grappig kunstwerkje

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
hey ,

door Surfie en rickkoorman bezig te zien met hun werkjes met verschillende houtsoorten begon het hier bij mij ook te kriebelen .
dus ben deze avond nog aan de slag gegaan met wat mooie houtsoorten te zoeken en te zagen en schaven.
dit zijn de houtsoortjes waarmee ik ga beginnen die ik gezaagd en geschaafd heb , van links naar rechts : purperhart , iroko , gelamineerd wit hout , gelamineerd blauw hout , onbekend , padoek , bilinga , wenge , onbekend , ayous en de laatste weet ik ook niet.
IMG_2776.jpg

nadat alles geschaafd was zag ik dat men zak van men stofafzuiging vol zat en wou deze vervangen .
toen merkte ik plots een mooi gevormde tekening door het gevallen houtzaagsel/schaafsel.
ra ra ra welk zoogdier zien jullie hierin :?:
IMG_2772.jpg

IMG_2770.jpg


groetjes
ruben
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Ruben.......ruben.........er zit een orca in je stofzak, daar krijg je vast problemen mee!! Hahaha Mooi project, kan je er nog 1 maken?? Wat ga je maken met de geschaafde planken ?

Ik heb het plan om nu echt eens de zolder leeg te maken dus eerst kijken wat er ligt voordat ik nieuw hout bijkoop. Dus waarschijnlijk komen er weer meer gelamineerde projecten tevoorschijn.
 

Dries Haneborst

Actieve deelnemer
14 jun 2010
185
0
Die lange bek doet meer aan een walvis denken :D Grappig!

Ik ben benieuwd naar je kunstwerk.

edit: Ik sla de plank volledig mis, natuurlijk is DAT een kunstwerk :)
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
@ rickkoorman , een half uurtje na het plaatsen van deze foto stonden de sea shepherds hier met loeiende sirenes, zwaailichten, waterkanonnen en duizend bommen en granaten om te vragen ..... of ze ook eens naar de walvis mochten kijken :lol:
wat ik ga maken met de planken is een soort inlegwerkje , hoe het er gaat uit zien of voor wat het gaat dienen weet ik nog niet .
misschien wordt het een tafelbladje of iets voor aan de muur of een dienblad , dat ga ik pas beslissen als het klaar is .
ik weet wel al hoe ik ga beginnen , eerst ga ik uit de wenge , padoek en ayous allemaal conische stukken zagen ( taartpunten ) . als ik deze stukjes dan naast elkaar leg kom ik uit eindelijk op een cirkel uit , en rond die cirkel ga ik dan opvullen met nog enkele ander houtsoorten.
moest je soms tips hebben om gelijkmatige punten te zagen hoor ik dat graag ;)

@ Dries Haneborst , mij doet het ook wat meer aan een walvis denken .
is dit dan geen kunstwerkje ? een walvis gemaakt door mijn paneelzaag in samenwerking met men stofafzuiging hahaha :lol:
voor het werkstuk dat ik ga maken met het hout ga je nog even moeten wachten .

groetjes
ruben
 

WR1944

Oud hout
Het simpelste dat ik ooit gezien heb om een cirkel uit taartenpunten te maken werkt als volgt. Als je de taartpunten even groot wilt, maak de hoek van elke taartpunt zodanig dat er een even aantal in een cirkel gaan. Lijm de punten tot je twee halve cirkels hebt en schaaf de rechte kant voorzichtig recht. Het middelpunt moet precies op de geschaafde rechte kant liggen. Dan lijm je de twee delen aan elkaar vast. Als je de punten een fracie groter zaagt heb je iets meer dan 180 graden en kan je makkelijker wat wegschaven. Bij ongelijke punten lijm je tot je meer dan 180 graden hebt en dan schaaf je tot het middelpunt op de rechte lijn hebt. Heb je de houtdraad diametraal lopen dan zal je van buiten naar binnen moeten schaven tot het middelpunt anders ga je happen in de andere punt.
Als je een cirkelzaag met geleiderail hebt kan je nog simpeler de rechte kanten aan de halve cirkels maken. Zo heb ik het namelijk zien gebeuren. De man maakte kompasrozen als inleg voor houten vloeren. Daar werden punten van verschillende houtsoorten en afmetingen en orientaties samengevoegd tot een kunstig geheel.

Succes.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.