Intarsia golfer

volkerink

Actieve deelnemer
2 mei 2010
44
1
www.volkerink.info
Henk,

Ik heb geen idee hoeveel mensen in Nederland zich bezig houden met Intarsia maar als je gaat zoeken op internet kom je al snel in Amerika terecht. Het zullen er in Nederland niet al te veel zijn. Zelf ben ik begonnen met het maken van de Roos en de Dolfijnen. Deze zijn goed te doen. Begin niet direct aan een heel groot werkstuk en neem er de tijd voor. Na een uurtje achter de figuurzaagmachine neem ik graag even een pauze.
Veel oefenen op afvalstukjes en regelmatig het zaagblad wisselen.
Ik hoop snel foto's van je werkstukken te zien.
Veel succes.
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
Je ziet het idd in Nederland of België niet zo vaak voorkomen maar het mooiste intarsiawerk dat ik tot nu toe heb gezien kwam toch van een Hollander .
Het is dan wel een werk van 7 jaar maar waaw !!!

[youtube][/youtube]


Groetjes
Ruben
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Ik zit al vaak naar al het mooie werk op dit forum te kijken maar dit is geweldig.
Wat verschrikkelijk mooi en wat een vakmanschap,
ik zou zo'n vloer nooit willen hebben want dan durf ik er niet meer op te lopen. ;)
 

Sandy

Nieuw lid
27 okt 2011
10
0
Ik vind het niet te groot, hij is erg mooi! Precies goed formaat. Erg uniek en origineel cadeau!
 

cbdekleijn

Nieuw lid
11 mrt 2012
3
0
volkerink wat je schrijft klopt wel een beetje over mensen die met intasia bezig zijn hier in nederland...
zijn er erg weinig maar ik ben ook ik ben sinds 1 jaar ongeveer ermee bezig en heb nu een aantal dingen gemaakt.
het heeft me trouwens al maanden gekost om een goede houtzaak te vinden waar ze verschillende houtsoorten hebben in klein verpakking :) .
ben trouwens nog steeds opzoek naar een manier om zelf patronen te maken zodat ik niet steeds iets moet maken wat er al is ,ben geen goede tekenaar helaas dus ben afhankelijk van andere of een pc prog.
heb het met cs4 getracht te doen maar is niet echt goed gelukt helaas.

zal morgen als ik tijd heb eens kijken of ik foto,s kan uploaden
 

volkerink

Actieve deelnemer
2 mei 2010
44
1
www.volkerink.info
Fijn om te horen dat er nog meer mensen zich met Intarsia bezighouden. Je werkstukken in de andere posts zien er geweldig uit. Voor de houtsoorten kom ik steeds weer bij AF in Arnhem terecht. Ze hebben een hobbyzolder met kleinere stukken exotisch hout. Wel duur trouwens.
Ik ben ook een tijdlang op zoek geweest naar een software pakket waar je Intarsiapatronen van een foto mee kunt maken. Nog niets gevonden. In photoshop is het mij nog niet gelukt. Ik zal de zoektocht weer eens oppakken. Mocht ik wat vinden zal ik het laten weten.
 

FrecledBee

Actieve deelnemer
15 mrt 2013
37
0
Fantastisch gemaakt en de houtkeuzes met de nerf in de juiste richting, dan moet ik nog veel leren en meer geduld opbrengen.
Heb zelf 20 verschillende houtsoorten maar de juiste nerf richting moet wel in de plank zitten.
 

Jan-Pieter

Actieve deelnemer
Erg mooie golfer.

Ik ben ook een tijdlang op zoek geweest naar een software pakket waar je Intarsiapatronen van een foto mee kunt maken. Nog niets gevonden. In photoshop is het mij nog niet gelukt. Ik zal de zoektocht weer eens oppakken. Mocht ik wat vinden zal ik het laten weten.

Je kunt het beste intarsiapatronen ontwerpen m.b.v. een vectorprogramma als b.v. Illustrator of Coreldraw, er zijn ook freeware programma's te vinden. In Illustrator zit wel een functie dat een foto kan omzetten in een lijntekening. Ik gebruik het af en toe om mee te beginnen en dan pas ik het met de hand nog aan.

Het voordeel van een vectortekening is dat het scherp blijft als je het uitvergroot, je de kleur of dikte van de lijnen eenvoudig kan aanpassen en dat je snel verschillende houtcombinaties kunt uitproberen. Ik gebruik daarvoor een palet met de kleuren van het hout dat ik regelmatig gebruik.

Op YouTube zijn filmpjes te vinden met vector tutorials.
 

FrecledBee

Actieve deelnemer
15 mrt 2013
37
0
De golfer is zeker perfect en met name de juiste houtsoorten bij elkaar zoeken.
Daar schort het bij mij nog aan, ondanks dat ik inmiddels 20 houtsoorten in het rek heb liggen.
Voor wat betreft intarsia patronen.
Dat is me inmiddels, dus na andere programma's geprobeerd te hebben wel duidelijk geworden. Daarom heb ik nu CorelDraw X6
Heb de afgelopen weken veel tutorials gedownload zodat ik ze gemakkelijk kan openen en tegelijkertijd oefenen.
Goed bestuderen is het halve werk en je kunt er echt alles mee, met name bezier tool en uiteraard de vele andere mogelijkheden.
 

FrecledBee

Actieve deelnemer
15 mrt 2013
37
0
Ook ik ben zoals jullie kunnen weten hoofdzakelijk bezig met Intarsia.
Had Rick al beloofd ook aanwezig te zijn met mijn stukjes.
Het blijkt dat heel veel mensen geen weet hebben, wat Intarsia eigenlijk is, ik ook niet trouwens voor drie maanden terug.
Daarom heb ik besloten als ik dan toch kom enkele projecten in wording tentoon te stellen, dus in verschillende stadia.
Dus wie interesse heeft moet toch 1 september vrij maken om naar Zwolle te komen.
 

volkerink

Actieve deelnemer
2 mei 2010
44
1
www.volkerink.info
Voor de montage gebruik ik Polymax lijm/kit. De onderdelen worden bevestigd op een 5mm dikke triplex plaat die rondom ca. 5mm smaller is gezaagd dan het werkstuk.
Het voordeel van Polymax is het feit dat je de verschillende onderdelen nog kunt schuiven en opnieuw positioneren.
Vervolgens een nachtje laten liggen en ze zitten muurvast.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.