uithollen van kopshout

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
hallo

ik wil graag proberen om een wijnglas te draaien . nu krijg ik de vorm van het glas wel goed maar ik vind het erg moeilijk om het kopse hout uit te hollen.

wat is hier de beste methode voor???


bvd

rick
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Hallo Rick,
Hier bestaan diverse methoden voor om uit te hollen.
Een daarvan is om eerst een gat te boren in het midden, en daarna met behulp van een schaalguts verder uit te hollen, zo deed ik het in het begin.
Nu gebruik ik een ''hollowing rig'' die ik zelf gebouwd heb om uit te hollen, voor mij persoonlijk een ''comfortabele'' manier om zo te werken.


Ik maak zelf deze ''cuttingtips'' van goede HSS boren door ze vierkant te slijpen, zoals je kunt zien op het fototje.
Daarnaast gebruik ik een schraper om glad af te werken, en eventueel als dat nodig is te schuren met schuurpapier.
Maar er zijn nog meer gereedschappen waar je dat mee kan doen, kijk daarvoor maar eens op youtube, daar kun je de nodige informatie vinden via daar vertoonde video's.
Het is maar net wat je gemakkelijk vind om dit soort werk te doen, daar zijn de meningen nogal uitlopend in.
Hoop dat mijn verhaaltje je verder helpt.
Groeten. Ad

Attached files
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
het is te doen met een guts, maar het gaat ook zeer goed met een uitdraaihaak. zelf gebruik ik een uitdraaihaak van wiedemann. deze haken zijn speciaal voor kops hout
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hallo uithollers.
Met de gewone beitel kun je prima uithollen of met de fingernail geslepen beitel. Wanneer het dieper moet (b.v. boven 10 cm diep - ligt ook aan de breedte uiteraard) gebruik ik de uitdraaitools van Jo Winter uit Bingen (Dld). Op zijn site staan mooie videootjes over het juiste gebruik. www.jowinter.de
Of kom nog eens langs Rick, dan gaan we een middagje uithollen oefenen. In ieder geval gezellig.
vr.gr. Jan Pranger.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Wow, wat een reactie's.......beetje jammer dat het een post van 2008 is,hahaha.
Toch allemaal enorm bedankt , hoe meer info er staat hoe beter!!!

@Jan : ik kom graag eens langs op een tochtje naar Friesland. Altijd gezellig!!
 

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
314
4
Oost-Vlaanderen, België
Helemaal niet jammer want laaiend actueel. Ik probeer een schaal uit kopshout te draaien en heb hier en daar wat tearout die ik moeilijk wegkrijg. Wat is de beste techniek? Schuren met korrel 80 vlot niet snel genoeg. Ik heb een ronde schraper maar weet niet goed of en in welke positie ik die moet gebruiken.
Bedankt!
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Hardwood scraper (negative rake) en altijd wat 'onder het midden' inzetten en linksom kantelen voor het beste resultaat - wel jammer dat je hiervoor zoveel engelse termen nodig hebt...

En uiteraard vlijmscherpe beitels, of het nou gutsen of schrapers (of scheerschrapers) zijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.