Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 12

Onderwerp: doffe plekken

doffe plekken

Hallo,

ik had een inlegwerkje gemaakt voor een dienblad, afgewerkt met Relius parketlak (3 lagen). Ik vond 't een beetje vlak ogen en besloot nog een laagje tungolie (verdund met 50% terpentijnolie) toe te voegen, daar kwam mooi diepte in en hup nog een laagje...Nu na een aantal dagen komen er doffe plekken langs de randen...Ik doe iets niet goed begrijp ik, maar zou graag weer een mooi strak oppervlak krijgen...weet iemand raad ?

Bij voorbaat dank

Attached files

Re: doffe plekken

Ik zou me kunnen voorstellen dat de parketlak en de terpetijn olie met elkaar kunnen reageren, maar dat is meer een ingeving.

gevoelsmatig zou ik zeggen: eerst olie dan pas lakken.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Surfie
    Mijn idee...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door henkverhaar
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Surfie
    Mijn idee...
    Mijn idee is dat olie en lak moeilijk samen gaan. Olie is nl vet en dat kan nooit voor een goede hechting zorgen.

eens opgedroogd is dat geen enkel probleem hoor. Kijk maar naar bvb biopin bootolie (grotendeels tungolie) en daarna de biopin bootlak erover.

ALs het een drogende olie (of olieproduct) is, zoals lijnolie of tung olie, of idd zoiets als bootolie, dan polymeriseert de olie tot een 'hars' waarna het eindproduct niet meer 'vet' is en er uitstekend een vernis overheen kan. Het grote voordeel van een basislaag van b.v. lijnolie is dat die olie in het hout trekt, en bovendien voor een betere 'hechting' van de vernis op het hout zorgt. De olie moet wel uitgehard zijn voordat de vernis er overheen gaat. In theorie is 24-48 uur bij adequate temperatuur voldoende, maar ik laat geoliede voorwerpen zeker een week staan voordat er vernis overheen gaat (vernis overigens alleen bij voorwerpen die in gebruik veel nat worden, zoals scheerkwasten).

Henk

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Wow Henk, elke keer verbaas ik me weer over de hoeveelheid kennis die je bezit. Erg mooi om dit steeds te lezen!!

Ik ben trouwens wel benieuwd naar een foto van het hele dienblad!!!

ops:

Ben maar een simpele chemicus hoor.

Hallo beste mensen,

dank voor de reacties. Ron van Zaltbommel heeft mij uiteindelijk uitgelegd wat aan de hand was. De polyuretane lak dicht het oppervlak af, de olie kan niet inwerken en hecht niet op de lak. Oppervlak wordt niet vlak en dus breekt het licht niet gelijkmatig gevolg doffe plekken.
    Ik heb met een schraapstaaltje het oppervlak afgehaald en daarna opnieuw met tungolie afgewerkt en tenslotte een waslaagje. Dit is het resultaat

Nogmaals dank

harm van Leeuwen

Attached files

Forum Rechten