hout kopen bij de houthandel (filmpje)

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Op FineWoodWorking las ik eens een verhaal van iemand die voor de eerste keer bij de houthandel komt en zo overweldigd is dat hij uiteindelijk zonder hout weer vertrekt. Zo is het mij ook gegaan, bij mijn eerste bezoek aan de houtzagerij in Akkrum ging ik ook zonder hout weer naar huis. Ik was niet goed voorbereid en het aanbod was teveel, met teveel onbekende zaken. Hier een leuk filmpje van FWW, wat een beetje hulp biedt bij dit soort bezoeken.

jaap

[youtube][/youtube]
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ja leuk filmpje. Misschien kennen julie deze, oudere, van de wood whisperer
http://thewoodwhisperer.com/episode-4-a-lumbering-feeling/

Ik ben nog altijd een groentje zodra ik bij een houthandel binnenstap. Wat dat betreft ben ik een echte supermarkt consument. Alles netjes gesorteerd, zichtbaar en met de prijs erbij. Bij de groenteboer of de slager wordt ik al verlegen en onzeker, laat staan als je voor een hal met stapels vies en ruwgezaagd hout staat waat alleen maar ongeinteresseerd personeel rondsloft.

Wat de prijs betreft, het helpt al als je je goed voorbereid. Kijk op de online prijslijst van af.nl. Dan zal je bij een andere houtdealer niet snel meer schrikken. Met een meetlint en een rekenmachine kan je dan snel een idee krijgen hoe duur het wordt.

Het moeilijkste blijft hoe je door de ruwe buitenlaag heen kijkt. Eerst kijk ik of het hout redelijk recht is. Dan ga ik op zoek naar de kwasten en scheuren. Kwasten zie je vaak wel zitten en scheuren zitten vaak in de kopse kanten en kunnen erg ver door lopen. Moeilijker wordt het al om te zien of een plank dosse of kwartiers gezaagd is. De kopse kanten zijn vaak zo ruw gezaagd dat je daar weinig aan ziet. Dus op het vlakke deel van de plank turen tussen het vuil en de zaagstrepen door. Een schaafje mee natuurlijk maar zelfs daarmee kan je maar een klein hoekje zien. Voor mij is het vervolgens haast onmogelijk om te zien of het een saaie plank of eentje met een beetje spectaculair patroon is. Dat komt pas goed naar voren als je de plank een keer door de schaafbank haalt.
 

vladimir

Actieve deelnemer
21 apr 2011
101
0
33
goringem
moest meteen aan mijn eerste keer denken ik ging ook met lege handen naar huis :D

de geur blijft me altijd bij :D
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Het is tevens van belang om een vertrouwensband op te bouwen met je leverancier. Vaak komen ze in hun dagelijkse werk de mooiste stukken tegen. Het is dan erg fijn wanneer deze apart gelegd worden. Zo heb ik vorig jaar een balk mahonie gecoord met een soort van birds eye erin. Heel apart. Dit stuk was eigenlijk geschaafd voor een onderdeel van een kozijn maar men was zo vriendelijk deze apart te leggen voor mij.
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
mijn eerste keer naar de houthandel zal ik niet snel vergeten , wat wil je als ze je es verkopen voor eik :cry:



groetjes
ruben
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.