Ulmia verstekzaag

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Hallo mensen,

Ik heb enkele vragen over een stuk gereedschap dat volgens mij nog nooit besproken is op dit forum, namelijk een handverstekzaag. Ik ben aan het kijken naar iets waarmee ik gemakkelijk onder allerlei hoeken kan zagen, zoals verstekken en gewoon (echt) haakse hoeken en dergelijke. Ik heb nu ook een electrische verstekzaag van Bosch, maar deze zaagt nooit precies de gewenste hoek, en zeker geeen twee keer achter elkaar. Elke hoek is anders.

Nu zit ik dus te kijken naar een Ulmia verstekzaag, maar op dit forum is daar geen informatie over te vinden en op andere fora ook niet. Het is daar allemaal electrisch wat de klok slaat.

Misschien kunnen jullie me helpen. Is zo'n verstekzaag echt nauwkeurig? Ik bedoel, is 45 graden dan ook echt 45 graden? En hoe functioneel is zo'n zaag? Ik wil hem vooral gaan gebruiken voor kleiner werk, zoals lijstjes, doosjes en dergelijke. Die spullen kan ik nu niet maken omdat ik haaks en verstek niet goed onder de duim heb. Waarom hoor je weinig tot niets meer over dergelijke zagen?

Hier is trouwens een link naar Baptist: http://www.baptist.nl/webwinkel_product.asp?c=1&gid=3&sid=171&pid=2704&detail=true

Hopelijk kunnen jullie me wat op weg helpen.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Hoi Wilco,

Een Ulmia verstekzaag is redelijk nauwkeurig, ook een gewone verstekbak is nauwkeurig. Alles hangt van je zaag techniek af. Na het zagen altijd naschaven met behulp van een futselplank 45 of 90 graden.
Zelfs uit de hand zagen en nawerken gaat na enige oefening goed.
Mijn advies koop geen dure Ulmia maar oefen op je zaag techniek, een gewone verstekbak volstaat (te koop bij de betere doe het zelf zaken) Let wel op dat je het juiste zaagblad aanschaft voor afkorten (geen schulpzaag dus).
Ook een combinatie van zaagplank en futselplank gaat goed je kunt diverse plankjes maken: haaks, 90 graden, verstek of vals verstek met dito futselplankjes.
Je kan me altijd even mailen voor verdere info
groet, Roeland
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Hoi Wilco,

Hoewel ik meerdere elektrische mogelijkheden heb om verstek te zagen gebruik ik bijna altijd mijn handmatige verstekzaag. In dit geval een Nobex proman 110. Deze is zeer nauwkeurig. 45 gr is 45 gr. Linksom of rechtsom. Nabewerken doe ik alleen bij fijner werk om de zaagsnede glad te krijgen. Ik doe dit mbv mijn stationaire bandschuurmachine. Hierop zit ook een geleider die onder 45gr (of andere hoeken uiteraard) kan.

Ed
 

knutselaar

Actieve deelnemer
25 sep 2010
202
0
hey wilco

op marktplaats staat er 1 in alkmaar voor 45 euro
de vraag is alleen of hij nog wel zuiver is

groeten bas
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Ik zaag alles op de zaagtafel en dat bevalt me redelijk goed. Het zagen met de hand is echter ook erg leuk dus ik volg dit geheel op de voet. Ik ben zelf erg benieuwd naar de oplossing van Roeland met de 45 graden optie voor de futselplank. Vorige week heb ik het geluk dat Roeland in zwolle was en even langs kwam. Ongelovelijk wat een hoeveelheid vakkennis kan iemand bezitten!! Mocht iemand eens een cursus willen volgen dan kan dat bij Roeland in Akkrum. Zo lijkt mij het futselplank-mysterie erg boeiend!!
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Hallo woodworker,

Ikzelf ben de (trotse;-)) bezitter van een ulmia verstekzaag, en 'k vind ze super!

45 graden is 45 graden, en ook onderverdeling voor 22,5 graden is nauwkeurig.

Tot nu toe niet meegemaakt dat ik er een futselplank bij nodig had, wel altijd een scherp zaagblad gebruiken natuurlijk.

45€ is echt niet veel als je bedenkt dat de nieuwprijs rond de 370€ is.

Onderdelen zijn ook te bestellen bij babtist, dus slijtage is ook geen probleem.

Om fijne latten op maat te zagen gaat het heel snel. Sneller dan een elektrische, aangezien deze een aanloopsnelheid heeft. In de tijd die je zaagmachine er over doet om op toeren te komen zaag je makkelijk je werkstuk al met de hand.

Verzetten van verstek gaat ook heel snel, en het gietijzeren onderstel is heel stabiel.

Als ik jou was zou ik kopen;-)

Groeten,
Steven
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Persoonlijk vind ik de Ulmia verstekzaag flink aan de prijs, tenminste wat ik zie zo rond de € 300,- ?
Heb zelf een Kupper, die ook goed zaagt, deze kunt het kleinere model (40 cm zaagblad lengte) je als je een beetje zoekt aanschaffen voor zo rond de € 70,- € 80,-.
Bij Kupper kun je ook losse onderdelen krijgen.
het enigste nadeel van de Kupper is het klemsysteem voor je werkstuk, maar ik gebruik deze eigenlijk niet, je zou hiervoor ook een kleine lijmtang voor kunnen gebruiken.
Voor hele fijne verbindingen kun je het standaard zaagblad ook bv verwisselen door er een aluminium zaagblad in te zetten, je krijgt dan een fijnere snede, en deze heeft minder tandzetting.

Maar! ik kan er prima nauwkeurig mee zagen, alhoewel ik wel eens anderen met mijn verstekzaag heb laten zagen die er niet goed mee zagen, dus het ligt ook zeker aan je techniek.
De meesten beginnen als een gek te rossen met zo'n zaag, en dan zaag je nergens goed mee.

Er zijn ook verstekzagen waar je een kapzaag in kunt zetten.

Een houten verstekbak kun je ook eenvoudig zelf maken, en dan zagen met een kapzaag.

Met flink wat zaag oefeningen kun je het het ook op een zaagplankje doen, en eventueel na bewerken met een futselplank en bv een No.5 schaaf.
Met flink zaag ervaring kun je ook in een keer de goede snede maken op een zaagplankje. (maar de meesten hebben geen zin om te oefenen of geduldig te zagen)

http://www.geerdinkbv.nl/producten/kupper-verstekzaagmachine-kupper-perfekt-iii-550mm/

http://www.bomij.nl/webshop/product/131/verstekzaagmachine-perfect.html

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/..._source=RatingsAndReviews&utm_content=Default
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: JanPr

TiMmEr-JaN

Actieve deelnemer
8 mrt 2013
195
0
Groningen
ik heb ooit zo'n ding bij de Gamma gekocht... ik gok iets van 25 gulden nog.... heb hem nu nog... gebruik hem voor de plakplintjes voor laminaat... hoekjes sluiten al jaren goed !!!! laat de zaag het werk doen.... en de zaagsnedes worden mooi...
 

WR1944

Oud hout
Ik heb een verstekzaag (miter box) van Stanley. Die kocht ik een paar jaar terug voor iets van $40. Het gaf een redelijk zaagbeld maar de zaag was net een krappe graad mis. Tot ik het een paar weken terug zat was. Er was niets bij te stellen en alle nokken waren gegoten. Maar ik kon wel iets afvijlen van het grendelmechanisme. Dat had een driehoek die in de nokken viel. Door aan één kant iets af te vijlen kreeg ik het apparaat netjes zuiver op de graad nauwkeurig. Vier verstekken leveren een keurig vierkant op.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik heb een tweede hands ulmia via marktplaats bekocht . 70 euro als ik me goed herinner. Had ik veel eerder moeten doen. Ik ben er zeer tevreden over. Het is een genoegen ermee te werken. Deugdelijk zwaar uitgevoerd. Nauwkeurig.

Mvg
Klaas
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
En er zit geen stekker aan! Maar hoe ziet een Ulmia van 70 euro er uit, echt nog in mooie staat? Wat voor zaagblad gebruik je, zo'n japans geslepen blad wat ook in spanzagen soms zit?

jaap
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Nou hij zag er niet "mooi" meer uit. Waarschijnlijk weer zo'n stuk kwaliteitsgereedschap dat opa ooit gebruikte en de waarde ervan wist. Toen werd opa ziek, ging dood en de zaag ging achter in schuur van zoon. Na jaren zette kleinzoon het op marktplaats, bijdrage voor zijn brommer. Dit verzin ik maar zo'n zaag was het :)

Functioneel was de zaag in orde en het blad nog superscherp; een origineel zaagblad zoals Ulmia het levert. Ik vond 70 euro aan de hoge kant maar ik ben er blij mee.

mvg
klaas0639
 
Laatst bewerkt:

Géphil

Nieuw lid
28 mrt 2014
1
0
Ik gebruik al 30 jaar met volle tevredenheid een Ulmia 352.
Sinds kort begint hij af te wijken. Niet het verstek maar de zaagsnede. Is niet meer haaks maar schuin.
Vandaag bij Baptist in Arnhem nieuwe geleiders en ringen gekocht meer het probleem blijft.
Heb de hele zaag meegenomen naar Baptist voor advies maar ook zij komen er niet uit.
Ander zaagblad geprobeerd.....blijft scheef.
Heeft iemand hier ervaring mee en zo ja wellicht ook een oplossing.
Vast bedankt voor de moeite.
Groeten, Géphil (nieuw op het forum)
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Dat had ik ook bij mijn oude Ulmia. Geen van de bijbehorende zaagbladen gaven loodrecht goed haakse zaagsneden. Ik was trouwens toch niet kapot van de Ulmia bladen met verharde tanden, die volgens mijn smaak helemaal verkeerd geslepen zijn. Ik heb toen een blad met oude, slijpbare tanden genomen en die goed geslepen, en vervolgens net zolang de zetting aanpassen tot hij recht omlaag zaagt. Dat aanpassen van de zetting doe je door met een harde slijpsteen lang de tanden te strijken aan de kant waar hij naar toe trekt. Telkens herhalen, 1 keer strijken, testzagen, evt nog wat aanpassen etc. Ik weet niet of dit met de geharde tanden ook werkt. Je kan ook een japans geslepen zaagblad kopen voor de Ulmia, waar veel mensen enthousiast over zijn, maar ook daar heb ik geen idee van of die wel recht zaagt.

De mijne had ook een krom handvat. hij is vast een keer gevallen op het handvat, die stond zeker tien graden opzij. Dat heb ik allemaal gericht en dat scheelde ook al flink.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.