Bosch 1594K schaaf (blauw)

WR1944

Oud hout
Vorig jaar had ik een deel van de vloer hersteld dat te lijden had gehad van waterschade. Over de balkenlaag was de originele planken vloer nog redelijk intact maar de multiplex subflooring was flink gaan delamineren. Met de zaagmachine en geleidingsrail heb ik de slecht stukken verwijderd en er nieuw multiplex in gelegd. Ik kon de originele dikte niet meer krijgen dus ging er iets dikker materiaal in. Het verschil was 3 tot 4 mm, te veel om er later laminaat over te leggen. Dus moest er geschaafd gaan worden.
Ik had de schroeven al extra diep verzonken. Ik heb nog geprobeerd om met de hand te gaan schaven maar dat is onbegonnen werk, zeker met temperaturen van tussen de 25C en 30C en de kamer op het zuiden. Dus moest er een electrische schaaf komen. Omdat ik relatief weinig schaaf (met een Festool T55 ben je vaak glad genoeg en goed op maat) hoefde ik geen Festool schaaf. Dus heb ik rondgekeken bij de dozenschuivers als Home Depot en Lowe's. Ik ben vooral afgegaan op de recensies van de gebruikers en een schaaf sprong er bovenuit, een Bosch 1594K. Die kost $159 + 6% en dat is ongeveer EUR 115. Op het Internet kon ik zien dat hij op voorraad was bij m'n local Lowe's, dus afgelopen vrijdag de schaaf opgehaald.
Zaterdag na bestudering de schaaf gelijk aan het werk gezet. En de bevindingen zijn erg positief. Het is een lichte machine met een hoop power. Ik haal er dan wel 0,5 mm tegelijk af maar een test op volle diepte met een stukje vuren ging fluitend. Met de knop kan je de diepte instellen van 0 tot 2,6 mm. De verdeling op de knop is in inches en mm met een streepje voor elke 0,5 mm. De breedte is 82 mm en je kan groeven tot 9 mm diep maken over de rechterkant. De oppervlakte is goed glad, de bediening is simpel en de machine ligt goed in de hand. In de specificaties van Lowe's stond dat de messen van speciaal gereedschapstaal gemaakt waren en niet door een niet of spijker beschadigd werden. Ik stond een beetje sceptisch tegenover die bewering maar zonder het te merken ging ik over een kruiskopschroef. Geen beschadiging te zien op de messen maar de schroevendraaier had bijna geen grip meer op de schroef.
Er is een stofzak meegeleverd die z'n werk goed doet. Alleen als ik dwars op het hout schaaf krijg ik lange schaafsels en die gaan moeilijk door de afzuiging. Die worden gewoon uitgespuugd door de schaaf. Als de stofzak vol is gaat de schaaf wat brommen. Met een rits in de zak is die simpel te legen, een goede vinding. Er is ook een geleiding meegeleverd, die doet een beetje vreemd aan maar lijkt me goed te werken. Ik moet dat nog uitgebreid gaan testen. De schaaf wordt geleverd in de bekende kunststof koffer met de instructies, stofzak, geleider en een haakse sleutel om de messen te kunnen wisselen.
Als de vloer gedaan is ga ik een soort bok maken om de schaaf op de zijkant te monteren. Met een beweegbare geleiderail wil ik dan hout op dikte kunnen schaven. Ik had iets dergelijks al in Holland met een gammele Black & Decker en het werkte goed. Wel op je vingers passen natuurlijk want de constructie is bij lange na niet ARBO-proof.
Na het korte maar intensieve gebruik ben ik zeer tevreden en kan de positieve recensies ten volle onderschrijven. De machine voelt degelijk aan, het lijkt wel een beetje op m'n huismerk (Festool). Ik zou dit een vriend zonder meer aanraden, ik zou dit iedereen aanraden mocht je behoefte hebben aan een electrische schaaf.

Attached files
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.