Zaag gekocht

WiSpi

Nieuw lid
6 jun 2010
20
0
Slack Sellars & Co Ltd was een grote fabrikant van handzagen. De speed No 95 was een professionele zaag (had zelfs 5 schroeven). De 699 was een semi professionele zaag. Het logo van het bedrijf was een duif. Dus in NL werd deze zaag daarom 'Duifje' genoemd. Kenmerk van 699 zaag, een Duifje was de wat kleine handvatten. Voor grote handen was hij te klein.

De 699 zat jarenlang in de standaard basisset van timmergereedschap van een leerling timmerman en wel een 16 inch zaag (afkorten) en een 22 inch (schulpen). Daardoor was een Duifje redelijk bekend en populair. Deze basis set van timmergereedschap kreeg je op de LTS. Daar moesten mijn ouders in 1970, 96 gulden voor betalen.

Jouw zaag lijkt op het merk Duifje.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Wispi,

Ik heb het handvat nog een goed bekeken. Er staat iets in gegraveerd wat ik eerst niet kon lezen. Maar het is het woord 'klas'. En met stift is er '14' op het handvat geschreven. En het handvat is inderdaad behoorlijk smal. Ik krijg er amper drie vingers door (wat in mijn geval niet helemaal een referentie is). Het kan dus toch een 'Duifje zijn.

Mathieu
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.