Schaven gekocht

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Vandaag was een rommelmarkt in de buurt, en ik ben gaan kijken of er wat gereedschap was te vinden. Tot mijn verbazing trof ik in één kraam twee kisten met Stanley schaven. Het zijn vrij recente exemplaren, weliswaar met houten handvat. Die man had een stuk of twaalf nr 3's en evenveel nr 4's staan. Hij verkocht ze aan 8 Euro, dus daar kon je het niet voor laten. Ik heb 2 complete nr 4 en twee complete nr 3 meegebracht, en nog twee nr 3 die een beschadiging aan de zijkant hebben. Deze gingen voor 5 euro.

Eén van de nr 3 is een Nooitgedacht met geribte zool. Deze heb ik al in orde gezet. De zool was zo goed als vlak, dekbeitel en kikker met staalborstel op haakse slijpmachine zuiver gemaakt en beitel vervangen door een Hock die ik al had liggen.
En dit is het resultaat:.

Attached files
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Soms zit het mee, toch? Hele mooie score. Hebben ze die knop op die Nooitgedagt blauw (!) geverfd?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Inderdaad, was verwonderd om zomaar twee kisten schaven te zien! Geen idee waarom die knop blauw is. Maar ga het zo laten. De schaaf is in prima conditie. Volgens de verkoper zijn ze afkomstig uit een school. Deze schaaf was trouwens de enige Nooitgedacht, de kikker was verwisseld met eentje op een Stanley.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Aha dat verklaart die blauwe kleur. Scholen doen wel vaker rare dingen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Allemaal moeten kopen? Het waren samen meer dan 20 stuks! Het grote probleem was dat ik met de fiets was. Zes metalen schaven, een flinke zaag en enkele vijlen zijn al een hele vracht, zeker als het nog steil bergop gaat. Gelukkig kwam ik halverwege mijn buurman tegen, en die heeft de hele handel netjes voor mijn deur gezet.

Mathieu
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.