Houten blad badkamermeubel

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Beste forumgenoten,

Ik ben van plan om zelf mijn badkamermeubel te gaan maken, inclusief het blad. Aangezien de ondergrond van de badkamer een houten constructie is, hebben gekozen voor bamboeparket. Die parket zou ik ook willen gebruiken voor het blad van het meubel.
Ik heb al min of meer nagedacht over de concrete uitwerking ervan, maar wou toch nog even jullie mening horen over het volgende:
1. ik zou de parket op een watervaste multiplex lijmen van 22 mm. Volgens mij is dit voldoende om vervorming tegen te gaan, omdat bamboe heel goed geschikt voor in badkamers, en omdat het parket zelf ook uit 3 verschillende lagen bestaat (toplaag 4 mm)
Hierbij een foto


2. ik zou de verschillende stroken ook in de lengte verzagen, maar enkel de randjes. Als de planken nu tegen elkaar komen, zie je nog de naad waar de beide planken op elkaar aansluiten. Het is weliswaar miniem, maar voor een blad vind ik dit niet mooi.
Zie ook de foto:


3. Voor de kopse kant zou ik twee parketplanken in de lengtezijde in verstek zagen en zo tegen elkaar kleven. Ik heb dat al verschillende malen gedaan met mdf, maar nog nooit met dit soort materiaal, dus ik heb wel wat vragen over de slaagkansen ervan. Het verstek bij de mdf die ik dit weekend gedaan heb, was quasi perfect, maar mdf kan je desnoods nog opschuren, terwijl dat niet gaat bij de bamboeparket.

Mijn vraag naar jullie:
1. Goede keuze?
2. Garandeert dit een naadloos aansluiten bij verlijming?
3. Lijkt jullie dit doenbaar?

Alvast bedankt voor jullie reacties

Frank

Attached files
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Wel mooi dat bamboe! Bij verstekverbinding is op het uiteinde het materiaal erg dun en daarmee ook gevoelig voor inwateren. Kun je niet het bamboe van het multiplex zagen en zo een strook bamboe op de kopse kanten plakken, met b.v. epoxy lijm? Volgens mij zie je dat niet of nauwelijks. Je kunt zelfs op de kopse kanten het multiplex weg frezen ter dikte van het bamboe dat je er tegenaan plakt. Dan zie je aan de bovenkant niks en aan de zijkant misschien net een lijmnaadje.

jaap
 

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Dank voor de reactie Jaap. Ik zal nog eens grondig bekijken hoe ik de zaak het beste aanpak. Ik post zeker foto's van het wrk en het resultaat.
 

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
Ik heb dit al een paar keer gedaan.

wat ik doe is, ik neem de vloerdelen (parket) en haal ze door de schaafmachine tot 2 of 3 mm dik. dan is het net vineer. en kan je ze mooi op een goede stevige watervaste ondergrond lijmen (in een vineerpress)

Dit is de goedkoopste manier om vineer te maken :D
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Nou mcluma, dat lijkt me nou niet de goedkoopste methode. Hangt een beetje van de dikte af, maar het parket wat ik hier koop is 18 mm massief. Dan schaaf je wel heel veel weg. Een lintzaag lijkt me meer voor de hand liggen.

jaap
 

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
aha, ik bedoel gebruikt parket.

dat gaat tweedehands bijna voor niets weg, en je krijgt soms best well exotische soorten hout
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
mcluma zei:
aha, ik bedoel gebruikt parket.

dat gaat tweedehands bijna voor niets weg, en je krijgt soms best well exotische soorten hout

Ok, nou begrijp ik het. Heb ook wel eens gedacht om gebruikte meubels te kopen van exclusieve houtsoorten, om dezelfde reden. Wij hadden in ons vorige huis een hele mooie vloer liggen van Mutenye, die ik voor de verkoop nog een keer helemaal geschuurd en in de olie gezet heb. De koper heeft er echter licht laminaat over heen gelegd. Gods scheppingen zijn soms ondoorgrondelijk.

jaap
 

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Zoals beloofd, hierbij een update van het meubelblad voor het badkamermeubel. Uiteindelijk heb ik dan toch voor de kopse kanten van het blad de planken in verstek gezaagd en aan elkaar gelijmd. De planken zelf heb ik gelijmd op een multiplex van 2,2 cm. Hieronder een kort beeldverslag van 'the making of' :)

Het is wel nog een beetje aanmodderen in mijn voorlopig atelier en op zolder in afwachting van een definitief atelier deze winter

Eerste stap: multiplex op maat zagen en eerste plank voor de kopse kant in verstek zagen




Daarna de kopse kanten van elke plank in verstek zagen




Daarna alles op de multiplex lijmen





Basis voor de kasten maken





Voorlopig eindresultaat



Attached files
 

Henkie

Actieve deelnemer
13 jul 2011
108
3
Ik kreeg laats een leverancier genaamd Häfele, die hebben een grote gamma aan beslag en geleiders.

Want ik wil precies het zelfde doen als jij met de lades, wil ook onder mijn wastafel per gedeelte 2 lades.

Ben benieuwd hoe jij dat gaat doen.

Ik zal een foto van mijn wastafel plaatsen, die ik heb gemaakt.

Attached files
 

tuoh

Oud hout
De Tandem Blumotion is een heel goede schuifgeleider, je schuiven lopen dan op rolletjes :D
Maar ook de Quadro van Hettïch is een heel goede geleider, en zo zijn er nog meer merken die uitstekend gaan voldoen.
Mijn grote gereedschapskoffer is uitgevoerd met vier schuiven die lopen op quadro telescoopgeleiders, en dat doen ze nu al dertig jaar zonder mankeren, in zeer ongunstige omstandigheden dan nog ( stof) maar ze geven geen krimp.

Mvg,

André
 

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Dank voor de reacties :D Ik denk dat ze Hettich hebben bij Lecot, dus ik zal daar eens mijn licht gaan opsteken. Het wordt wel wat puzzelen voor mijn bovenste lades omdat ik rekening moet houden met mijn afvoeren, dus daar zal ik wat creatief moeten zijn. Ik zal alleszins foto's posten van hoe ik het heb aangepakt en van het uiteindelijke resultaat. Bedankt. Frank
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Ziet er keurig uit!
Hoe ging het in verstek zagen van dat bamboe? Ik heb al gelezen dat het een taaie 'hout'soort is, waarbij snijgereedschap heel snel slijt, en moeilijk te bewerken is. Ben benieuwd naar het antwoord;-)

Steven
 

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Steven,

Het in verstek zagen ging eigenlijk zonder noemenswaardige problemen met de cirkelzaag. Het blad is ook gemaakt met de stroken multilagig parket, dus misschien heeft dat wat er mee te maken. Het in de lengte in verstek zagen ging alleszins beter dan de planken afkorten. Hierbij had ik wel de indruk dat de scherpte van mijn zaagblad redelijk rap weg was.
Mocht ik in de toekomst nog een dergelijk project doen, dan zou ik zel als frezen met een verstekfrees, dan zou de afwerking nog iets beter zijn.

Groet

Frank
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Frank,
Bedankt voor de info, altijd interessant iets meer te weten te komen;-). 'k Vind bamboe ook heel erg mooi, maar laat me een beetje afschrikken door de moeilijkheid van bewerken waar ik al over las. Verder wel een super product dunkt me!

Groeten,
Steven
 

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Dat is een mooi meubel geworden!
Waar heb je het mee afgewerkt, olie, lak?

Het zijn groene mdf-paneeltjes die in de lak zijn gezet. Het lakken van een meubel is altijd iets waar ik sterk tegenop zie. Hoe glad ik ook heb opgeschuurd en hoeveel keer ik ook heb tussengeschuurd, toch blijf ik in de eindafwerking altijd kleine (al zijn het maar heel kleine) 'foutjes' zien. Waarschijnlijk ben ik te perfectionistisch ingesteld, want als ik dit dan toon aan een buitenstaander, valt het hun in geen 100 jaar op:confused: Maar waarschijnlijk ben ik niet de enige houtbewerker op dit forum die met fenomeen te kampen heeft:eek:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.