Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 18

teak, teak, teak, teak

Voor de kunstymarkt in Balk van a.s. zaterdag 11/6 wat extra werkstukken gemaakt uit teak. Vier soorten en dus voor elk wat wils. Welke keuze maken jullie?
    vr.gr. Jan Pranger.

Attached files

Re: teak, teak, teak, teak

de eerste en vooral de laatste vanwege de vorm!

maar de randen van de tweede en de voorlaatste vind ik ook erg geslaagd.. En de vorm eigenlijk ook wel :mrgreen:

Nummer 3 en 4 spreken mij het meest aan. Nummer 3 door de uitwaaiende rand en dat decoratieve zwarte lijntje. En nummer 4 door zijn/het/haar mooie robuuste uiterlijk met lekker dikke randen!

Vraagje, Teak heeft toch een holle kern? Of waren dit grote stukken spinthout? (Die kandelaar uit een Teak tafelpoot die ik van Rick kreeg was hol, net zoals Vlier.)

Mij spreken juist de rustigere modellen, nr 1 en 5, het meest aan. Maar ik houd in het algemeen dan ook meer van strak. Het is maar hoe je het bekijkt

Senior Member
    Ingeschreven
    May 2009

Ik vind ze allemaal prachtig! Hoe kom je aan teak?!
    Hoe maak je de ribbels op nr 2 en nr 4?

leuke kommetjes, mijn favoriet, .....moeilijk, maar ga toch voor de laatste.
    mijn ervaring met teak is, dat er nog steeds een grijzige kleur doorheen komt, vind ik persoonlijk niet zo mooi. maar daar is waarschijnlijk wel wat aan te doen.

Dank voor alle reacties en opmerkingen. Persoonlijk vind ik de laatste het meest geslaagd.
    Teak is soms verkrijgbaar bij de fijnhouthandel, houthandels Nagel/Cropp e.a. in Duitsland en de plaatselijk scheepsbetimmering heeft soms ook wel leuk spul. Maar zoals bekend prijzig hout. Houthasses ik ken geen mergkern in teak maar wel in walnoot.
    Versieringen:
    Gedaan met een spiraalfreesje gekocht bij www.drechselbedarf-schulte.de (Henri Taylor €35,--)
    Voor wie wil experimenteren: neem een freesje van b.v. Dremel - boor een passend gaatje in een oude dikke schroevendraaier o.i.d. - steek daar het freesje in - een beetje olie erbij - druk het freesje tegen het draaiende hout en experimenteer met de resultaten of andere freesjes.
    Veel succes en graag foto's uiteraard.
    Zwarte gleuven:
    Draai een Vgroef en neem een stukje fietsremkabel - hout rond laten draaien en draad er stevig tegenaan drukken - er ontstaat rook en een zwart verbrand gleufje.
    vr.gr. Jan Pranger.

Jan, geef mij maar no.2 en no.4, geintje hoor, maar deze twee vind ik de aantrekkelijkste.
    Hoop dat je morgen een leuke dag hebt op de kunstmarkt, en wat van je investeringen terugverdiend.
    Geloof best dat je voor dat mooie teak wel wat geld kwijt was, hout kopen is nou eenmaal duur.
    Knap werk.
    Groeten, Ad

Voor mij nummers 1 en 5...

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

nr 1 !!! Er zijn zoveel soorten teak dat ik het vaak niet goed meer kan onderscheiden. Viel het draaien mee? Mijn ervaring met teak is dat het het gereedschap snel bot maakt. Waarmee heb je alles afgewerkt?

Forum Rechten