[UPDATE] Eiken salontafel

l3nna3rt

Actieve deelnemer
16 dec 2010
156
0
Hallo,

Van het weekend ben ik bij mijn oma geweest die graag een nieuwe salontafel wilde hebben. Naar de salontafel die er nu staat, kijkt ze al meet dan 30 jaar naar en is daar onderhand wel op uitgekeken. Ik heb een schets gemaakt van een tafel die ik eventueel wel zou kunnen maken. Heb de maten opgenomen en heb contact gehad met een houthandel. De prijs besproken met mijn oma en het groene licht werd gegeven. Aangezien vrijwel alle meubels in haar huis van eiken zijn, was het vrij voor de hand liggend dat ook de nieuwe tafel van eiken zou zijn.

Maandag ben ik voor het eerst bij een houthandel geweest en heb daar wat mooie stukken eiken gekocht. De prijs viel me zelfs nog wel mee. Zeker ook leuk om een keer zulke grote hoeveelheden hout bij elkaar te zien.
Zonder werktekening, maar mijn hoofd vol met maten, ben ik begonnen met schaven. Heb zelfs een halve nacht wakker gelegen omdat ik zo graag aan de slag wilde gaan en continue de perfecte planning in mijn hoofd zat voor te bereiden.
Eenmaal op school alles geschaafd, het blad en poten verlijmd. Gister de regels(incl. lades) en gaten voor de pen gemaakt. Vandaag eerder naar school gegaan om de pennen te slaan en de blad verdikking te lijmen.
Gelukkig was ik de enigste in het praktijk lokaal en kon ik optimaal gebruik maken van de lijmklemmen. Normaal is het zoeken naar die dingen.

Morgen hoop ik het geheel te lijmen en alles te schuren. Ik moet ook nog even kijken hoe ik de lades ga maken, en heb daar ook nog wat hout voor nodig.
Normaal gesproken heb je 9 weken de tijd om soortgelijk project af te ronden. Aangezien ik dinsdag pas begonnen ben, is dit voor mij pas de 3e dag :lol: Nou heb ik zeker een tijdsdruk omdat dit officieel de laatste week is voor de eindweek. Ik hoop eigenlijk in de eindweek nog wat tijd te hebben voor mijn lades, maar anders maak ik die gewoon thuis. Dan duurt het alleen wat langer.

Nou goed, genoeg geschreven denk ik. Tijd voor foto's (met mobiel gemaakt, dus niet fantastisch):

Lijmen blad:
dsc01050i.jpg

Het blad inmiddels uit de lijmklemmen en even voor de foto alle regels en poten in elkaar geschoven:
dsc01051sl.jpg

dsc01052wk.jpg


Oja, ik vergeet de maten. Het blad is 140x80cm. De hoogte is 40,5cm.

Wat vinden jullie er van?

Groetjes,

Lennaert
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Re: Eiken salontafel

Zo, dat is een beste tafel. Ik vind die robuste uitstraling wel mooi. Je hebt je oma toch niet een te hoge prijs berekend he?! Hahaha
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
Re: Eiken salontafel

dat gaat zeker een mooie salontafel worden .
hoe ga je de ladegeleiders juist bevestigen ?
met wat ga je het tafeltje afwerken ?
succes nog met het afwerken .


groetjes
ruben
 

l3nna3rt

Actieve deelnemer
16 dec 2010
156
0
Re: Eiken salontafel

haha rick. Nee, mijn oma betaal alleen het hout. Verder maak ik deze tafel graag voor haar.

@monkeyfreak. Ik dacht zelf aan een houten geleider. Een groef aan beide zijkanten van de la die over een latje schuift. Hoe denken jullie daar over?
Wat betreft de afwerking, heb ik ook nog niet helemaal over na gedacht. Misschien moet ik de tafel eerst beitsen, ik meen dat mijn oma geen meubels heeft van blank eiken. Ik kan na beitsen de tafel toch gewoon met olie behandelen. Raden jullie mij hardwaxolie aan?
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
Re: Eiken salontafel

wat je ook kan doen voor de lade is in het midden van de opening onderaan een balkje te plaatsen naar achteren toe waar je lade dan op komt te liggen . maar ik weet niet of je dit nog bij jou tafel kan toepassen omdat je onderkant daarvoor al redelijk smal is . begrijp je wat ik bedoel ?

als je de tafel gaat beitsen is het altijd handig om eerst eens een paar proefstukjes te behandelen met met verschillende beitsen en deze stukjes even vergelijken met de rest van je oma haar meubilair.
zo weet je meteen welke nummer van beits je moet hebben .


groetjes
ruben
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Re: Eiken salontafel

Ik vind de verhouding met die opgedikte rand precies goed zo. 't Is niet helemaal mijn favoriete stijl, maar hij is wel mooi gemaakt. En als je dit zo effe snel tussendoor in de examentijd in elkaar fietst heeft je opleiding ook wel succes gehad ;-)

Arthur
 

thomast

Actieve deelnemer
6 mei 2011
28
0
Re: Eiken salontafel

zeer knappe, strakke tafel!!

persoonlijk vind ik hem blank het mooiste. Maar in een kamer vol met gebeitste meubels is dat geen zicht...
 

l3nna3rt

Actieve deelnemer
16 dec 2010
156
0
Re: Eiken salontafel

Afgelopen week de lades en ladegeleiders gemaakt. Zojuist het blad vastgezet en voor de show even thuis in de woonkamer neergezet. Damn, dat ding is zwaar, haha.

Vanavond breng ik de tafel naar mijn oma. Ik denk dat ze er heel blij mee is.

Hier de foto's van het eindresultaat:
img20651.jpg


img20661.jpg


img20671.jpg


img20681.jpg


Groetjes,

Lennaert
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
mooi afgewerkt hoor , het eindresultaat mag er wezen ;)
hoe heb je de ladegeleiders nu gemaakt ?


groetjes
ruben
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Mooie gelijkmatige glans over de tafel l3nna3rt! Ik moet echt eens een potje van dat spul aanschaffen. Deze stijl bevalt me wel, daar zou ik ooit wel iets van in huis willen hebben. :) Is die hardwax olie ook spatwatervast? (Dus geen druppel vlekken)
 

l3nna3rt

Actieve deelnemer
16 dec 2010
156
0
@monkeyfreak. Een beetje dom van mezelf om geen foto's te maken van de geleiders. De lades rusten elk op 2 planken. Aan de zijkanten heb ik latjes geschroefd, die er voor zorgen dat er geen zijwaartse speling meer is.
Het geheel voorzien van een beetje kaarsvet en gaat als een trein.

@houthasses. Zeg maar gewoon Lennaert ;) . Ik heb een plankje van hetzelfde eiken, voorzien van 2 lagen hardwaxolie getest. Heb een nat glas water een tijdje op het hout gezet, maar geen kring was zichtbaar. Volgens mij is het oppervlakte gewoon af te nemen met een vochtige doek.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Mooie tafel Lennart! Zo valt de grootte van de poten erg mee, het is allemaal wel in verhouding, vind ik.
Misschien had je voor zo'n salontafel moeten overwegen om de kopse kanten af te sluiten met een plank, dan was het een mooier geheel met verdikking geweest. Maar zo is het ook strak!
Ik zou er voor de zekerheid nog een laagje hardwaxolie aanbrengen. Heb met een eiken tafel toch wel last van zwarte kringen gehad door frisdrank in blikverpakking.

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.