ladekastje uit diverse houtsoorten

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Hallo fijne forummers,

Afgelopen week ben ik heel rustig weer eens begonnen in de werkplaats. Ik had het idee om een lade-kastje te maken naar een project van een goede kennis . Hij is een plaatselijke meubelmaker en heeft een werkruimte bij mijn houtleverancier. Daar staat een erg mooie uitschuifbare tafel met allerlei verschillende houtsoorten. Basis van multiplex en toen beplakt met diverse houtsoorten. Niet volledig aaneengesloten maar met een tussenruimte van 5 mm. Deze ruimte is opgevuld met een zwarte kit. Nu zag ik het niet gebeuren om een nieuwe eettafel te maken maar een kastje in deze stijl leek me wel wat.

De basis van de kast maak ik uit 12 mm berkenmultiplex. Afmetingen 90x48x30. Er komen 10 lades in met een afmeting van 33x30. Ook de lades worden gemaakt uit multiplex.

Het berkenmultiplex is op maat gezaagd op een wandzaag. Dit gaat zoveel makkelijk dan met een losse cirkelzaag. Tevens gaat het een stuk nauwkeuriger.

De eigenlijke kast zit nu in elkaar. Laatjes zijn klaar en hun geleiding ook. Vandaag schuur ik alle onderdelen van de basis en de laatjes aangezien ik daar later niet makkelijk meer bij kom.

Morgen hoop ik te kunnen beginnen met het beplakken van de kast. In de loop van de dag zal ik proberen wat foto's te maken en die te plaatsen. Er komt zeker een slide-show van met alle gemaakte foto's.
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Beste Rick, goed om te zien dat je weer in de running bent, je vingers zullen wel gejeukt hebben kan ik me voorstellen. Maar wel op je gemakje doen he, het zal best een mooi ladekastje worden.
Groetjes, Ad
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Pfff, wat een karwei. Ik heb net even bezig geweest met het zagen van de plankjes. Yep, hier gaat nog wel wat tijd in zitten. Ach Rome is ook niet in 1 dag gebouwd. :D
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
ik ken het Rick ;)

Ik ben momenteel na de werkuren bezig om mijn nieuwe salontafel af te werken (bootolie.. duurt wel even). Deze is ook opgebouwd uit een tiental verschillende houtsoorten. Al is het bij mij wel allemaal massief. (Topic met foto's komt er binnenkort!)
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
[album]118[/album]

Dit is het kastje. Gemaakt dus uit 12 mm berkenmultiplex. 10 lades.

[album]119[/album]

Deels beplakt met allerlei verschillende houtsoorten. Zo kom je ook eens van alle kleine stukjes af :D
 

Rudolf

Actieve deelnemer
28 jun 2010
262
0
Ziet er mooi uit! Leuk idee van al die stukjes 'echt' hout.

Groeten Rudolf.
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
knap gevonden !
zijn de blokjes allemaal van dezelfde dikte ?
daar zal je nog even mee bezig zijn , hoewel met jou tempo ? :lol: ;)
ik ben zeer benieuwd naar het eindresultaat .


groetjes
ruben
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
project gestopt: ladekastje uit diverse houtsoorten

Alle stukjes zijn geschaafd op 5 mm. Daar kan wat verschil tussen zitten aangezien ik niet alles in 1 keer geschaafd heb. Tevens merk ik dat er wat houtsoorten tussen zitten die nogal "onrustig"zijn.

@monkeyfreek : het tempo ligt nog erg laag momenteel maar elke dag gaat het wel weer makkelijker. De eerste blokjes zitten ook niet helemaal strak aan de kast maar tja dat kan wel eens gebeuren he!

Ik had gehoopt dat het een project zou worden wat leuk zou zijn om te maken maar het geeft me niet het plezier wat ik gedacht had. Ik word knettergek van al dat geplak. Dat is het mooie van een hobby : Geen zin meer, dan kan je er gewoon mee stoppen :D :D

Straks zou ik toch even naar het plaatselijke afvalverwerkingsbedrijf gaan dus het 1/2 kastje gaat mee om gestort te worden. Gelijk alle bewijzen vernietigen.............oh....wacht......er staat natuurlijk ook bewijsmateriaal op woodworking.nl en mijn blog..........Nou ja......zo ziet men ook dat er wel eens wat niet afgemaakt wordt. :cry:
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
kom kom het kastje naar het containerpark brengen hoeft toch nog niet meteen .
zet het gewoon even opzij en start een nieuw project , je moet toch nog wel ergens op zolder een plaatsje hebben waar je dit kastje even kan zetten ;)
is het dan zo een prutswerk ms dat lijmen ? nog erger dan die panelen die je laatst hebt gemaakt ?


groetjes
ruben
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Zo, opgeruimd staat netjes. Het kastje is nu onderdeel van de bak Restafval geworden. Een project starten en dan laten staan is niets iets wat ik graag doe. Op zich had dat wel gekund maar ik zag mijzelf echt niet nog meer plakken dan dat ik gedaan had. Het effect is wel erg gaaf met al die houtsoorten en qua uitvoering is het best wel te doen maar veel plezier beleefde ik er nu niet aan en dat is toch wel het allerbelangrijkst. Gelukkig ligt er nog een heleboel hout op mij te wachten voor nieuwe projecten.

Het voordeel met een klein project wat niet verder gaat is dat het in de kachel past, hahaha.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
@surfie : Ja, het is zeker jammer. Ik heb er overigens een heerlijk vrij gevoel bij nu ik aan iets nieuws kan beginnen. Het komt wel vaker voor dat een project niet lukt maar een project stoppen omdat ik geen zin meer had is voor mij een eerste keer. :D :D

Ik wil me vandaag bezig houden met het maken van waxinelichtjes en misschien nog een klein doosje.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Lijkt me ook heel bevrijdend. Ik denk wel eens aan die keuken.... :lol:

Misschien een tip voor de volgende keer. Je hoeft die plankjes niet allemaal te klemmen. Als de passing fatsoenlijk is is het voldoende om de lijm spaarzaam op te brengen, even laten drogen en dan het plankje vastduwen met je blote handen. Als je het daarna horizontaal laat rusten voor een uurtje zit het muurvast. Zo kan je al de plankjes van 1 kant vrij snel vastlijmen.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Seek zei:
Lijkt me ook heel bevrijdend. Ik denk wel eens aan die keuken.... :lol:

Misschien een tip voor de volgende keer. Je hoeft die plankjes niet allemaal te klemmen. Als de passing fatsoenlijk is is het voldoende om de lijm spaarzaam op te brengen, even laten drogen en dan het plankje vastduwen met je blote handen. Als je het daarna horizontaal laat rusten voor een uurtje zit het muurvast. Zo kan je al de plankjes van 1 kant vrij snel vastlijmen.

of montagekit gebruiken.

jaap
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Ik kan mij voorstellen Rick, dat je zo'n kastje wegdoet. De spanning van het maken is eraf wanneer je onvolkomenheden blijft zien. Dat doe ik ook met houtdraaiwerk. Die schroef ik aan de wand van mijn werkplaats wanneer ze gecrasht zijn. Of ik maak een compositie van meerdere stukken. Een soort eregalarij der mislukkingen..............blijf je eenvoudig bij :) :) .
vr.gr. Jan Pranger.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
jan pranger zei:
Ik kan mij voorstellen Rick, dat je zo'n kastje wegdoet. De spanning van het maken is eraf wanneer je onvolkomenheden blijft zien. Dat doe ik ook met houtdraaiwerk. Die schroef ik aan de wand van mijn werkplaats wanneer ze gecrasht zijn. Of ik maak een compositie van meerdere stukken. Een soort eregalarij der mislukkingen..............blijf je eenvoudig bij :) :) .
vr.gr. Jan Pranger.

Als we allemaal wat mislukte werkstukken inleveren bij jou Jan, kun je er misschien het Monument van de Nederige Houtbewerker van maken.

Een galerij van miskleunen lijkt me ook wel wat.

jaap
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Haha Jaap :lol:

Wel een idee, een apart 'forum der miskleunen!' Ter ieders vermaak, en ter bevordering van de nederigheid.

(Al wordt ondergetekende wel eens zo boos dat die verprutste werken soms in de sloot flikkert onder een stroom verwensingen waar de honden geen brood van lusten) :lol:
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Monument van de Nederige Houtbewerker , tja da's wel een idee.

Het plakken was op zich geen probleem. Sneldroge witte houtlijm deed het wel aardig. Ik was het kastje gewoon beu. Op zich raar aangezien ik ook vazen hebt gemaakt bestaande uit meer dan 1000 losse blokjes hout.

Vandaag wat extra aandacht besteed aan een nieuw doosje en aan wat probeersels voor waxinelichthouders.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Rick

Als je ook een paar dagen niet actief op het forum leest dan is Rick alweer DOOR. Ik was best onder de indruk van jouw laden meubeltje en had hooggespannen verwachtingen. Omdat we jouw werk hier wel een beetje kennen. Dat jij weer doorgaat snap ik best wel maar, tijd is een ruim begrip. Dingen die niet in 1 keer lukken zeggen vaak meer over de spullen/materialen als over de maker. Misschien had je het uit het zicht moeten opbergen, er komt altijd weer een moment van nieuwe inspiratie, en een beetje wind mee helpt soms ook. Een Chinees spreekwoord: Een druppel in de oceaan maakt ook een golf. :) volgens mij zoiets als, verspilde energie bestaat niet.

Hartelijke groet Hugo
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.