Sponningsschaaf repareren

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
In de gereedschapskist die ik pas geleden heb gekocht zat onder andere deze Nooitgedagt sponningsschaaf.

DSC01582.jpg


Die bleek toch flink versleten te zijn, De zool helemaal rond gesleten en aan de ingenieuze reparaties met plastic pluggen kan je zien dat dit een echte timmermansschaaf is geweest.

DSC01607.jpg


De schroefgaten in de bodem heb ik met stalen schroefbussen gerepareerd. Rotdingen, draaien altijd scheef, ook als je de boorkolom als hulpstuk gebruikt.

DSC01608.jpg


Daarna een nieuwe zool eronder gelijmd van hard mapple. Ik had de gaten gemarkeerd door een puntje aan stukjes M5 schroefdraad te slijpen. De schroefeindjes daarna ook als fixatie voor de zool gebruikt tijdens het lijmen en klemmen. Om die schroefeindjes daarna er weer uit te peuteren was een "uitdaging". Even een schroevedraaier gleufje erin zagen was wel slim geweest.

DSC01609.jpg


Dan de nieuwe mond uitboren en zagen, een prutswerkje.

DSC01612.jpg


En met een beitel alles netjes afsteken, waarbij ik het bed als geleiding gebruik om een mooie overgang te krijgen van oud naar nieuw hout. Daarna heb ik de gaten voor de diepteinstelling van de schaaf met beuken deuvels gerepareerd. Dat is makkelijker en ziet er ook veel beter uit dan die stalen dingen.

DSC01613.jpg


En toen was het tijd voor testkrullen (na het slijpen van de beitel natuurlijk). En wat voor krullen!

Met de draad mee.

DSC01617.jpg


En dwars op de draad.

DSC01619.jpg


Helaas ben ik met dit alles de originele patina kwijt geraakt. Maar met wat lijnolie ziet het er toch wel aardig uit. Een groepsbeeld met wat andere recente projecten.

DSC01621.jpg
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Seek

Altijd mooi om te lezen hoe je van een oude afgedankte schaaf weer een prachtig werkend schaaf kan maken. Dat met die pluggen is voor mij ook een nieuwe truc ;) Mooi om jouw opgeknapte verzameling in een groepsfoto te zien. Zit er nog wat in de schatkist waar we op kunnen wachten of is alles nu opgeknapt??

Hartelijke groet Hugo
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Er zit nog van alles in die kist. Bijvoorbeeld twee mooie gutsen, maar ik heb niet echt de goede slijpstenen om die weer scherp te krijgen. Ik moet eens een paar "slipstones" hebben, denk ik.
 

leendert

Actieve deelnemer
22 mrt 2010
166
3
hallo,

Ik heb dezelfde sponningschaaf gekregen maar weet alleen niet waar dat soort mesje aan de zijkant voor dient, misschien om af te tekenen , om te geleiden of ...............?

gr Leendert
 

WR1944

Oud hout
Gaaf dat je die oude spullen weer in nagenoeg nieuwstaat weet te brengen. Ik ben hier ook aan het snuffelen op yard sales e.d. maar het enige dat je ziet zijn de goedkope afgeragde electrische gereedschappen.
Ik ben heel voorzichtig meer met de hand gaan doen. Er gaat een zekere rust vanuit het concentreren op je bewegingen. Nu nog een stevige werkbank in elkaar timmeren. De vage plannen zitten al ergens in m'n hoofd.

Dat mes aan de zijkant van de sponningschaaf is volgens mij een ritser of voorsnijder. Daarmee maak je een strakke zijkant. Ik heb er verder geen ervaring mee dus als ik de verkeerde termen heb gebruikt is dat te wijten aan m'n onwetendheid. :mrgreen:
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ja dat klopt, ritser. Bij het werken dwars op de draad van het hout voorkomt het splinters op de rand van je sponninkje. Bij het werken met de draad mee is hij niet nodig. De schuine stand van het blad is ook belangrijk bij het werken dwars op de draad omdat je dan meer een snijdende ipv happende beweging krijgt. Die schuine stand zorgt ook voor die mooie pijpekrullen.

In Amerika heb je toch ebay en craigslist? Ik ga hier ook nooit naar rommelmarkten toe, teveel troep, te weinig kans op iets leuks.
 

leendert

Actieve deelnemer
22 mrt 2010
166
3
WR1944 en seek , bedankt voor jullie reactie , weer een stukje wijzer geworden op de doordeweekse maandagmorgen.

gr Leendert :lol:
 

WR1944

Oud hout
Seek zei:
In Amerika heb je toch ebay en craigslist? Ik ga hier ook nooit naar rommelmarkten toe, teveel troep, te weinig kans op iets leuks.

Dat valt in de praktijk erg tegen. Daar wordt de zelfde crap aangeboden als op de yard of garage sales. Soms zit er een complete werkplaats uitrusting tussen als opa overleden is. Omdat electrisch gereedschap hier zo goedkoop is wordt weinig geinvesteerd in handgereedschap van enige klasse. De goede spullen blijven gewoon in de familie of vriendenkring. Ik loop wel eens op een antiques/collectibles market rond en daar zie wormstekige houten schaafbodies zonder ijzers of kromme slangeboren of avagaren. Ik heb de moed min of meer opgegeven. Ik heb wel familie en vrienden van m'n vrouw instructies gegeven om naar oud handgereedschap uit te kijken. Daar heb ik meer vertrouwen in. Maar we gaan lichtelijk off-topic.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Off topic is altijd goed :D

Ik verbaas me altijd hoeveel er in Engeland te koop is. Daarbij vergeleken is Nederland maar een gereedschaps woestijn. Maar Nederland is dan weer beter dan Duitsland, daar vind je echt alleen maar totaal versleten houten schaven. Frankrijk zou ook wel wat moeten hebben, maar daar is de antiek markt al zo oud dat het me tamelijk afgegraast lijkt. Maar ja, op vakantie trek ik meer de natuur in en kom dan niet vaak op antiekmarktjes.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Kees

Ik zat net nog eens naar jouw project te kijken en ik zie ineens iets dat mij opvalt. Op foto 3 zie ik jouw stalen bussen indraaien wet jouw opmerking erover. Voor mijn gevoel draai je ze er verkeerd om in. aan de onderkant zie ik nog net 1 klein hapje uit het draad. wat ik mij kan herinneren is dat er een gleuf in zit om een rechte schroevendraaier te gebruiken. Ik heb ook het idee dat hij toch ietsje taps toeloopt. Het kan natuurlijk dat ik er naast zit, ;) ;)

Hartelijke groet Hugo
 

WR1944

Oud hout
Ik had dezelfde gedachte maar ik werd denk ik afgeleid. Vooral de opmerking dat het handiger was geweest er een gleufje in te zagen kwam nogal komisch over. Dat had de fabriek al voor je gedaan.
Ik heb de methode om ze met de kolomboor in te schroeven ook gebruikt, compleet met draadeind en contra-moer. Dan gaan ze er tenminste recht in. Maar de schroefgleuf zat dan wel tegen de moer aan zodat ze er eventueel uit gedraaid konden worden.
Bij de volgende schaafrestauratie gaat het beslist beter. :mrgreen:
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Euh, ja ik heb ze op z'n kop er in gedraaid omdat ik die schroevedraaier gleuf niet mooi vond. Maar ze zitten toch onder de nieuwe maple bodemplaat dus dat maakte uiteindelijk niet uit. Het was me niet opgevallen dat ze taps zijn, maar misschien heb je gelijk. Zal de volgende keer eens andersom proberen.

WR, die opmerking over de zelf te zagen gleufjes ging ergens anders over. De nieuwe bodemplaat zit over de schroefdraadbussen heen. Het is dan wel leuk om in de bodemplaat ook een paar gaten te hebben op de juiste plaats. Daarom had ik een paar stukjes M5 draadeind puntig aangeslepen om de plaats van de schroefdraadbussen te kunnen kopieren naar de bodemplaat. Vervolgens moest ik de maple plaat gaan lijmen. Om nu te voorkomen dat tijdens het klemmen die plaat weer gaat verschuiven liet ik die draadeindjes een stukje uitsteken. Maar na het lijmen had ik dus draadeindjes in de schroefdraadbussen zitten die een stukje onder het houtoppervlak zaten.
 

dif

Actieve deelnemer
10 jan 2010
120
0
BE- Linter
leendert zei:
hallo,

Ik heb dezelfde sponningschaaf gekregen maar weet alleen niet waar dat soort mesje aan de zijkant voor dient, misschien om af te tekenen , om te geleiden of ...............?

gr Leendert

Mes op zijkant is om houtvezels te breken wanneer je kops gaat schaven.
Mooi voorbeeld op youtube:
Chapin Stevens 3/4 Rabbet Plane with Nicker
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.