inlegwerkje, het begin

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
hey ,


ik ben vandaag begonnen aan een "inlegwerkje" met allemaal verschillende houtsoorten.
het eerste probleem was dat ik een cirkel in 3 gelijke delen moest verdelen ,
dus even op internet wat opgezocht en aan de slag gegaan op een A2 papier.
begonnen met een gelijkbenige driehoek te tekenen dan vanuit dit middelpunt een cirkel rondom de driehoek getrokken , dan de benen van de 3hoek in 2 gedeeld en deze lijnen door getrokken en ik had men 3 gelijke delen .
dan heb ik deze delen in 2 gedeeld zodat ik telkens kleinere taartpunten kreeg.
na heel wat lijntjes trekken kon ik er aan beginnen .
eerst nog wat zitten uitzoeken hoe ik het best de taartpuntjes kon zagen en uiteindelijk toch iets gevonden , niet al te veilig maar het is gelukt :D
na het zagen van de stukken heb ik het geheel eens samen gelegd en ik kwam toch wat te kort ,
eerst en vooral een stukje padoek te weinig gezaagd maar dat is snel opgelost .
maar ik zit toch nog met een redelijk grote voeg als alle stukken samen liggen , maar dit ga ik oplossen door de stukjes uit ayous nog eens opnieuw te zagen en iets breder laten .
dit is waar ik tot nu toe ben gekomen , de eerste foto is met de flitser genomen .
IMG_2826.jpg


IMG_2827.jpg


in deze opening zou normaal nog het missende stukje padouk moeten komen maar dan zit ik nog met een grote voeg .
IMG_2828.jpg


ik had nog een stukje wenge moeten bij zagen omdat er een punt was afgebroken en heb dit even in de opening gelegd om te laten zien hoeveel ik te kort kom .
IMG_2829.jpg


morgen nog wat aan verder werken .



groetjes
ruben
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
wat het uiteindelijk gaat worden daar ben ik nog niet uit , misschien iets voor aan de muur of een klein tafelbladje .
ik ga eerst zien hoe groot het uiteindelijk gaat worden .

ik zal straks eens een foto nemen van hoe ik de puntjes heb gezaagd want is nogal lastig om uit te leggen.


groetjes
ruben
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
zoals beloofd zijn hier wat foto's van hoe ik de punten heb gezaagd.
IMG_2830.jpg

en voor de 2de zijde te zagen was het wel erg opletten voor de vingers .
IMG_2831.jpg




groetjes
ruben
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ik hoop dat je hier een spouwmes gebruikt wat op de foto niet zichtbaar is? En anders hoop ik dat je hierbij ook een gezichtsmasker en een borstplaat draagt. Deze manier van zagen vráágt erom dat er een stuk hout richting jou gelanceerd wordt. Die verende stalen lineaal duwt dat afgezaagde stuk richting de achterkant van je zaagblad...

Arthur
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
dat is iets wat er normaal wel op zit maar dat ik na het doorzagen van een dikkere balk dan men zaag ben ik het spouwmes er terug vergeten op te zetten :oops:
maar de winkelhaak diende enkel om het stuk 90° tegenover de geleider te stellen en dan drukte ik het wtuk op de tafel zodat het niet weg kon.
het spouwmes staat intussen al terug op zen plaats ;)


groetjes
ruben
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
ik sta al weer een beetje verder met het inlegwerk .
ik weet nog steeds niet echt wat ik er uiteindelijk mee ga doen , moesten jullie ook gedachten hebben laat maar horen ;) .
eerst heb ik er een 12 hoek van gemaakt.
IMG_2956.jpg


IMG_2957.jpg


IMG_2958.jpg


en tot zover ben ik vandaag gekomen ,

IMG_2996.jpg


zonder flits

IMG_2997.jpg


als ik met de bilinga klaar ben bekom ik een vierkant , hier ga ik dan nog iets rond maken achteraf .


groetjes
ruben
 

l3nna3rt

Actieve deelnemer
16 dec 2010
156
0
Ruben,

Dat begint erg leuk te worden! Hoe heb je die driehoeken gemaakt? En wat is dat voor grijs achtig hout?

Ik vind het overigens jammer van dat stuk padoek dat omgewisseld had moeten worden met het wengé, is daar een reden voor?

Suc6!
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
hey l3nna3rt ,

eerst heb ik de witte punten gezaagd en die dan al gelijmd , en dan heb ik een stuk blauw hout op de andere punten gelegd waar het moet komen en dan heb ik een ijzeren staafje op een punt geslepen en deze dan omgeplooid . hiermee kon ik dan van de onderkant afschrijven .
is nogal moeilijk om begrijpbaar uit te leggen , zal eens wat foto's proberen nemen om dit beter uit te leggen.

het grijze en blauwe hout is gekleurd fineer van 1 tot 1.5mm dik die dan allemaal op elkaar zijn gelijmd .
dit was in begin een groot raadsel wat voor hout dit was maar dankzij jokke ben ik te weten gekomen wat voor hout het is .
http://www.woodworking.nl/viewtopic.php?f=23&t=3501

l3nna3rt zei:
Ik vind het overigens jammer van dat stuk padoek dat omgewisseld had moeten worden met het wengé, is daar een reden voor?

Suc6!

kan je dit even nader verklaren want ik begrijp niet echt wat je bedoeld ?



groetjes
ruben
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
ik vermoed dat Lennaert de 2 hoeken links boven in het beeld bedoeld, ze hadden eigenlijk omgedraaid moeten worden dan had ie geklopt. maar ondanks dat vind ik het een heel mooi stuk.
 

WR1944

Oud hout
jefmen zei:
ik vermoed dat Lennaert de 2 hoeken links boven in het beeld bedoeld, ze hadden eigenlijk omgedraaid moeten worden dan had ie geklopt. maar ondanks dat vind ik het een heel mooi stuk.

Het is inderdaad een leuk geheel geworden. Doordat de volgorde van de kleuren niet helemaal correct is ben je verplicht het deel met de afwijking in vertikale richting te plaatsen, naar boven of naar beneden. Anders krijg je een indruk van asymmetrie en dat geeft een onrustige aanblik.
Het lijkt wel of ik een stukje uit de Viva opschrijf maar techneuten hebben vaak een sterk gevoel voor symmetrie. Dat begint al bij de opleiding. Een gat zit in het midden tenzij anders aangegeven. Een gatenpatroon in een flens is gelijkelijk verdeeld tenzij ...
Maar we dwalen af.
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
nonde nonde nonde dit had ik zelf nog niet eens gezien :? :cry: :evil:
nu ben ik wel even teleurgesteld in mezelf :oops:
denk niet dat ik dit nog kan oplossen .
knap opgemerkt l3nna3rt .



groetjes
ruben
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.