salontafel uit afvalhout

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Ja hoor eindelijk klaar! Ik had het al wel eens ergens vermeld, maar de afgelopen maanden ben ik vnl bezig geweest aan mijn nieuwe salontafel. (enkel in avondschool, dus duurde wat langer)

Welke houtsoorten er allemaal precies inzitten weet ik niet vanbuiten, maar 2 ervan zijn hier herkend in een ander topic van mij: iroko en ovangkol. Verder hebben we nog padoek, Amerikaans noten, teak, meranti; sipo, Amerikaanse (?) eik, etc...

Proces: hout verzamelen (uit de haven, afvalcontainers, ...) en het ruwe hout schaven, verzagen en verder laten drogen. Dan hout uitzoeken en balkjes zagen op 4 cm breed.

Daarna het zwaarste werk: het blad samenstellen, kleurtjes schikken, lengtes bepalen. Dat heeft een paar weken geduurd... ;) dan uiteraard lijmen... Ik heb het in 3 brede planken gelijmd en die dan met lamello aan elkaar gezet. De brede planken kon ik nog net door de vandiktebank halen, vandaar. Daarna de verkregen plaat in viervoudig verstek zetten en een verstevigende kader eronder. Was ook best nodig, want met al die soorten trekt het aardig krom :)

En tenslotte de afwerking: onderstel uit merantie, ruw in elkaar omdat het toch geen zichtwerk is en omdat ik geen tijd meer had (schooljaar is gedaan).. Dus een eenvoudig onderstel en ik kijk het even aan of het anders moet.

Nou ja: foto's zeggen meer he:

Attached files
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
tot zover de avondschool, vanaf nu afwerken in de garage thuis... Hier komt de Biopin bootlolie bij kijken. Geweldig spul, al heb ik tot nu toe 7 lagen nodig gehad!! Sommige soorten waren nogal dorstig :mrgreen:

Attached files
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
dankje

en ook mooi: het kost niets, muv de bootolie :) enkel tijd en soms een beetje meer denkwerk omdat het geen eerste keus hout is.

Maar wel erg veel bijgeleerd! Zeker ook over hoe je snel een kromgetrokken plaat weer vlak krijgt :)
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Leuk project Surfie!! Ik vind het combineren van houtsoorten erg gaaf. Heb je de verstekken allemaal op de zaagtafel gezaagd ? Mooie werkplaats op die avondschool !! Wat voor een opleiding volg je daar precies ?
 

tuoh

Oud hout
Origineel uitgangspunt voor een tafelblad, en een mooi eindresultaat.
En de bootolie doet zijn werk zo te zien :)
Ik vind alleen de verhouding tussen blad en onderstel niet helemaal koosjer, het onderstel valt wat te licht uit in vergelijking met het blad zo te zien. Maar elk zijn smaak ;)

De dwarsbalken onder het blad is een goede zaak, maar de lengte constructie kan je ook vervangen door gelijmde steunlatten van voldoende lengte die je juist in de hoek lijmt om de opstaande rand te verstevigen.
Bij een opstaande rand van 100mm volstaat een balkje van 60 x 60mm diagonaal doorgezaagd ( = driehoekig van vorm) om deze versteviging te maken. Je kan ook om de 200 à 300mm een klos te lijmen met een driehoekige sectie van 60 x 60mm kopmaat, en ong. 200mm lengte. Tijdens het lijmen van het de randen aan het blad lijm je op de lange zijden deze klossen tezelfdertijd mee, gewoon lijm opsmeren en in de hoek duwen, spannen is niet nodig.
Door de geringe sectie van deze latten of klossen hebben ze ook geen invloed op de werking van het blad.
Op de kopse kanten mag je deze niet toepassen, het blad moet in de breedte kunnen werken.

Mooi machinepark hebben jullie, en een ruime werkplaats, waar vind je die?


Mvg,

André
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Arbeidsintensief tafeltje! Mooie kleuren van de latjes ook als de olie erop zit.

En ik moet toch echt eens een blik Boipin bootolie kopen..
 

l3nna3rt

Actieve deelnemer
16 dec 2010
156
0
Ik deel de mening van de verhouding tussen poten en blad. Persoonlijk had ik dikkere en korte poten wat meer op de hoek gezet. Misschien zelfs regels van 10-15cm. Al met al vind ik het blad echt super! Ik houd er helemaal niet van om mooi hout zomaar weg te gooien. Ik bewaar de kleinste stukjes nog. Zo zie je maar dat je ook hiervan nog hele mooi dingen kunt maken. Is die bootolie ook in een matte versie verkrijgbaar, ik heb ook een salontafel gemaakt die ik met olie wil afwerken. Of zal hardwaxolie het ook prima doen?
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
hier ben ik toch stiekem wat jaloers op hoor , zeer mooie tafel !
het onderstel mocht idd wat robuuster zijn maar dat doet het mooie blad je al snel vergeten.
proper afgewerkt .



groetjes
ruben
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
ja dat onderstel is nog in beraad :) (het is ook niet het oorspronkelijke ontwerp) maar wegens de beperkte tijd qua beschikbaarheid machinepark heb ik het voor de zomer zo even gelaten. Kan ik er nog even over nadenken, die paar schroeven zijn snel genoeg terug los nietwaar!

dat de poten iets robuuster mogen , kan ik inkomen, maar zoals monkeyfreek hierboven al aanhaalt: het blad zelf is al zo druk en impressionant, dat het onderstel echt wel op de achtergrond mag verdwijnen... misschien moest ik het maar laten zweven :mrgreen: Maar ik denk dat ik het onderstel liever in metaal zou zien en dan superdun. ZO komt het blad echt maximaal uit.

De tafel staat nu inmiddels in de woonkamer en ik vind het voorlopig ook net iets te hoog, maar de vriendin vindt het prima zo... afwachten dus ;)

@Tuoh: De school is terug te vinden in Berchem, Antwerpen: http://www.sna.be
Daar volg ik de 3jarige cursus meubelmakerij in avondschool

@Rick: de verstekken zijn idd allemaal machinaal op de grote paneelzaag gezaagd. Ik kan je wel zeggen: SPANNEND MOMENT!!!! :mrgreen:
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Dit project ( en het project van Rick's ladekastje) doen mij denken aan het werk van Piet Hein Eek, maar dan met mooi hout ipv geverfd sloophout.
Als je er een Eek prijskaart aan kan hangen dan hoef je, je werkplaats niet meer te delen met je auto ;)
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
dat is meer iets voor rick denk ik ^^ het bijzettafeltje heb ik trouwens al gemaakt voordat ik de tafel gemaakt heb ;)


(ondertussen nog wel behandeld met biopin bootolie, wegens verkleuring. Die verkleuring is er sindsdien niet meer geweest)

file.php
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Prachtig werk Surfie!! Het onderstel kun je nog wel wat her ontwerpen en misschien wat gedurfder maken. Zo'n mooie strak blad kan misschien wel een ruig en onregelmatig onderstel gebruiken, ook van resthout en niet alle 4 gelijk. Ik vind het optisch verdikken van het blad, zeker op de kopse kanten, zeer geslaagd, gave strakke versteknaden!! En net als Wouter ga ik ook eens Biopin gebruiken, de glans is prachtig.

jaap
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
dankje Jaap :) zo strak zijn de naden nu ook weer niet allemaal hoor, een van de hoeken staat een klein beetje open, maar het stoort me eigenlijk niet.

Ik heb er nog eens over geslapen en het onderstel gaat zeker veranderen. Hoe dat exact in zijn werk zal gaan, moet ik nog even bedenken :) Ik zal straks trouwens het originele ontwerp van het onderstel eens posten, dat is idd een heel stuk gewaagder.

Het onderstel nu, is ook van resthout hoor, komt uit raamkaders. Maar idd het mag misschien ietwat verschillen. Maar daarvoor moet ik even naar de haven. Ik heb nog wel een hoop hout liggen, maar niet in die afmetingen..
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
@ mootje: dan zijn we al met twee :) Ik vind persoonlijk dat het niet te druk mag zijn vanwege het blad, maar te simpel is in dit geval ook niet goed. Iets elegants en sober lijkt mij hier aangewezen. Het onderstel moet ondersteunen, letterlijk en figuurlijk.

Kijk naar het bijzettafeltje, het is een bijzonder onderstel denk ik, maar niet te aanwezig.
Ik denk nu aan soortgelijke poten, dus verjongend naar onderen toe (4 cmx4cm op de grond) en dus dikker bovenaan (7x7cm ofzo). En dan de poten 10° kantelen tov de verticale as en dit enkel in de lengte-richting, zodat je naar buiten toe staan. Een beetje richting seventies-design. Qua hout denk ik best iets lichter en het mag wat varieren, maar niet zo fel als het blad.



hieronder het oorspronkelijk onderstel, waarvan ik vrees dat ik er te snel op uitgekeken ga geraken:

Attached files
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.