de walt invalcirkelzaag, twee geleiders slechte uitlijning?

unelma

Actieve deelnemer
6 feb 2011
25
0
hallo iedereen,

ik heb me en dewalt invalcirkelzaag aangeschaft met twee geleiders.

ik ben bezig met de bekisting van mijn fundaties en ik moet dus recht planken afsnijden van 2,5 meter.
1 geleider van dewalt is 1m50 dus ik heb er twee die aan mekaar bevestigd worden met een stalen staaf die in het midden erin gleidt.

Na een paar planken zagen we dat de twee geleiders niet ideaal op elkaar aansluiten en met gevolg dat in geen waterpas of rechte planken ermee kan afzagen. Als ik de geleiders tegen mekaar aanleg/aansluit is er een kleine knik of maw de twee geleider staat een beetje uit lijn.

Hebben jullie tips om dit probleem op te lossen?

wat hebben we al geprobeerd?
1. de twee geleiders langs een vlakke plank legggen die zeker recht is en de twee geleiders daar op af te stellen, maar dan krijg je het probleem dat ze niet perfect aansluiten op elkaar en dat de geleiding hapert als je van de eerste naar de tweede lat overgaat...

2. alle kanten op elkaar te passen maar het probleem blijft bestaan .. .


alle tips zijn welkom,

groetjes
unelma
 

WR1944

Oud hout
Re: de walt invalcirkelzaag, twee geleiders slechte uitlijni

De einden van de rail dienen perfect haaks te zijn. Als dat niet het geval is krijg je nooit een recht resultaat. Misschien kan je de rails bij de dealer ruilen voor echte haakse. Als dat geen oplossing biedt kan je proberen ze zelf haaks te maken of ze bij een goede metaalwerkplaats haaks laten zagen.
Ik gebruk van Festool een identiek systeem. Daar worden twee koppelstaven gebruikt en de rails sluiten mooi haaks op elkaar aan. Heb je bij jou maar een (1) koppelstaaf nodig. Met twee heb je een betere mogelijkheid de zaak in elkaars verlengde te krijgen.
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
252
9
Re: de walt invalcirkelzaag, twee geleiders slechte uitlijni

Mijn ervaring met het aan elkaar koppelen van geleiderails, is ook dat bij het zagen er heel snel de neiging is om zijwaartse druk uit te oefenen. Bij één geleiderail niet erg: die blijft recht. Maar bij twee geleiderails gaan ze een knik maken, ook als ze goed stonden.
 

unelma

Actieve deelnemer
6 feb 2011
25
0
Re: de walt invalcirkelzaag, twee geleiders slechte uitlijni

hallo je hebt een punt de eerste keren was het wennen en idd je geeft meer druk maar nu al helemaal niet meer hij geleid soepel.... en de rails zijn uit pas zonder dat je de machine gebruikt of erop zet..

groetjes
unelma
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Re: de walt invalcirkelzaag, twee geleiders slechte uitlijni

Vraag is of de walt ook langere rails heeft. Ook festo had hier vroeger last van het overgangspunt in meer of mindere mate. Vroeger met een verbindingsstuk. De nieuwe rails hebben 2 verbindingsstukken. Ook de nieuwe leverbaar in 240 270 300 en 500 cm. Deze lengtes zijn aan de prijs maar bieden de mogelijkheid tot nauwkeurigheid. Zels heb ik ook een 300 cm rail en dus geen last van de overgang :D :D
 

WR1944

Oud hout
Re: de walt invalcirkelzaag, twee geleiders slechte uitlijni

Bij de werkzaamheden aan een deur heb ik voor het eerst twee Festool rails aan elkaar gekoppeld. Het ging boven verwachting, ik voelde nauwelijks een overgang en als je de koppelverbindingen eerst aan 1 rail vast maakt en dan pas aan de andere gaat het keurig recht. Ik heb het met een lange waterpas gecontroleerd.
Probeer het bij de dealer uit. Misschien had je een maandagmorgen of een vrijdagmiddag rail.
 

unelma

Actieve deelnemer
6 feb 2011
25
0
Re: de walt invalcirkelzaag, twee geleiders slechte uitlijni

hallo,

ondertussen net mijn lange pas gaan halen, ik ga het morgen eens bekijken hoe recht het allemaal is ;-)
anderzijds dewalt gecontacteerd en blijkbaar garanderen ze het niet dat hij recht op recht aansluit ... snap niet waarvoor het anders gebruikt word hoor, de lengtes zijn 2x 1m50 , ik heb gezegd dat ik er eentje terug binnenbreng aangezien niet tevreden, en dan ga ik mij er een lange van 3 m aanschaffen in 1 stuk, probleem is dan opgelost.
@surfie : ik doe het telkenmale met klemmen, het lijkt allemaal recht tot je het daadwerkelijk nameet, dan merk ik een knik van een mm of 2 maximaal, niet erg zouden velen zeggen , maar ik vind recht is recht !

groetjes
unelma
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.