gereedschapskist van eiken

hemski

Actieve deelnemer
31 mrt 2008
281
2
Voor mijn zoontje zijn eerste gereedschapskist gemaakt. Hij is van eiken en het ontwerp kwam ik tegen in een video van David Charlesworth. Het eiken is erg bros, alsof het een uitgedroogd blad is wat je tussen je handen zo kunt verkruimelen, en dus moeilijk te bewerken. Om tear-out tegen te gaan heb ik de beitel van mijn No4 schaaf voorzien van een "back-bevel" zodat de totale schaafhoek op 70 graden uitkomt. het werkte perfect en zonder schuren zit er al een glans op het hout. De kist op de foto is in nog onafgewerkte staat, dus zonder olie of was.

Attached files
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Hemski, in elk geval je weet hoe de handen uit de mouw te steken om iets moois te maken voor je zoontje, zoals dit gereedschapskistje, eigenlijk zoals dat een Rotterdammer dat nou eenmaal doet met de handen uit de mouw te steken, daar staat een Rotterdammer nou eenmaal bekend om is het niet !!
Ziet er erg goed uit, en je kunt het schaafresultaat goed zien.
Prettige jaarwisseling en een goed begin voor 2009.
Have fun.
Ad
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Prachtig Hemski!! Net als het speelgoed van Woodworker. Ik heb ook wel eens foto's gezien van iemand die het nodige gereedschap van hout had gemaakt, hamer, zaag, beitels en in jouw geval moet er natuurlijk ook een mooie schaaf bij!! Ik zal nog eens zoeken of ik ze terug kan vinden.

jaap

ps eiken dat kruimelt??
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.