Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 22

Onderwerp: Zaag gekocht

Zaag gekocht

Behalve de schaven, heb ik ook een zaag meegebracht van de rommelmarkt.
    Het is een vrij grote zaag maar in behoorlijke staat. Ze moet uiteraard geslepen worden en terug gezet. De reden waarom ik deze zaag gekocht heb is eigenlijk omdat ze messing schroeven heeft waarvan eentje en soort van wapenschild draagt. En dat is nu de belangrijkste vraag. Het zaagblad heeft een opdruk gehad, maar het enige wat ik nog kan lezen is Scheffield. Het logo (of wat het ook is) op de schroef lijkt erg veel op het logo wat op mijn recent gekochte zaag van Thomas Flinn staat.
    Het lukt me niet om een betere foto te maken, zeker niet van de oude zaag.
    In beide logo's staat dezelfde tekst: warranted superior, en op een soort van vaandel de franse tekst: Dieu et mon droit. Weet iemand wat de betekenis is van dit logo? En of dit misschien op alle zagen uit Scheffield te vinden is? Ik ben benieuwd.

Mathieu

Attached files

Re: Zaag gekocht

2 euro is niet teveel voor een zaag

De waranted superior medaillions werden heel veel gebruikt als ze om de een of andere reden geen eigen merk medaillion hadden. Ik denk dat deze medaillions gewoon in bulk ingekocht werden. Je ziet ze zelf wel op Nederlandse zagen. Het zegt dus helaas niks over het merk. Jammer dat het merk op het zaagblad zelf niet meer te lezen is. Maar ja, daarom kan het nog wel een prima zaag zijn.

Hallo Mathieu

Ik struin alle rommelmarkten af, braderieën, fancy fairs enz enz maar dit soort schatten kom ik nooit tegen.
    Waar heb jij deze mooie spullen( ook je schaven) op de kop getikt. Ik . mijn vingers jeuken als ik al dat moois voorbiju zie komen?

Hartelijke groet hugo

Het was op de jaarlijkse rommelmarkt in Kanne, op enkele kilometers van Maastricht. Die man waar ik dit gereedschap gekocht heb, staat er al jaren en heeft enkel gereedschap. Nu heb ik wel de indruk dat zijn voorraad begint op te geraken, want hij had duidelijk minder dan voorgaande jaren. Zijn aanbod schaven was uiteraard indrukwekkend en uitzonderlijk. Maar het was ook de enige kraam (en het zijn er heel veel daar), die iets behoorlijk had. Ik ben dit jaar ook al enkele rommelmarkten gepasseerd, maar heb nergens iets fatsoenlijk gezien. Waardeloze troep, wormstekige profielschaven en SDS boren zijn wel vlot te vinden. Maar ga binnenkort nog eens op zoek naar een fatsoenlijke brocante in het Luikse om daar mijn geluk te beproeven.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mathieu
    In beide logo's staat dezelfde tekst: warranted superior, en op een soort van vaandel de franse tekst: Dieu et mon droit.
    Het mag dan een Franse tekst zijn, het motto zelf is bij uitstek Engels. Het is de wapenspreuk van de Engelse vorst (ongeacht van welk huis - Plantagenet, Tudor, Lancaster, Hanover, Windsor, etc). Nog afkomstig van, zeg maar, Willem de Veroveraar, die in 1066 van Engeland een Franse (Normandische/Aquitaanse) staat maakte, hoewel Hendrik de vijfde de eerste was die het als officiele wapenspreuk gebruikte. Naar verluidt was Richard Leeuwenhart de eerste Engelse vorst die het motto in welke context dan ook gebruikte (hij was overigens vrijwel nooit in Engeland - meestal in Aquitanië, op veldtocht in Frankrijk, in het gevang in Duitsland, of op kruistocht) - bron: o.a. Wikipedia.

Maar is dit medaillon enkel een versiering, al dan niet om een zekere uitstraling te geven aan het gereedschap, of zit er een diepere betekenis achter. Of is het gewoon Engels chauvinisme?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mathieu
    Maar is dit medaillon enkel een versiering, al dan niet om een zekere uitstraling te geven aan het gereedschap, of zit er een diepere betekenis achter. Of is het gewoon Engels chauvinisme?
    Gewoon versiering. Reclame zeg maar. Maar zulke zagen zijn meestal van prima kwaliteit. Gezien het handvat is hij niet echt super oud, meer jaren 50-60 of zo. Je kan voor de aardigheid eens kijken of het blad taps geslepen is, dus of het blad vlak langs de tandlijn iets dikker is dan bij de rug. Dat is een teken voor de hogere kwaliteit die de klassieke zagen kenmerkt. Maar ook als het blad gewoon overal even dik is, kan je hem prima gebruiken, met een tikje meer zetting.

Zetting heeft ze nu meer als voldoende, zelfs teveel. Ik heb de indruk dat er tanden gescheurd zijn. Dan zal er niets anders opzitten om opnieuw te beginnen zeker? Alle tanden eraf en nieuwe vijlen. Het gereedschap (vijl voor zaag en zettang Somax) heb een tijdje geleden gekocht. Maar ik ga in ieder geval eens de dikte meten. Is helemaal nieuw voor mij dat een goed zaagblad (voor dit type zagen dan toch) taps is. De reden (klemmen tegen gaan) is mij wel duidelijk.

Mathieu

Zou ik niet doen. Een paar keer de tandlijn vlakken en tanden vijlen, totdat je de scheurtjes voorbij bent en een comfortabele zetting hebt. Dat geeft je als eerste de gelegenheid om een beetje te oefenen, en ten tweede spaart het je het vijlen van nieuwe tanden met de juiste spatiëring.

Arthur

Wat Arthur zegt. Nieuwe tanden vijlen is meer een gevorderden klus en een hoop werk. Ga eerst maar een beetje oefenen. :ugeek:

Forum Rechten