Intarsia golfer

volkerink

Actieve deelnemer
2 mei 2010
44
1
www.volkerink.info
Voor mijn golfmaatje heb ik een intarsia golfer gemaakt. Nou maar hopen dat hij het waarderen kan. Het ding bestaat uit 92 onderdelen en er zijn 11 verschillende houtsoorten in verwerkt.

Attached files
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Wat een werk man! Alles passend maken, en ook nog de randen afronden (wat erg leuk lijkt).
Dit is een van de indrukwekkendste werkjes die ik tot nu toe heb gezien hier. :eek:

Prachtig. Hoe groot is de golfer? Ik kan het moeilijk inschatten vanaf de foto
 

volkerink

Actieve deelnemer
2 mei 2010
44
1
www.volkerink.info
Nee, ik heb het ontwerp niet zelf getekend. Het patroon heb ik besteld in Amerika. Dit veelvuldig gekopieerd en op de verschillende houtsoorten geplakt. Vervolgens met de figuurzaagmachine aan het werk. Het hout is, in de basis, 20 mm dik.
 

volkerink

Actieve deelnemer
2 mei 2010
44
1
www.volkerink.info
Het is inderdaad een legpuzzel. Als alles is gezaagd ga je de dikte verschillen aanbrengen. De delen die verder weg staan maak je wat dunner. Eventueel kun je delen die je dichter bij wilt hebben iets verhogen door er een paar mm triplex onder te lijmen. Bij de golfer heb ik het ophogen niet gebruikt. Daarna ga je flink aan het schuren. Ik gebruik opblaasbare schuurbollen van Kirjes. Zelf vind ik dat het lastigste deel. Je bent al snel bang te veel weg te schuren maar als je dan denkt klaar te zijn valt de diepte die je gedacht had te aan te brengen, toch weer tegen. En dan begin je dus opnieuw. Ik zet het geheel tussen alle schuurfases door regelmatig in de olie om het juiste effect te kunnen beoordelen. Een freestafel is niet te gebruiken. Daarvoor zijn de onderdelen te klein.
 

l3nna3rt

Actieve deelnemer
16 dec 2010
156
0
Waauw! Echt indrukwekkend mooi. De detaillering is super! Welke houtsoorten heb je gebruikt? Welke is die witte bv?
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
prachtig werkje en zeer mooi afgewerkt !
hoelang ben je hieraan ongeveer bezig geweest ?
petje af hoor .



groetjes
ruben
 

calle

Nieuw lid
25 nov 2011
22
0
hallo,

echt prachtig werk.
heeft u de tekening ook nog?
zou deze wel graag eens zien als dat enigsinds mogelijk is.

groeten,
Cedric
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Fantastisch werk. Als je dit al zo uitstekend kunt, hoe moet je golfspel dan wel niet zijn. Dat zie ik Tiger Woods nog niet doen. Of is het een zelfportret ;) ;)
vr.gr. Jan Pranger.
 

4444henk

Nieuw lid
3 jan 2012
6
0
Hallo,
Ik en sinds kort geraakt door de mogelijkheden van intarsia.
Ik ben nu enige boeken aan het doornemen om de basisbeginselen te begrijpen.
Ik hoop dat ik voldoende vaardigheid kan ontwikkelen om ook werkstukken te maken.
Ik heb de indruk dat u een van de weinige beoefenaars van intarsia in Nederland bent.
Ik heb nog geen andere personen kunnen ontdekken.
Zijn die er wel?
En zo ja zijn die via internet o.i.d. te bereiken?

Met vr gr Henk de Wit
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.