richtingaanwijzer voor hoeve

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
hey ,

zoals sommigen van jullie weten heb ik hier laatst heel wat brand/hout gekregen .
een groot deel daarvan heeft een boer die ik goed ken met de tractor en kar tot bij mij thuis gebracht.
http://www.woodworking.nl/viewtopic.php?f=23&t=3035

nu wou de boer niets hebben voor de moeite en benzine , maar ik had al gezien dat een richtingaanwijzer voor naar hun hoeve gedeeltelijk kapot is ( punt afgebroken)
ze hebben aan de boerderij een klein winkeltje met allemaal zelfgemaakte zuivelproducten.
dus heb ik aan de boer gezegd dat ik een nieuwe pijl ging maken omdat hij het hout wou vervoeren.
ik heb de naam van de hoeve uitgezaagd met de figuurzaag uit wenge , nu dacht ik de letters op een wit geverfde multiplex te lijmen maar ik begin hierover wat te twijfelen of de lijm na jaren buiten in weer en wind niet zou lossen en er letters zouden afvallen ? wat denken jullie ? ik zou wel d4 lijm gebruiken .
dit is hoe het er gaat komen uit te zien .

IMG_2832.jpg


IMG_2836.jpg


IMG_2833.jpg


IMG_2838.jpg


en dan achteraf nog enkele lagen UV bestendige vernis erop om te voorkomen dat het hout verkleurd .


groetjes
ruben
 

tuoh

Oud hout
Doe mij maar een hoorntje met drie bollen :D
Dat word een mooie wegwijzer, je moet het bord maar zien en het water komt je al in de mond.

Je letters lijm je best met een MS Polymeerkit, dat komt nooit meer los, op voorwaarde dat de ondergrond voldoende weerbestendig is. Enkele dotjes kit per letter is ruim voldoende.
Het multiplex moet dus wel een WBP type zijn, anders krijg je problemen.

Gebruik zeker geen D4 PU lijm, dat word een geklieder vanjewelste.

Mvg,

André
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
dank je André :)
volgens mij is de multiplex niet watervast maar er komen 3 lagen witte verf op voor binnen en buitengebruik en dan nog enkele lagen vernis als de letters er op plakken , dit moet toch lukken voor die MS polymeerkit ?


groetjes
ruben
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Mooi project!! Ik wil graag 4 bolletjes......peer...mango...rabarber....aardbei....en oh natuurlijk slagroom!!

Hahaha, polymeerkit lijkt me een betere optie van de houtlijm. Watervast multiplex is het mooiste!! Anders misschien een stukje trespa ??
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik ben altijd huiverig voor lijmen op verf (ipv lijmen op kaal hout). Ik zou dan ook iig geen 'gewone' houtlijm gebruiken. Sterker nog, ik zou hier denk ik nadenken over een mechanische bevestiging...
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
@ rickkoorman, :lol: dank je .
dan ga ik toch voor de watervaste multiplex gaan , die trespa is nogal prijzig .
enkel hopen dat ik hiervoor dan geen hele plaat wvmultiplex moet kopen .

@ henkverhaal, wat had je dan in gedachte als mechanische bevestiging ?


groetjes
ruben
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
gaan die letters in wenge dan niet barsten ?
de letters zijn 8mm dik .

ik kreeg net een sms van de boer , kan je er nog meer maken ? :D
in totaal moet hij er 6 hebben , ik weet weer even wat te doen :lol:


groetjes
ruben
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
ik ga het eerst eens proberen op een proefstukje met dunne vijsjes en eens voorboren .
als dit lukt zal het vast niet los komen met nog enkele dots polymeerkit er bij :)
dank je voor de hulp .


groetjes
ruben
 

placebo

Actieve deelnemer
12 jun 2009
388
53
Natuurlijk sealen in de epoxy en lijmen met epoxy. ik geef 10 jaar garantie.
gr placebo
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Epoxyyyyyy! :mrgreen: Puntje is alleen dat epoxy niet goed UV-bestendig is, dus je zal het nog af moeten lakken/etc met iets dat een UV-blocker heeft.

Maarre, wat een leuk project! Zo mag ik het graag zien, iemand doet dienst 'X' voor de ander, en jij geeft dienst 'Z' als betaling. Dat 'geldgedoe' vind ik vaak maar irritant. :oops:
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Houthasses zei:
Epoxyyyyyy! :mrgreen: Puntje is alleen dat epoxy niet goed UV-bestendig is, dus je zal het nog af moeten lakken/etc met iets dat een UV-blocker heeft.

Maarre, wat een leuk project! Zo mag ik het graag zien, iemand doet dienst 'X' voor de ander, en jij geeft dienst 'Z' als betaling. Dat 'geldgedoe' vind ik vaak maar irritant. :oops:


+1!
Andre is erg te spreken over Biopin olie voor buiten op boten, dus dat zal hier ook wel werken. Epoxy moet je afdekken met een lak met uv filter, en dat gaat een keer kapot. Maar die ijsco vind ik prachtig!

jaap
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
dank je voor de reacties hoor .
ik ben niet echt al te vertrouwd met epoxy , vandaar dat ik het toch bij de ms polymeerkit en uv bestendige vernis ga houden .
de buitenkanten van alle letters zijn al uitgezaagd , nu nog enkel alle binnenkanten van sommige letters uitzagen .
ik heb de letters nu uit eik gezaagd en deze ga ik dan zwart verven , dit om mijn voorraad wenge wat te sparen :D .
ben ook gisteren een wv multiplex van 12mm en de ms polymeerkit gaan kopen .

Houthasses zei:
Maarre, wat een leuk project! Zo mag ik het graag zien, iemand doet dienst 'X' voor de ander, en jij geeft dienst 'Z' als betaling. Dat 'geldgedoe' vind ik vaak maar irritant. :oops:

groot gelijk .
en ik ben er haast zeker van wanneer ik de pijlen ga brengen dat ik nog eens een zakje met allemaal lekkere zuivelproducten krijg vanuit hun winkeltje van de boerin , zonder daar ook maar naar te vragen :D .
dat kan ik al sneller aanvaarden dan wanneer ze daar dan staan met 20€ , hier das voor de moeite :?
maar iets doen dat je graag doet is geen moeite :D

@ jaap , als je nog iets bent vergeten bij te schrijven in je bericht maar als je het al bevestigd hebt kan je nog steeds je bericht aanpassen .
dit doe je door bovenaan jou bericht op wijzig te drukken , zo voorkom je dat er 2x bijna hetzelfde bericht geplaatst wordt ;)


groetjes
ruben
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
monkeyfreek zei:
@ jaap , als je nog iets bent vergeten bij te schrijven in je bericht maar als je het al bevestigd hebt kan je nog steeds je bericht aanpassen .
dit doe je door bovenaan jou bericht op wijzig te drukken , zo voorkom je dat er 2x bijna hetzelfde bericht geplaatst wordt ;)


groetjes
ruben

Dank je Ruben, ik zou net de beheerder een mailtje sturen hoe dit op te lossen. Internet is hier erg traag en dan hamer ik in mijn ongeduld wel eens wat te veel op de toetsen :oops: .

jaap
 

burijn

Actieve deelnemer
8 dec 2010
53
0
henkverhaar zei:
Ik ben altijd huiverig voor lijmen op verf (ipv lijmen op kaal hout). Ik zou dan ook iig geen 'gewone' houtlijm gebruiken. Sterker nog, ik zou hier denk ik nadenken over een mechanische bevestiging...
Ijzer/messing zukken bij direct contact met hout (boorgat) verkleuring veroorzaken.
Oorzaak: Condens op het ijzer door temp. verschil met het hout.
Tip. boor het gat iets groter en gebruik een deel van een slagplug (met schuin bovenstuk) om het hout te isoleren van alle contact met metaal. Bij een goed passende schroef zal de kop de plug helemaal bedekken.

succes.


Burijn
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.