Doosje van esdoorn , walnoot en rosewood

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Hallo forummers,

Jaja, rick heeft weer een doosje in elkaar gezet. Dit doosje was al even klaar maar ik had het nog niet afgewerkt. Mocht iemand een leuke naam weten voor dit doosje dan hoor ik dat graag.

Gebruikte houtsoorten : esdoorn,walnoot en rosewood.
Afwerking : DanishOil
Afmeting: 100x100x100mm

[album]127[/album]

[album]126[/album]

Alle op en aanmerkingen zijn enorm welkom!!
 

l3nna3rt

Actieve deelnemer
16 dec 2010
156
0
Erg leuk kistje rick!

Vind de kleuren combinatie ook erg goed. Zit het walnoot los, of is dat ook nog een apart bakje?

Ga binnenkort ook maar weer eens een kistje maken, ik vind het heel leuk om ze te zien en te maken :D

Groetjes
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
heel fijn doosje hoor .
knap bedacht met die golvende lijnen , zat mij eerst even af te vragen hoe je dit gezaagd had maar ik ben er al achter gekomen :D
knap hout dat rosewood .


groetjes
ruben
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Heel leuk kistje Rick!! Wat voor rosewood heb je gebruikt? Tot welke grit schuur je voor dat je de Danish oil opbrengt, en hoeveel lagen? Ruben weet hoe je de golf gemaakt heb, maar kun je dat geheim hier ook verklappen? Ga ook eens zoiets maken, maar dan, denk ik, met een symmetrische golf.

jaap
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
@Lennart : de walnoten-insert zit in de binnenzijde verlijmd.

@Ruben: bedankt!!

@Jaap: Het is een stukje rosewood dat omschreven werd als indisch rosewood. Ach die hele term "rosewood"wordt vaak gebruikt voor veel om elkaar lijkend hout heb ik het idee. Ik schuur tm korrel 220 in dit geval, het kistje heeft 3 laagjes DanishOil.

Ik heb eerst de verstekken gezaagd en de schroeven voor bodem en deksel. Daarna het doosje in elkaar gezet en geklemd met elastiek. Toen de golflijn erop getekend. Doosje uit elkaar gehaald en op de lintzaag de golflijn gezaagd. Toen het doosje verlijmd en de golf lijn geschuurd zodat dit een "organisch" geheel wordt. Daarna de walnootinsert gemaakt.

Ik had al eens een symmetrische golf gemaakt in een doosje. Toen heb ik het doosje verlijmd, daarna de lijn uitgezet en deze met de lintzaag gezaagd. De eerste poging hiervan was eigenlijk een fout aangezien ik de deksel eraf wilde zagen en mijn lintzaag een eigen weg koos, hahaha.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.