Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 5 van de 5

Ervaringen met slijpmachientje van POW of Güde?

Beste forumleden,

Natuurlijk werk ik het liefst met zo scherp mogelijk gereedschap, maar ik wil er niet teveel tijd aan besteden. Een oplossing zou kunnen zijn de aanschaf van de Tormek of de Worksharp, maar ja, daar hangt wel een prijskaartje aan die eigenlijk mijn budget te boven gaat.
    Nu kwam ik dit machientje tegen: de POWx135 of de Gude GUS650 voor een eurootje of 50. Is er iemand die ervaring heeft met een van deze machientjes?

Henri

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2010

Re: Ervaringen met slijpmachientje van POW of Güde?

Ik verkies toch een "normale" slijpmachine boven de genoemde machines. Het wattage is erg laag bij de POW en de Gude waardoor het slijpen vrij lang zal duren als je beitel een spijker of schroef is tegengekomen, en voor hss beitels gebruik ik graag een "witte" steen die je in iedere gereedschapszaak kunt kopen voor een paar euro, dit is denk ik niet mogelijk bij die andere slijp-stations.

Als je een beetje handig bent heb je zo een paar hulpstukken gemaakt voor een normale slijpmachine, op die van mij kan ik beitels, messen, vlakbankbeitels en draaibeitels slijpen en het geheel kostte hooguit 75 euro. Hij staat beschreven op mijn website onder het kopje gereedschap. (de hulpstukken voor draaibeitels staan er nog niet bij maar deze kan je ook vinden op de website van "de-houtdraaier")

groeten,
    Patrick

Hallo Patrick, Hier heb ik wat aan! Dank je wel.
    Henri

Volgens mij hoeft een slijpmachine niet de wereld te kosten. Ik heb een Ferm (geloof ik, of vergelijkbaar D-merk), met een brede witte steen, waar ik al mijn draaibeitels (en zelfs schaafbeitels...) op slijp. Die steen is belangrijker dan de machine. En investeren in een goed tafeltje om je beitels op te leggen ook.

FWIW - de smalle carborundumsteen die aan de andere kant zat heb ik vervangen door een viltschijf om mijn draaibeitels af te wetten, met polijstpasta (zoals Joost Kramer dat beschrijft op zijn website).

ik heb een Ferm 250 watt, 2 zelfs. Eén voor slijpen en de ander voor polijsten (zie Joost Kramer). 4 tientjes bij de Karwei. Zit een brede witte slijpsteen op. Voldoet prima.
    Natuurlijk is een machine van Creusen beter maar je kunt toch wel dansen ook al is het niet met de bruid.

Forum Rechten