Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 15

Sponningsschaaf repareren

In de gereedschapskist die ik pas geleden heb gekocht zat onder andere deze Nooitgedagt sponningsschaaf.

Die bleek toch flink versleten te zijn, De zool helemaal rond gesleten en aan de ingenieuze reparaties met plastic pluggen kan je zien dat dit een echte timmermansschaaf is geweest.

De schroefgaten in de bodem heb ik met stalen schroefbussen gerepareerd. Rotdingen, draaien altijd scheef, ook als je de boorkolom als hulpstuk gebruikt.

Daarna een nieuwe zool eronder gelijmd van hard mapple. Ik had de gaten gemarkeerd door een puntje aan stukjes M5 schroefdraad te slijpen. De schroefeindjes daarna ook als fixatie voor de zool gebruikt tijdens het lijmen en klemmen. Om die schroefeindjes daarna er weer uit te peuteren was een "uitdaging". Even een schroevedraaier gleufje erin zagen was wel slim geweest.

Dan de nieuwe mond uitboren en zagen, een prutswerkje.

En met een beitel alles netjes afsteken, waarbij ik het bed als geleiding gebruik om een mooie overgang te krijgen van oud naar nieuw hout. Daarna heb ik de gaten voor de diepteinstelling van de schaaf met beuken deuvels gerepareerd. Dat is makkelijker en ziet er ook veel beter uit dan die stalen dingen.

En toen was het tijd voor testkrullen (na het slijpen van de beitel natuurlijk). En wat voor krullen!

Met de draad mee.

En dwars op de draad.

Helaas ben ik met dit alles de originele patina kwijt geraakt. Maar met wat lijnolie ziet het er toch wel aardig uit. Een groepsbeeld met wat andere recente projecten.

Re: Sponningsschaaf repareren

Hallo Seek

Altijd mooi om te lezen hoe je van een oude afgedankte schaaf weer een prachtig werkend schaaf kan maken. Dat met die pluggen is voor mij ook een nieuwe truc Mooi om jouw opgeknapte verzameling in een groepsfoto te zien. Zit er nog wat in de schatkist waar we op kunnen wachten of is alles nu opgeknapt??

Hartelijke groet Hugo

Er zit nog van alles in die kist. Bijvoorbeeld twee mooie gutsen, maar ik heb niet echt de goede slijpstenen om die weer scherp te krijgen. Ik moet eens een paar "slipstones" hebben, denk ik.

Totdat je die slipstones hebt kan je natuurlijk beginnen met heel fijn schuurpapier rond een deuvel, gevolgd door polijstpasta.

Arthur

hallo,

Ik heb dezelfde sponningschaaf gekregen maar weet alleen niet waar dat soort mesje aan de zijkant voor dient, misschien om af te tekenen , om te geleiden of ...............?

gr Leendert

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)

Gaaf dat je die oude spullen weer in nagenoeg nieuwstaat weet te brengen. Ik ben hier ook aan het snuffelen op yard sales e.d. maar het enige dat je ziet zijn de goedkope afgeragde electrische gereedschappen.
    Ik ben heel voorzichtig meer met de hand gaan doen. Er gaat een zekere rust vanuit het concentreren op je bewegingen. Nu nog een stevige werkbank in elkaar timmeren. De vage plannen zitten al ergens in m'n hoofd.

Dat mes aan de zijkant van de sponningschaaf is volgens mij een ritser of voorsnijder. Daarmee maak je een strakke zijkant. Ik heb er verder geen ervaring mee dus als ik de verkeerde termen heb gebruikt is dat te wijten aan m'n onwetendheid. :mrgreen:

Ja dat klopt, ritser. Bij het werken dwars op de draad van het hout voorkomt het splinters op de rand van je sponninkje. Bij het werken met de draad mee is hij niet nodig. De schuine stand van het blad is ook belangrijk bij het werken dwars op de draad omdat je dan meer een snijdende ipv happende beweging krijgt. Die schuine stand zorgt ook voor die mooie pijpekrullen.

In Amerika heb je toch ebay en craigslist? Ik ga hier ook nooit naar rommelmarkten toe, teveel troep, te weinig kans op iets leuks.

WR1944 en seek , bedankt voor jullie reactie , weer een stukje wijzer geworden op de doordeweekse maandagmorgen.

gr Leendert :lol:

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Seek
    In Amerika heb je toch ebay en craigslist? Ik ga hier ook nooit naar rommelmarkten toe, teveel troep, te weinig kans op iets leuks.
    Dat valt in de praktijk erg tegen. Daar wordt de zelfde crap aangeboden als op de yard of garage sales. Soms zit er een complete werkplaats uitrusting tussen als opa overleden is. Omdat electrisch gereedschap hier zo goedkoop is wordt weinig geinvesteerd in handgereedschap van enige klasse. De goede spullen blijven gewoon in de familie of vriendenkring. Ik loop wel eens op een antiques/collectibles market rond en daar zie wormstekige houten schaafbodies zonder ijzers of kromme slangeboren of avagaren. Ik heb de moed min of meer opgegeven. Ik heb wel familie en vrienden van m'n vrouw instructies gegeven om naar oud handgereedschap uit te kijken. Daar heb ik meer vertrouwen in. Maar we gaan lichtelijk off-topic.

Off topic is altijd goed

Ik verbaas me altijd hoeveel er in Engeland te koop is. Daarbij vergeleken is Nederland maar een gereedschaps woestijn. Maar Nederland is dan weer beter dan Duitsland, daar vind je echt alleen maar totaal versleten houten schaven. Frankrijk zou ook wel wat moeten hebben, maar daar is de antiek markt al zo oud dat het me tamelijk afgegraast lijkt. Maar ja, op vakantie trek ik meer de natuur in en kom dan niet vaak op antiekmarktjes.

Forum Rechten