Zaag gekocht

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Behalve de schaven, heb ik ook een zaag meegebracht van de rommelmarkt.
Het is een vrij grote zaag maar in behoorlijke staat. Ze moet uiteraard geslepen worden en terug gezet. De reden waarom ik deze zaag gekocht heb is eigenlijk omdat ze messing schroeven heeft waarvan eentje en soort van wapenschild draagt. En dat is nu de belangrijkste vraag. Het zaagblad heeft een opdruk gehad, maar het enige wat ik nog kan lezen is Scheffield. Het logo (of wat het ook is) op de schroef lijkt erg veel op het logo wat op mijn recent gekochte zaag van Thomas Flinn staat.
Het lukt me niet om een betere foto te maken, zeker niet van de oude zaag.
In beide logo's staat dezelfde tekst: warranted superior, en op een soort van vaandel de franse tekst: Dieu et mon droit. Weet iemand wat de betekenis is van dit logo? En of dit misschien op alle zagen uit Scheffield te vinden is? Ik ben benieuwd.

Mathieu

Attached files
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
2 euro is niet teveel voor een zaag :D

De waranted superior medaillions werden heel veel gebruikt als ze om de een of andere reden geen eigen merk medaillion hadden. Ik denk dat deze medaillions gewoon in bulk ingekocht werden. Je ziet ze zelf wel op Nederlandse zagen. Het zegt dus helaas niks over het merk. Jammer dat het merk op het zaagblad zelf niet meer te lezen is. Maar ja, daarom kan het nog wel een prima zaag zijn.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Mathieu

Ik struin alle rommelmarkten af, braderieën, fancy fairs enz enz maar dit soort schatten kom ik nooit tegen.
Waar heb jij deze mooie spullen( ook je schaven) op de kop getikt. Ik . mijn vingers jeuken als ik al dat moois voorbiju zie komen?

Hartelijke groet hugo
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Het was op de jaarlijkse rommelmarkt in Kanne, op enkele kilometers van Maastricht. Die man waar ik dit gereedschap gekocht heb, staat er al jaren en heeft enkel gereedschap. Nu heb ik wel de indruk dat zijn voorraad begint op te geraken, want hij had duidelijk minder dan voorgaande jaren. Zijn aanbod schaven was uiteraard indrukwekkend en uitzonderlijk. Maar het was ook de enige kraam (en het zijn er heel veel daar), die iets behoorlijk had. Ik ben dit jaar ook al enkele rommelmarkten gepasseerd, maar heb nergens iets fatsoenlijk gezien. Waardeloze troep, wormstekige profielschaven en SDS boren zijn wel vlot te vinden. Maar ga binnenkort nog eens op zoek naar een fatsoenlijke brocante in het Luikse om daar mijn geluk te beproeven.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
mathieu zei:
In beide logo's staat dezelfde tekst: warranted superior, en op een soort van vaandel de franse tekst: Dieu et mon droit.

Het mag dan een Franse tekst zijn, het motto zelf is bij uitstek Engels. Het is de wapenspreuk van de Engelse vorst (ongeacht van welk huis - Plantagenet, Tudor, Lancaster, Hanover, Windsor, etc). Nog afkomstig van, zeg maar, Willem de Veroveraar, die in 1066 van Engeland een Franse (Normandische/Aquitaanse) staat maakte, hoewel Hendrik de vijfde de eerste was die het als officiele wapenspreuk gebruikte. Naar verluidt was Richard Leeuwenhart de eerste Engelse vorst die het motto in welke context dan ook gebruikte (hij was overigens vrijwel nooit in Engeland - meestal in Aquitanië, op veldtocht in Frankrijk, in het gevang in Duitsland, of op kruistocht) - bron: o.a. Wikipedia.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Maar is dit medaillon enkel een versiering, al dan niet om een zekere uitstraling te geven aan het gereedschap, of zit er een diepere betekenis achter. Of is het gewoon Engels chauvinisme?
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
mathieu zei:
Maar is dit medaillon enkel een versiering, al dan niet om een zekere uitstraling te geven aan het gereedschap, of zit er een diepere betekenis achter. Of is het gewoon Engels chauvinisme?

Gewoon versiering. Reclame zeg maar. Maar zulke zagen zijn meestal van prima kwaliteit. Gezien het handvat is hij niet echt super oud, meer jaren 50-60 of zo. Je kan voor de aardigheid eens kijken of het blad taps geslepen is, dus of het blad vlak langs de tandlijn iets dikker is dan bij de rug. Dat is een teken voor de hogere kwaliteit die de klassieke zagen kenmerkt. Maar ook als het blad gewoon overal even dik is, kan je hem prima gebruiken, met een tikje meer zetting.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Zetting heeft ze nu meer als voldoende, zelfs teveel. Ik heb de indruk dat er tanden gescheurd zijn. Dan zal er niets anders opzitten om opnieuw te beginnen zeker? Alle tanden eraf en nieuwe vijlen. Het gereedschap (vijl voor zaag en zettang Somax) heb een tijdje geleden gekocht. Maar ik ga in ieder geval eens de dikte meten. Is helemaal nieuw voor mij dat een goed zaagblad (voor dit type zagen dan toch) taps is. De reden (klemmen tegen gaan) is mij wel duidelijk.

Mathieu
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Zou ik niet doen. Een paar keer de tandlijn vlakken en tanden vijlen, totdat je de scheurtjes voorbij bent en een comfortabele zetting hebt. Dat geeft je als eerste de gelegenheid om een beetje te oefenen, en ten tweede spaart het je het vijlen van nieuwe tanden met de juiste spatiëring.

Arthur
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Wat Arthur zegt. Nieuwe tanden vijlen is meer een gevorderden klus en een hoop werk. Ga eerst maar een beetje oefenen. :ugeek:
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
De zaag is terug geslepen (met bijna nieuwe tanden, de bestaande waren te zwaar beschadigd), en mijn vijlen zijn voor de schrootbak. Het waren nochtans twee vijlen van Dick. Weet iemand of er betere vijlen zijn? Was er nochtans tevreden over in het begin want ze gingen beter dan de vijlen die ik voordien gebruikte (zaagvijlen uit de doe-het-zelf). En de zaag doet wat ze hoort te doen: vlot zagen!
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Er zijn misschien betere vijlen, maar zó duur zijn die van Dick (of Dictum, zoals ze tegenwoordig heten) nu ook weer niet. Je bent bezig op gehard staal, dus die vijlen zullen slijten. Wat wél van belang is: zaag goed inklemmen zodat hij niet trilt, regelmatig even een borstel over je vijl halen zodat de tanden niet verstoppen, en de vijl optillen als je hem terugtrekt. Op die manier doe je het langst met je vijlen.

En gefeliciteerd met je eerste zelfgeslepen zaag!

Arthur
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Het is bijlange niet mijn eerste zelf geslepen zaag hoor! Ik heb nu wel eindelijk een fatsoenlijke zettang (niet meer dat antieke ding van mijn vader dat vooral voor heel grote zagen geschikt is), en vijlen die beter vijlen dan de gewone doe-het-zelf vijl. Maar het zijn vijlen van Dieter Schmidt, niet van Dick. En inderdaad, zo duur zijn ze ook niet. Zal er volgende keer maar enkele voor voorraad bestellen.

Mathieu
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Gefeliciteerd met je "nieuwe" zaag.

Die vijlen van Dieter zijn van het merk F. Dick, maar zijn bij Dick tools niet te koop.
Dan heb je nog Vallorbe vijlen, ook een goede kwaliteit, bij maar ik heb geen idee waar die te koop zijn. De Bahco vijlen zijn ook goed, maar helaas niet in kleine maten te koop. Die kan je bij de ijzerwarenhandel nog wel eens op de kop tikken. En ik heb eens van een Oostduits merk vijlen gehad die absoluut waardeloos waren.

En ja, zaagvijlen zijn wegwerp artikelen. Vaak is het eerste wat kapot gaat de tandjes op de hoeken.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik wist dat er iets mis was met het merk 'Dick' op de vijlen. Het is te zeggen, ik dacht dat het een huismerk was, maar het drong niet tot me door dat ze van bij Diether Schmidt kwamen! De Valorbe vijlen zijn dan wel verkrijgbaar bij Dick, maar niet als zaagvijl. Het verschil met een vijl uit de doe-het-zelf is in het begin wel voelbaar. Ze doen het beduidend beter. Volgende keer gewoon enkele vijlen extra bestellen.

Mathieu
 
D

DervishD

Guest
Ik heb zelf ook een klassieke handzaag, een Sandvik ook met houten handvat. Die zat in de gereedsschapskist die ik kocht toen ik tig jaar geleden de opleiding scheepstimmeren deed. Ik slijp dat ding ongeveer ieder half jaar en alhoewel ik een zaag slijpen nog steeds een rotklusje vind heb ik het er graag voor over omdat dat ding nog steeds geweldig zaagt.
 

WiSpi

Nieuw lid
6 jun 2010
20
0
Zo op het eerste gezicht zou ik zeggen dat het een 'Duifje' is, maar het handvat voldoet niet helemaal.
Hoewel ik de zaag niet in mijn handen heb, kan ik wel zeggen dat het geen professionele handzaag is. Ik verzamel handzagen en in de loop der jaren 'herken' je de professionele zagen. Deze hebben (bij dit type zagen) minimaal 4 schroeven. Ik weet haast ook wel zeker dat deze aan de rugzijde niet dunner is dan aan de tandzijde.
Maar ik denk dat het wel een goede semi-professionele zaag is, waarmee je goed kunt zagen. Wees er zuinig op.

Als er scheurtjes in de tanden zitten zou ik de tanden voor de helft wegvijlen (= strijken) en dan opnieuw de tanden invijlen. Daarna opnieuw zetten. Het zou kunnen dat een tand afknapt (verwacht het niet met staal uit Sheffield). Op zich is dat niet erg. Bij navolgend scherpen van de zaag, komt deze tand weer te voorschijn. Als er twee tanden achter elkaar afbreken (zeker in het middendeel), dan zou ik wel een nieuw rij tanden (laten) vijlen.
Let op: Het kan zijn dat deze zaag als schulpzaag is gevijld i.p.v. afkortzaag.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Wat bedoel je met 'een duifje'. Het zaagblad is inderdaad overal even dik.
Maar dat een professionele zaag met vier schroeven wordt vastgezet is nieuw voor mij.

Mathieu
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.