Sieraden kastje II

intarsio

Actieve deelnemer
1 apr 2008
42
0
61
Arnhem
www.intarsio.nl
Wij zijn met een leuk meubeltje bezig – vrije werk voor de tentoonstelling in Cheltenhem in UK in augustus.
Het moet het sieradenkastje worden, deurtjes en zijkanten afgewerkt met een van onze decoratieve technieken in Japanse lak urushi, de rest gefineerd met Indisch palissander en iepen wortel.
Hier volgt het fotoverslag…



Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Dat is weer een mooi project !! Het aanpassen van de scharnieren is een erg leuk idee. Misschien kan ik dit idee eens "lenen" ?

Deze versie van je lak-techniek heeft een bijzonder uiterlijk. Lijken wel allemaal kleine vuurvliegjes
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Wat een bijzonder project weer!

Wat bedoel je met "lijm voor plakken van canvas"? Wat van canvas gebruik je en wat is het doel daar van?

Bedankt vast,

Thom
 

intarsio

Actieve deelnemer
1 apr 2008
42
0
61
Arnhem
www.intarsio.nl
TH0M zei:
Wat een bijzonder project weer!

Wat bedoel je met "lijm voor plakken van canvas"? Wat van canvas gebruik je en wat is het doel daar van?

Bedankt vast,

Thom

Eigenlijk het is geen canvas, maar katoen gaas ( zie op de achtergrond van de foto nr. 2 ). Het wordt gebruikt om te voorkomen dat later lak op de naden van de verbindingen scheuren gaat.
Voor kleine objecten wordt rijst papier en zijde toegepast, op grote – katoen en canvas.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
@Sergej, toch nog een paar vragen. Hoe groot is het kastje en komt het op een onderstel te staan? Waarom heb je de schanieren aangepast en hoe werk de sluiting van de deurtjes?

Is het niet erg lastig/moeilijk om dat katoen om de hoeken te plakken? Knip het overtollige weg om het geheel zo strak mogelijk te houden, plamuur je de verdikking weg of wordt het katoen met de urushi lak zo hard, dat je het weg kunt schuren??

jaap
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
wat een prachtig wortelfineer !
enkel spijtig dat dit redelijk moeilijk te snijden is .
succes nog met het kastje .

groetjes
ruben
 

intarsio

Actieve deelnemer
1 apr 2008
42
0
61
Arnhem
www.intarsio.nl
Ik vertrouw niet altijd de tekeningen – soms wat is mooi op het papier in het echt klopt niet helemaal…. Vandaar de tijdelijke opbouw van het meubeltje van goedkope materialen…(deuren, zijkanten en alles van multiplex – zijn echt).



Attached files
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
zijn die ladefronten massief wortelhout ?
ziet er in ieder geval super mooi uit .
dit gaat een zeer mooi sieraden kastje worden zo te zien .


groetjes
ruben
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Geweldig Sergej, dank voor het posten! Ik had bijna de vraag gesteld, of het onderstel maar 3 poten heeft, maar ik denk dat het op de zijkant ligt :oops: .
Hoe krijg je dat fineer zo mooi om de afgeronde zijkant van de ladefronten? Maak je het eerst nat?

jaap
 

intarsio

Actieve deelnemer
1 apr 2008
42
0
61
Arnhem
www.intarsio.nl
jaap zei:
Geweldig Sergej, dank voor het posten! Ik had bijna de vraag gesteld, of het onderstel maar 3 poten heeft, maar ik denk dat het op de zijkant ligt :oops: .
Hoe krijg je dat fineer zo mooi om de afgeronde zijkant van de ladefronten? Maak je het eerst nat?

jaap

Iepenwortel fineer is heel soepel … Eerst heb ik het vlakke gedeelte gefineerd met gebruik van de lijmtangen en daarna de rondingen met de strijkbout…(zonder nat te maken)
 

intarsio

Actieve deelnemer
1 apr 2008
42
0
61
Arnhem
www.intarsio.nl
Het heeft best lang geduurd, maar nu het kastje is bijna klaar – wij hadden veel problemen met de laatste afwerklagen met urushi ( blijkbaar Japanse leverancier heeft aan ons slecht product verkocht).

Voor de beurs in Kortrijk heb ik het kastje tijdelijk in elkaar gezet – later moet nog wat gebeuren – afdekplaatjes voor de scharnieren, binnenwerk voor de lades en z.v.

De foto’s zijn tijdens de beurs gemaakt met de spotverlichting – niet het ideale situatie, later zal betere maken…

Attached files
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.