint wordt geplaatst als versiering. Ik heb het ondersteboven gebruikt.
Ik denk dat het typisch Amerikaans is om plinten (baseboards) zo te gebruiken. Je kan een plint plaatsen met een profielering of een plint met een rechthoekige doorsnede. Op de laatste kan je er een apart profiel bovenop plaatsen, de base cap. Daarnaast kan je ook nog een profieltje op de vloer tegen de plint plaatsen, de foot, maar dat wordt weinig gedaan. En alles is op snelheid gemaakt. De boards en profielen kan je voorgeschilderd (primed) of onbehandeld voor de betere houtsoorten (stain grade) kopen. Na het pasmaken wordt het met een pneumatische nailer met dunne verloren kop spijkers tegen de muur geramd.

Voor het volgende kastdeel heb ik al het framehout ruw voorbewerkt, twee planken van 30 x 90 mm in de lengte in drieen gedeeld. Voor ik verder ga wil ik eerst de laderails kopen. De praktijk heeft me geleerd eerst alle hardware in huis te hebben voor de zaag in het hout gaat.

Attached files
 

WR1944

Oud hout
Na 35 jaar werktuigbouwkundig ingenieur spelen ligt het in de verwachting dat je met hout hetzelfde probeert te doen als met metaal. Dat kan je soms terug vinden in bepaalde constructiedetails. Ik heb geen lintzaag of vandiktebank dus ik moet uitgaan van bestaand geschaafd hout. Als dat niet aan de maat is moet ik er zelf wat aan gaan doen.
Ik heb Euro-style laderails besteld, zodra die er zijn komt deel twee in beweging. In de tussentijd doe ik wat kleine klusjes. Rust roest, zelfs al is het hout..
 

WR1944

Oud hout
Ik wilde de hoekverbinding simpel, licht en toch relatief sterk maken. Daarom geen verstek maar domino's en verzonken schroeven (Kreg). De blokken met de schroeven zijn er later bij gekomen. Daarnaast heb ik geen uitgebreide werkplaats om die verstekken strak uit te voeren en m'n handvaardigheid met handgereedschap laat nog veel te wensen over.
Woensdag komen m'n bestelde laderails aan en ga ik met het onderste kastdeel beginnen, ook weer licht en simpel en hopelijk sterk.
 

WR1944

Oud hout
Hier komt het tweede deel van de badkamerkast.
Ik heb een soort van standaard bouwwijze ontwikkeld voor praktische meubels die niet mooi hoeven te zijn. Een frame van 2x2's en multiplex van 1/2", het multiplex gaat ingroeven en de balkjes gaan met domino's in elkaar.
De balkjes op lengte gezaagd, waar nodig van een groef voorzien, het ondervlak en bovenvlak samengesteld, de wanden van multiplex gezaagd en fase voor fase de delen gelijmd. Ik deed steeds een deel met lijm en de rest droog. Zo bleef alles mooi haaks en hoefde ik niet als een razende alles in een keer te lijmen, samen te stellen en uit te richten.
Daarna stroken gelijmd tegen de binnenkant van de wanden waar de laderails tegen aan kwamen. Dan een raamwerk waar de plastic bakken op kwamen te rusten en als laatste blokjes waar de bakken invielen.
Omdat ik in het begin nog niet wist of ik een stuk met lades boven op dit kastdeel zou zetten had ik geen bovenblad voorzien. De lades vervallen dus er moest nog snel een groef komen voor een multiplex top. Eerst dacht ik een groef te frezen maar ik heb toch maar voor latjes gekozen waar het multiplex op rust. Ik begin denk ik lui te worden. ;)
In ieder geval is de lady of the house er blij mee. Nu deel drie, een hang en leg deel.
Omdat ik het onder- en bovendeel als een unit heb samengesteld omdat dit me makkelijker leek zie je de kopse kanten. Bij het derde deel ga ik de zijkanten als een unit maken, dan zie je geen kops hout meer. Al doende leert men.

Attached files
 

WR1944

Oud hout
Ja, ze steken uit in gesloten toestand. De ruimte was beperkt en ik kon de kast niet dieper maken dan 500. En de bakken waren de enige in bruikbare afmetingen. Op termijn wil ik een echte kledingkast gaan maken met hang- en legafdelingen. Dan gaan de bakken eruit en worden het laden met een open voorkant en komen er deurten voor.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.