Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 6 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 51

salontafel uit afvalhout

Ja hoor eindelijk klaar! Ik had het al wel eens ergens vermeld, maar de afgelopen maanden ben ik vnl bezig geweest aan mijn nieuwe salontafel. (enkel in avondschool, dus duurde wat langer)

Welke houtsoorten er allemaal precies inzitten weet ik niet vanbuiten, maar 2 ervan zijn hier herkend in een ander topic van mij: iroko en ovangkol. Verder hebben we nog padoek, Amerikaans noten, teak, meranti; sipo, Amerikaanse (?) eik, etc...

Proces: hout verzamelen (uit de haven, afvalcontainers, ...) en het ruwe hout schaven, verzagen en verder laten drogen. Dan hout uitzoeken en balkjes zagen op 4 cm breed.

Daarna het zwaarste werk: het blad samenstellen, kleurtjes schikken, lengtes bepalen. Dat heeft een paar weken geduurd... dan uiteraard lijmen... Ik heb het in 3 brede planken gelijmd en die dan met lamello aan elkaar gezet. De brede planken kon ik nog net door de vandiktebank halen, vandaar. Daarna de verkregen plaat in viervoudig verstek zetten en een verstevigende kader eronder. Was ook best nodig, want met al die soorten trekt het aardig krom

En tenslotte de afwerking: onderstel uit merantie, ruw in elkaar omdat het toch geen zichtwerk is en omdat ik geen tijd meer had (schooljaar is gedaan).. Dus een eenvoudig onderstel en ik kijk het even aan of het anders moet.

Nou ja: foto's zeggen meer he:

Attached files

Re: salontafel uit afvalhout

vervolg

Attached files

vervolg

Attached files

tot zover de avondschool, vanaf nu afwerken in de garage thuis... Hier komt de Biopin bootlolie bij kijken. Geweldig spul, al heb ik tot nu toe 7 lagen nodig gehad!! Sommige soorten waren nogal dorstig :mrgreen:

Attached files

erg mooi zo kun je weer zien dat afval nog geeneens afval is hè

dankje

en ook mooi: het kost niets, muv de bootolie enkel tijd en soms een beetje meer denkwerk omdat het geen eerste keus hout is.

Maar wel erg veel bijgeleerd! Zeker ook over hoe je snel een kromgetrokken plaat weer vlak krijgt

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Leuk project Surfie!! Ik vind het combineren van houtsoorten erg gaaf. Heb je de verstekken allemaal op de zaagtafel gezaagd ? Mooie werkplaats op die avondschool !! Wat voor een opleiding volg je daar precies ?

Origineel uitgangspunt voor een tafelblad, en een mooi eindresultaat.
    En de bootolie doet zijn werk zo te zien
    Ik vind alleen de verhouding tussen blad en onderstel niet helemaal koosjer, het onderstel valt wat te licht uit in vergelijking met het blad zo te zien. Maar elk zijn smaak

De dwarsbalken onder het blad is een goede zaak, maar de lengte constructie kan je ook vervangen door gelijmde steunlatten van voldoende lengte die je juist in de hoek lijmt om de opstaande rand te verstevigen.
    Bij een opstaande rand van 100mm volstaat een balkje van 60 x 60mm diagonaal doorgezaagd ( = driehoekig van vorm) om deze versteviging te maken. Je kan ook om de 200 à 300mm een klos te lijmen met een driehoekige sectie van 60 x 60mm kopmaat, en ong. 200mm lengte. Tijdens het lijmen van het de randen aan het blad lijm je op de lange zijden deze klossen tezelfdertijd mee, gewoon lijm opsmeren en in de hoek duwen, spannen is niet nodig.
    Door de geringe sectie van deze latten of klossen hebben ze ook geen invloed op de werking van het blad.
    Op de kopse kanten mag je deze niet toepassen, het blad moet in de breedte kunnen werken.

Mooi machinepark hebben jullie, en een ruime werkplaats, waar vind je die?

Mvg,

André

Arbeidsintensief tafeltje! Mooie kleuren van de latjes ook als de olie erop zit.

En ik moet toch echt eens een blik Boipin bootolie kopen..

Ik deel de mening van de verhouding tussen poten en blad. Persoonlijk had ik dikkere en korte poten wat meer op de hoek gezet. Misschien zelfs regels van 10-15cm. Al met al vind ik het blad echt super! Ik houd er helemaal niet van om mooi hout zomaar weg te gooien. Ik bewaar de kleinste stukjes nog. Zo zie je maar dat je ook hiervan nog hele mooi dingen kunt maken. Is die bootolie ook in een matte versie verkrijgbaar, ik heb ook een salontafel gemaakt die ik met olie wil afwerken. Of zal hardwaxolie het ook prima doen?

Forum Rechten