Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 16

Onderwerp: Ulmia verstekzaag

Ulmia verstekzaag

Hallo mensen,

Ik heb enkele vragen over een stuk gereedschap dat volgens mij nog nooit besproken is op dit forum, namelijk een handverstekzaag. Ik ben aan het kijken naar iets waarmee ik gemakkelijk onder allerlei hoeken kan zagen, zoals verstekken en gewoon (echt) haakse hoeken en dergelijke. Ik heb nu ook een electrische verstekzaag van Bosch, maar deze zaagt nooit precies de gewenste hoek, en zeker geeen twee keer achter elkaar. Elke hoek is anders.

Nu zit ik dus te kijken naar een Ulmia verstekzaag, maar op dit forum is daar geen informatie over te vinden en op andere fora ook niet. Het is daar allemaal electrisch wat de klok slaat.

Misschien kunnen jullie me helpen. Is zo'n verstekzaag echt nauwkeurig? Ik bedoel, is 45 graden dan ook echt 45 graden? En hoe functioneel is zo'n zaag? Ik wil hem vooral gaan gebruiken voor kleiner werk, zoals lijstjes, doosjes en dergelijke. Die spullen kan ik nu niet maken omdat ik haaks en verstek niet goed onder de duim heb. Waarom hoor je weinig tot niets meer over dergelijke zagen?

Hier is trouwens een link naar Baptist: http://www.baptist.nl/webwinkel_prod...04&detail=true

Hopelijk kunnen jullie me wat op weg helpen.

Re: Ulmia verstekzaag

Hoi Wilco,

Een Ulmia verstekzaag is redelijk nauwkeurig, ook een gewone verstekbak is nauwkeurig. Alles hangt van je zaag techniek af. Na het zagen altijd naschaven met behulp van een futselplank 45 of 90 graden.
    Zelfs uit de hand zagen en nawerken gaat na enige oefening goed.
    Mijn advies koop geen dure Ulmia maar oefen op je zaag techniek, een gewone verstekbak volstaat (te koop bij de betere doe het zelf zaken) Let wel op dat je het juiste zaagblad aanschaft voor afkorten (geen schulpzaag dus).
    Ook een combinatie van zaagplank en futselplank gaat goed je kunt diverse plankjes maken: haaks, 90 graden, verstek of vals verstek met dito futselplankjes.
    Je kan me altijd even mailen voor verdere info
    groet, Roeland

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2008

Hoi Wilco,

Hoewel ik meerdere elektrische mogelijkheden heb om verstek te zagen gebruik ik bijna altijd mijn handmatige verstekzaag. In dit geval een Nobex proman 110. Deze is zeer nauwkeurig. 45 gr is 45 gr. Linksom of rechtsom. Nabewerken doe ik alleen bij fijner werk om de zaagsnede glad te krijgen. Ik doe dit mbv mijn stationaire bandschuurmachine. Hierop zit ook een geleider die onder 45gr (of andere hoeken uiteraard) kan.

Ed

hey wilco

op marktplaats staat er 1 in alkmaar voor 45 euro
    de vraag is alleen of hij nog wel zuiver is

groeten bas

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Ik zaag alles op de zaagtafel en dat bevalt me redelijk goed. Het zagen met de hand is echter ook erg leuk dus ik volg dit geheel op de voet. Ik ben zelf erg benieuwd naar de oplossing van Roeland met de 45 graden optie voor de futselplank. Vorige week heb ik het geluk dat Roeland in zwolle was en even langs kwam. Ongelovelijk wat een hoeveelheid vakkennis kan iemand bezitten!! Mocht iemand eens een cursus willen volgen dan kan dat bij Roeland in Akkrum. Zo lijkt mij het futselplank-mysterie erg boeiend!!

Hallo woodworker,

Ikzelf ben de (trotse;-)) bezitter van een ulmia verstekzaag, en 'k vind ze super!

45 graden is 45 graden, en ook onderverdeling voor 22,5 graden is nauwkeurig.

Tot nu toe niet meegemaakt dat ik er een futselplank bij nodig had, wel altijd een scherp zaagblad gebruiken natuurlijk.

45€ is echt niet veel als je bedenkt dat de nieuwprijs rond de 370€ is.

Onderdelen zijn ook te bestellen bij babtist, dus slijtage is ook geen probleem.

Om fijne latten op maat te zagen gaat het heel snel. Sneller dan een elektrische, aangezien deze een aanloopsnelheid heeft. In de tijd die je zaagmachine er over doet om op toeren te komen zaag je makkelijk je werkstuk al met de hand.

Verzetten van verstek gaat ook heel snel, en het gietijzeren onderstel is heel stabiel.

Als ik jou was zou ik kopen;-)

Groeten,
    Steven

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2012
    ...
    Laatst gewijzigd door JPAJS; 07-05-13 om 09:52. Reden: Fout forum
    Jeroentje

Persoonlijk vind ik de Ulmia verstekzaag flink aan de prijs, tenminste wat ik zie zo rond de € 300,- ?
    Heb zelf een Kupper, die ook goed zaagt, deze kunt het kleinere model (40 cm zaagblad lengte) je als je een beetje zoekt aanschaffen voor zo rond de € 70,- € 80,-.
    Bij Kupper kun je ook losse onderdelen krijgen.
    het enigste nadeel van de Kupper is het klemsysteem voor je werkstuk, maar ik gebruik deze eigenlijk niet, je zou hiervoor ook een kleine lijmtang voor kunnen gebruiken.
    Voor hele fijne verbindingen kun je het standaard zaagblad ook bv verwisselen door er een aluminium zaagblad in te zetten, je krijgt dan een fijnere snede, en deze heeft minder tandzetting.

Maar! ik kan er prima nauwkeurig mee zagen, alhoewel ik wel eens anderen met mijn verstekzaag heb laten zagen die er niet goed mee zagen, dus het ligt ook zeker aan je techniek.
    De meesten beginnen als een gek te rossen met zo'n zaag, en dan zaag je nergens goed mee.

Er zijn ook verstekzagen waar je een kapzaag in kunt zetten.

Een houten verstekbak kun je ook eenvoudig zelf maken, en dan zagen met een kapzaag.

Met flink wat zaag oefeningen kun je het het ook op een zaagplankje doen, en eventueel na bewerken met een futselplank en bv een No.5 schaaf.
    Met flink zaag ervaring kun je ook in een keer de goede snede maken op een zaagplankje. (maar de meesten hebben geen zin om te oefenen of geduldig te zagen)

http://www.geerdinkbv.nl/producten/k...ekt-iii-550mm/

http://www.bomij.nl/webshop/product/...e-perfect.html

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/8...ontent=Default
    Laatst gewijzigd door Zweihaak; 07-05-13 om 10:34.

ik heb ooit zo'n ding bij de Gamma gekocht... ik gok iets van 25 gulden nog.... heb hem nu nog... gebruik hem voor de plakplintjes voor laminaat... hoekjes sluiten al jaren goed !!!! laat de zaag het werk doen.... en de zaagsnedes worden mooi...

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    Ik heb een verstekzaag (miter box) van Stanley. Die kocht ik een paar jaar terug voor iets van $40. Het gaf een redelijk zaagbeld maar de zaag was net een krappe graad mis. Tot ik het een paar weken terug zat was. Er was niets bij te stellen en alle nokken waren gegoten. Maar ik kon wel iets afvijlen van het grendelmechanisme. Dat had een driehoek die in de nokken viel. Door aan één kant iets af te vijlen kreeg ik het apparaat netjes zuiver op de graad nauwkeurig. Vier verstekken leveren een keurig vierkant op.

Forum Rechten