Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 21
    Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

ladekastje uit diverse houtsoorten

Hallo fijne forummers,

Afgelopen week ben ik heel rustig weer eens begonnen in de werkplaats. Ik had het idee om een lade-kastje te maken naar een project van een goede kennis . Hij is een plaatselijke meubelmaker en heeft een werkruimte bij mijn houtleverancier. Daar staat een erg mooie uitschuifbare tafel met allerlei verschillende houtsoorten. Basis van multiplex en toen beplakt met diverse houtsoorten. Niet volledig aaneengesloten maar met een tussenruimte van 5 mm. Deze ruimte is opgevuld met een zwarte kit. Nu zag ik het niet gebeuren om een nieuwe eettafel te maken maar een kastje in deze stijl leek me wel wat.

De basis van de kast maak ik uit 12 mm berkenmultiplex. Afmetingen 90x48x30. Er komen 10 lades in met een afmeting van 33x30. Ook de lades worden gemaakt uit multiplex.

Het berkenmultiplex is op maat gezaagd op een wandzaag. Dit gaat zoveel makkelijk dan met een losse cirkelzaag. Tevens gaat het een stuk nauwkeuriger.

De eigenlijke kast zit nu in elkaar. Laatjes zijn klaar en hun geleiding ook. Vandaag schuur ik alle onderdelen van de basis en de laatjes aangezien ik daar later niet makkelijk meer bij kom.

Morgen hoop ik te kunnen beginnen met het beplakken van de kast. In de loop van de dag zal ik proberen wat foto's te maken en die te plaatsen. Er komt zeker een slide-show van met alle gemaakte foto's.

Re: ladekastje uit diverse houtsoorten

Beste Rick, goed om te zien dat je weer in de running bent, je vingers zullen wel gejeukt hebben kan ik me voorstellen. Maar wel op je gemakje doen he, het zal best een mooi ladekastje worden.
    Groetjes, Ad

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Pfff, wat een karwei. Ik heb net even bezig geweest met het zagen van de plankjes. Yep, hier gaat nog wel wat tijd in zitten. Ach Rome is ook niet in 1 dag gebouwd.

ik ken het Rick

Ik ben momenteel na de werkuren bezig om mijn nieuwe salontafel af te werken (bootolie.. duurt wel even). Deze is ook opgebouwd uit een tiental verschillende houtsoorten. Al is het bij mij wel allemaal massief. (Topic met foto's komt er binnenkort!)

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

[album]118[/album]

Dit is het kastje. Gemaakt dus uit 12 mm berkenmultiplex. 10 lades.

[album]119[/album]

Deels beplakt met allerlei verschillende houtsoorten. Zo kom je ook eens van alle kleine stukjes af

Ziet er mooi uit! Leuk idee van al die stukjes 'echt' hout.

Groeten Rudolf.

knap gevonden !
    zijn de blokjes allemaal van dezelfde dikte ?
    daar zal je nog even mee bezig zijn , hoewel met jou tempo ? :lol:
    ik ben zeer benieuwd naar het eindresultaat .

groetjes
    ruben

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

project gestopt: ladekastje uit diverse houtsoorten

Alle stukjes zijn geschaafd op 5 mm. Daar kan wat verschil tussen zitten aangezien ik niet alles in 1 keer geschaafd heb. Tevens merk ik dat er wat houtsoorten tussen zitten die nogal "onrustig"zijn.

@monkeyfreek : het tempo ligt nog erg laag momenteel maar elke dag gaat het wel weer makkelijker. De eerste blokjes zitten ook niet helemaal strak aan de kast maar tja dat kan wel eens gebeuren he!

Ik had gehoopt dat het een project zou worden wat leuk zou zijn om te maken maar het geeft me niet het plezier wat ik gedacht had. Ik word knettergek van al dat geplak. Dat is het mooie van een hobby : Geen zin meer, dan kan je er gewoon mee stoppen

Straks zou ik toch even naar het plaatselijke afvalverwerkingsbedrijf gaan dus het 1/2 kastje gaat mee om gestort te worden. Gelijk alle bewijzen vernietigen.............oh....wacht......er staat natuurlijk ook bewijsmateriaal op woodworking.nl en mijn blog..........Nou ja......zo ziet men ook dat er wel eens wat niet afgemaakt wordt. :cry:

dat is wel erg jammer, het kastje heeft erg veel potentieel... gewoon even aan de kant zetten anders en af en toe een stukje bijplakken?

kom kom het kastje naar het containerpark brengen hoeft toch nog niet meteen .
    zet het gewoon even opzij en start een nieuw project , je moet toch nog wel ergens op zolder een plaatsje hebben waar je dit kastje even kan zetten
    is het dan zo een prutswerk ms dat lijmen ? nog erger dan die panelen die je laatst hebt gemaakt ?

groetjes
    ruben

Forum Rechten