zwarte zaagsnee

KoWrds

Actieve deelnemer
24 apr 2011
100
0
Beste mensen.
Ik heb op mijn Hm1 zaagtafel een nieuwzaagblad gezet (het oude was meer dan bot) echter als ik er mee zaag is de zaagsnede aan werkstukzijde verkleurd bruin zwart. en de andere is mooi de kleur van het hout gebleven. Het is niet het duurste zaagblad maar wel nieuw het heeft hard metale tanden.
Weet iemand hoe dit kan ?]
gr frank
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Bruin,zwart dat lijkt op het verbranden van hout. Kan het zijn dat het hout klem loopt ? Misschien is de geleider niet helemaal paralel aan het zaagblad?
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
of heb je het lint per ongeluk omkeerd gemonteerd? Dat was het geval bij de lintzaag op mijn werk, toen ik deze een onderhoud gaf :mrgreen:

De tanden horen naar beneden te staan.

Maar op het eerste zicht schaar ik me achter Rick. Kan het zijn dat het blad krom gaat staan als het zaagt? Dat het dus niet rechtdoor blijft lopen.
 

KoWrds

Actieve deelnemer
24 apr 2011
100
0
Bedank voor jullie reactie
ik zal de geleider op evenwijdigheid controleren
gr Frank
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Frank,

Probeer eerst eens een stukje los te zagen, zonder zijgeleiding. Als het dan bruin blijft dan moet je eens goed naar het blad kijken. Ik heb ooit een sticker laten zitten, dacht dat dat wel kom. DUS NIET zwarte streep op het zaagwerk. Kan het zijn dat een van de tanden krom of bod is. Of dat er een braam op zit, aan de zijkant.

Laat je het weten?
HG Hugo
 

tuoh

Oud hout
Bij HM zaagbladen kan het aantal tanden voor problemen zorgen bij het zagen.
Een voorbeeld, ga je massief hout schulpen met een fijnvertand HM zaagblad dan komt de rook je tegemoet.
Ook een verkeerde tandvorm voor het te verzagen materiaal geeft problemen. Bv. met een holle - bolle tandvorm massief hout proberen zagen gaat niet lukken zonder de nodige brandsporen.

Sommige houtsoorten hebben ook de neiging om snel brandsporen te vertonen, Beuk en Iroko zijn hier een mooi voorbeeld. Even aarzelen bij de doorvoer is al voldoende om verbrande randen te hebben, ja, ook met een scherpe zaag kan dit gebeuren.

En ja, ook een niet mooi evenwijdige zaaggeleider kan voor brandsporen zorgen, evenals hout dat vervormd tijdens het zagen, etc..
Er zijn dus verschillende parameters die je eens zal moeten nazien om te ontdekken waar het probleem schuilt.
Meestal duiden brandsporen dus op (extreme) wrijving tussen zaagblad en materiaal.

Mvg,

André
 

KoWrds

Actieve deelnemer
24 apr 2011
100
0
Er valt hier nog veel te leren voor mij, dank voor de verdere reactie's
alles controleren wat er gezegd werd aan mijn cirkelzaagtafel gaat pas vanaf morgen lukken, ik mag vandaag niet gaan zagen van de wederhelft, iets met zondag vaderdag en malloot.
any way maandag vol testen.
Wat betrefd het zaagblad dit is een blad van het huismerk van de firma "van Craanenbroeck" diam 270mm met 48 tanden, het te zagen materiaal was multiplex 18mm van de bouwmarkt.
de prijs is 21,95 vond ik niet duur , maar alle waar naar zijn geld.
Wat is wel een fatsoenlijk merk voor cirkelzaagbladen met daarbij ook een redelijke prijs?
 

tuoh

Oud hout
Even een boude uitspraak, er zijn geen slechte Hm zaagbladen, zelfs de goedkoopste spullen zagen meer dan behoorlijk.
Het grootste verschil tussen een duur en een goedkoop exemplaar vind je in de standtijd en de geluidsproductie, en een eventuele coating tegen aanladen van het blad.

Voor de gemiddelde hobbymachine maakt het niet veel uit welk merk er op zit, zagen doen ze allemaal.
De meerwaarde van een goed blad komt maar tot zijn recht op een bovengemiddelde zaagmachine, op hobbymachines komen die extra's er gewoon niet uit, daar zijn de toleranties in afwerking van de machine debet aan.
Zelf heb ik nu een Felder staan, en daar monteer ik de goedkoopste zaagbladen op die ik kan vinden, en die doen hun werk gewoon naar behoren, ik kan er niks negatief over zeggen.
Het is veel belangrijker om voor een werk het juiste zaagblad te kiezen, denk maar aan tandvorm, aantal tanden, dikte van het zaagblad, etc. Dit heeft veel meer invloed op het resultaat dan het merk.

Alle HM zaagbladen, de dure zowel als de goedkoopste worden CNC gestuurd geslepen, bij alle zaagbladen is er dus met de rondloopnauwkeurigheid geen enkel probleem. hetzelfde geld voor het verschil in dikte tussen HM en zaagbody, alle tanden worden zowel aan de flanken als op de top geslepen, maatafwijkingen zijn uitgesloten.
Ik zou dus geen extra geld uitgeven om hetzelfde resultaat te bekomen, daar kan je wat anders mee kopen.
Moet ook altijd lachen als ik die felgekleurde zaagbladen zie uit de States, een rood zaagblad zaagt heus niet beter dan een blank exemplaar, maar het verkoopt misschien wel beter :D

Mvg,

André
 

Dries Haneborst

Actieve deelnemer
14 jun 2010
185
0
tuoh zei:
Even een boude uitspraak, er zijn geen slechte Hm zaagbladen, zelfs de goedkoopste spullen zagen meer dan behoorlijk.


Dat dacht ik ook toen ik bij de aldi 3 'tungsten carbide tipped' zaagbladen voor de cs70 kocht (6 euro :lol: ).

Het zag er redelijk goed uit, maar eenmaal aan het zagen bleken ze de kracht van een stukje vuren niet aan te kunnen, ze zaagden dus niet recht! maar zwabberden tijdens het zagen. De bladen waren gewoon recht en ze pastten mooi op de as.
 

KoWrds

Actieve deelnemer
24 apr 2011
100
0
Beste allen
heb in middels de uitlijning van het "spouwmes?" en de veiligheidskap bevestiging beter in lijn van het blad gezet en de langs geleider nauwkeuriger even wijdig gezet en het resultaat is royaal beter, nu nog uit zoeken welke zaagblad vorm/types bij welk hout/werk hoort.

@ dries ik denk dat het zwabberen wellicht te maken heeft met de kwaliteit van het staal waar het blad van gemaakt is.
m vr gr Frank
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.