kistje van Coracao de Negro en gemoesterd esdoorn

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Goede vrienden vertrokken vandaag, eerst voor een aantal weken naar Ohio, waar ze vandaan komen en dan naar hun nieuwe bestemming, Shanghai. Had nog een mooi plankje Coracao de Negro liggen en een stukje birds eye maple en daarvan een mooi kistje gemaakt voor b.v. thee. De bodem is triplex en het binnenwerk is Libanon ceder. De hoekverbinding is wel mooi te zien op de fotos; het mijn favoriete verbinding voor dit soort kistjes; ooit afgekeken op een engels forum. Het geeft een mooie dicht hoek, die je met een 45 graden verstek verbinding bijna nooit krijgt ( ik niet, moet altijd een beetje prutsen met houtvulmiddel, of op het randje, of boven en onder op, omdat de verbinding een beetje openstaat).
Het Coracao de Negro is geen gemakkelijk hout, erg hard, splintert en in mijn plankjes zaten ook nog droogte scheuren, die met secondenlijm wel goed te dichten zijn. Maar met schaven kom ik er niet helemaal, dus op de zijkanten zit ook wat schuurwerk, anders splintert het randje er af. Afgewerkt door het hout op te schuren tot 600 en dan met de polijstborstel en EEE shine en daarna shellawax. Omdat de tijd drong, het ik het binnenwerk pas na het nemen van de foto's netjes af kunnen werken.

jaap
[album]114[/album]
[album]115[/album]
[album]116[/album]
[album]117[/album]
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
iemand zei me ooit dat een verstek makkelijker is onder 46° dan 45°, om het dicht te krijgen.. maar of dat ook opgaat voor deksels..

Mooie strakke doos wel, al ben ik niet zo'n fan van het contract in het deksel. Ik zie dat liever wat soberder (zonder opstaande rand en minder contrast in de houtsoorten)
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Over het algemeen ben ik ook niet zo van die hutsekluts van houtsoorten, maar hier vind ik het juist een heel mooie combinatie. Misschien door de eenvoudige vormgeving?

hoe maak je die hoekverbinding?
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Mooi strak doosje, in tegenstelling tot Seek en Surfie ben ik juist een groot liefhebber van sterk contrasterende houtsoorten!
Voor bodems van kistjes gebruik ik ook vaak triplex, ik bekleed het dan meestal wel met een mooie fineer.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Donders mooi Jaap !! Dat Coracao is inderdaad erg lastig om mee te werken.Het knettert en splintert maar het is enorm mooi. De combinatie met het esdoorn is goed. Ik hou wel van contrast in kleur.

De hoekverbinding die je gebruikt hebt zit ook in mijn nieuwe kastje, grappig! Ian Hawthorne gebruikt deze hoekverbinding ook erg vaak. Een stuk vriendelijker dan de onmogelijke 45 graden hoek.

Dat libanon ceder heb ik nog niet meegewerkt, hoe heb je dit afgewerkt?
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
ik heb me verkeerd uitgedrukt, contrastrijke werkstukken vind ik geen enkel probleem. Alleen vind ik het in dit geval te klassiek naar mijn persoonlijke smaak ;)

Verder vind ik het een mooie, strakke doos. Mooie verbindingen en strak interieur (daar vind ik het contrast bvb wel geslaagd)
 

woodie

Actieve deelnemer
5 nov 2010
188
1
Heel mooie combinatie Jaap, maar wat is dat toch met die verstekken ? Bijna nooit een dichte naad, dat wil ik ten stelligste tegenspreken :D Een goeie futselplank doet wonderen.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Dank voor de mooie reacties. Wat je niet zo ziet, maar wat ik wel belangrijk vind, is hoe het kistje aanvoelt als je het in je handen hebt. Het moet zacht aanvoelen, nergens scherp, maar toch moet het crispy zijn en het moet er ook strak uit zien. Waar ik in mijn begin periode alles met de schuurmachine deed, en ook alle randen en hoeken even afronde, doe ik dat (al weer jaren inmiddels) met het blokschaafje. Om te voorkomen dat de randen uitsplinteren, ook van van twee kanten. Wat ik in dit geval nog geschuurd heb, gaat met de hand en een schuurplankje, maar dat waren alleen 2 zijkanten. En daarna komt natuurlijk het met de hand opschuren naar 600, maar vanwege het splinter gevaar heb ik ipv schaven ook 2 zijkanten strak geschuurd.
Voor de verbinding frees ik van de zijkanten van de voor en achterkant de breedte van de zijkanten weg tot er nog ongeveer 1,5 a 2 mm blijft staan. Op de freestafel met stuk hout aan de duwkant als splinterbescherming en aan de bovenkant tegen het trillen. Het hout laat zich goed frezen.
De futselplank gebruik wel om alles mooi haaks en passend te krijgen, verstekfutselen heb ik nog nooit gedaan; kwestie van oefenen?
Het kistje staat in een vrij klassiek donker interieur, dus dat past wel. Het hout zal zeker nog donkerder worden, tot aan bijna zwart toe.

jaap
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
hier mag je best trots op zijn , mooi afgewerkt.
ik heb net wat opgezocht over die Coracao de Negro en hiermee wist ik direct dat het hele goede vrienden moeten zijn die vertrokken .
ik citeer , Het beperkt beschikbare hout wordt met name ingezet voor luxe interieurtoepassingen, zoals bijvoorbeeld meubels en siervoorwerpen.
;)

moest je nog een stukje hebben liggen zou je dan eens een foto willen plaatsen van opgeschuurd kopshout ?


groetjes
ruben
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
monkeyfreek zei:
hier mag je best trots op zijn , mooi afgewerkt.
ik heb net wat opgezocht over die Coracao de Negro en hiermee wist ik direct dat het hele goede vrienden moeten zijn die vertrokken .
ik citeer , Het beperkt beschikbare hout wordt met name ingezet voor luxe interieurtoepassingen, zoals bijvoorbeeld meubels en siervoorwerpen.
;)

moest je nog een stukje hebben liggen zou je dan eens een foto willen plaatsen van opgeschuurd kopshout ?


groetjes
ruben

Bij deze Ruben, niet geschuurd maar gezaagd. In het midden zie je zo'n droogte scheur zitten, het schijnt dat men het hout deels kapot gedroogd heeft. Het kopse vlak op de foto is 105 x50 mm.

jaap
[album]125[/album]
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
bedankt voor de moeite ;)

ik dacht even dat ik hier ook enkele stukjes had liggen van deze houtsoort maar het blijkt toch iets anders te zijn.
hoe komt het dat deze blok donkerder is/lijkt dan het hout ven het kistje ? of heeft dit met de belichting te maken ?
glanst het langshout zo vanzelf of is die blok met iets behandeld geweest ?
dit ziet er mij een heel zware en duurzame houtsoort uit .
een balkje om te koesteren :D



groetjes
ruben
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.