zelf spuiten van meubels??!!

kiterraphael

Actieve deelnemer
28 feb 2011
134
0
46
boskoop
www.pmnewdesign.nl
hoe denken jullie daar over?

heb al heel wat meubels zelf gemaakt.
en meestal alles zelf geschilderd.
maar wil wel kijken of het gaat om het zelf te spuiten.
laatst een meubel tv meubel gemaakt voor een vriend.maar die wilden hem laten spuiten.
maar liet dat doen bij eimand via via die bij een autospuiter werkte.
maar resultaat vond ik niet helermaal top.
met schilderen lukt mij dat ook.
maar denk dat spuiten nog mooier kan.
wie heeft er tips,suggesties hoor graag alles.
beschik op mijn werk over een groote werkplaats en een aparte ruimte om te spuiten.
en een groote compressor.
hoor graag degenen die ook die uitdaging zijn aangegaan

Attached files
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
De techniek van het spuiten op een forum uitleggen lijkt mij nogal moeilijk... Iemand moet het je kunnen voordoen en terwijl uitleggen wat hij/zij doet en waarom. En nadien veel zelf proberen. Eerst op vlakke stukken, daarna op andere vormen.
Wat ik je alvast kan aanraden is om bij spuitproducten je bij één leverancier te houden. Grondlaag van het ene merk en afwerklak van het andere geeft soms verrassingen. Die heb je niet als je je bij één merk houd en zo kunnen ze je ook beter adviseren.
 

Geert Schoonhoven

Actieve deelnemer
Ik zou me eerst eens gaan afvragen met welke soort verf of lak ik wil gaan spuiten. De applicatie techniek is namelijk erg afhangkelijk van het te gebruiken product. 2K autolakken zijn bijv erg goed met een compressor en een bovenbeker te verspuiten maar de standaard acryl glans en zijdeglans lakken zijn weer veel beter met een airless of airmix pomp te verspuiten.
Kijk dus eerst waar je voorkeur voor product heen gaat en dan naar de apparatuur.
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Als je nu en dan eens een werkstuk wil spuiten lijkt mij airmix of airless geen goede optie omdat er veel meer kuiswerk aan is in vergelijk met bovenbeker. Er bestaan meer dan genoeg goede lakken om houttoepassingen te spuiten. Al moet ik toegeven dat ik airmix spuiten leuker vind dan met bovenbeker. :cool:
 

pjerdulac

Actieve deelnemer
12 jul 2010
81
0
Bonjour,

Sinds een tijdje spuit ik ppk mijn meubels en ben door schade en schande veel wijzer geworden.

Hier wat tips:
Alle verven zijn in het begin moeilijk te spuiten. Je kan in he begin namelijk niet spuiten, je met het nog leren.

Begin met watergedragen. Als je kliedert is het met water makkelijk op te ruimen. Maak je een blunder, snel de dweil erover en je kan overnieuw beginnen. Met verf op terpentine basis gaat dat niet zo makkelijk. De watergedragen verven worden steeds beter en je kan ze polijsten voor meer glans.

Oefen eerst een keer of 5 zodat je de apparatuur goed kent en weet hoe dik de verf moet zijn.

Als je met MDF werkt, eerst de randje schuren, in de primer zetten (ik gebruik Sikkens Unifill).

Verf eerste de randen een keer of twee plak de rest af of veeg met een schone doek de verf weg.

Spuit het werkstuk, leg het horizontaal als je niet met 2 K spuit.

Plak alles af wat je niet wilt spuiten ander komt het onder de overspray te zitten en zijn die gedeeltes verprutst.

Werk stofvrij, koop kleefdoekjes.

Neem na het spuiten je werkstuk af met zachte poetsdoeken en niet met iets anders. Zonde als je een doek gebruikt met een stukje hout erin, krassen zijn het gevolg.

Schuur en plamuur, dit bepaalt voor het grootste gedeelte je resultaat. Wees rete kritisch, besteed hier VEEL tijd aan.

Ook al spuit je nog zo goed er zal altijd een stofje of wat op komen.
Dit kun je weg polijsten. Als je goed polijst kun je van zijdeglans hoogglans maken. Er staan filmpjes op you tube over polisten.

Met spuiten breng je een dikkere laag verf op dan met de roller. Droogtijd is dus wat langer, relatief. Voorkom je met watergedragen, dit droogt snel (ik red het om 2 lagen op een dag aan te brengen)

Leer van je blunders, die ga je echt maken ;-) OEFEN OEFEN OEFEN

Ik werk zelf met een Wagner Project Pro 213. Leuk eenvoudig apparaat. Spoot eerst met watergedragen, daarna met peutverf. Maar ben nu weer terug naar water. Vooral de korte droogtijd is erg prettig. Heb sinds kort de kracht van polijsten ontdekt, ga maandag investeren in polijstpads voor mijn Festool Rotex. Heb vandaag een bureau gespoten en het is echt onwijs gaaf te zien als het spuitwerk mooi gelukt is. Het is bepalend voor het succes van je project.

Als je vragen hebt mag je me altijd een PB sturen en/of bellen.
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
ik spuit tegenwoordig meestal met het spuitpistool .
spuiten is idd iets wat je al doende leert , het lijkt me wel handig om op youtube enkele filmpjes te bekijken en dan zelf aan de slag te gaan op een teststuk .
ik denk dat ik niet snel meer met een borstel zou werken omdat ik persoonlijk meer voordelen zie in het spuiten dan te borstelen .
het gaat snel en makkelijk , geen haren in de vernis . maar vooral het eindresultaat vindt ik prachtig , en zeker als het hout wat diepere nerven heeft. door het spuiten blijven de nerven mooi zichtbaar zoals op onderstaande foto .
IMG_2572.jpg


natuurlijk zijn er ook nadelen aan het spuiten zoals dat je dit niet binnen kan doen ( tenzij je er op voorzien bent) het kost wat meer tijd vooraf en achteraf. wat ik hiermee bedoel is dat je eerst het te spuiten product op de juiste viscositeit moet brengen en dan je spuitpistool afstellen , dan na het spuiten moet het pistool grondig gereinigd worden .

succes ermee .
groetjes
ruben
 

ADvanHolten

Nieuw lid
25 apr 2011
1
0
Ik heb inmiddels een aantal werkstukken gemaakt en gespoten. Ik heb daarvoor een hvlp spuit van wagner gekocht, en dat bevalt uitstekend, heel weinig spuitnevel. Met watergedragen lakken kun je je apparatuur makkelijker schoonmaken.

Gr albert
 

starterXL

Actieve deelnemer
15 okt 2010
180
0
Amsterdam
www.furnidure.nl
Zit momenteel ook tegen een MDF tafelblad aan te hikken....
Was oorspronkelijk van plan om deze in de Histor Perfect Finish (peut) te zetten met een roller, maar overweeg toch om een PU-lak te gaan gebruiken op waterbasis (op kleur gemengd)

Nu zie ik hier bij de Hornbach PU-acryllak staan, iemand daar enige ervaring mee? Of zijn er andere merken die hiervoor (bij uitstek) geschikt voor zijn.
(Wil spuiten met een Wagner)
 

EvdL

Actieve deelnemer
14 sep 2011
224
24
Eemnes
De laatste tijd spuit ik mijn meubels etc voor beurzen, als ze wit moeten worden, met spuitbussen van de Action. Kosten €2,09 per bus en de verf is van een prima kwaliteit.
Ik heb een dressoir gemaakt met louvre deurtjes wat niet te schilderen is. Heb met spuitbussen het meubel gespoten en het ziet er super uit. Nu afwachten hoe het blijft.
 

starterXL

Actieve deelnemer
15 okt 2010
180
0
Amsterdam
www.furnidure.nl
De laatste tijd spuit ik mijn meubels etc voor beurzen, als ze wit moeten worden, met spuitbussen van de Action. Kosten €2,09 per bus en de verf is van een prima kwaliteit.
Ik heb een dressoir gemaakt met louvre deurtjes wat niet te schilderen is. Heb met spuitbussen het meubel gespoten en het ziet er super uit. Nu afwachten hoe het blijft.

Zal voor jouw doel wel werken denk ik, maar of dat krasvast genoeg is voor een tafelblad??????
Heb er een beetje mijn twijfels over
 

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
En de juiste verf kiezen.

Ik heb ook al wat gewerkt met zo een Wagner met wisselend succes.

Een synthetisch gedragen verf lukte me niet; alhoewel dat perfect te spuiten is, trekt dat spul stof aan als verrekt, en ik maar schuren en opnieuw, heb een reeks plinten 5 keer gespoten eer ik doorhad dat het de verf was.

Enfin, dus over op watergedragen, zelfs een radiator ermee gedaan, werkte perfect.

Heb getest met Histor one, lukt gewoon niet, die verf heeft te zware of grote krijtdeeltjes, niet te doen, bijgevolg kon ik een 11 tal deuren met de hand verven ipv te spuiten.

Wat eigenelijk het beste werkt met mijn Wagnertje, is gewone beits, de dekkende soort.

Het hele proces is heel makkelijk, en die Wagners met hun spuitnevel techniek zijn ook heel vriendelijk in gebruik, gewoon proberen tot je de juiste verf vindt en dan lukt dat perfect.

Afplakken? hm, heeft mijn vrouw nu toch gelijk :)
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Ik heb sinds een jaar of twee ook een HVLP spuit, die je aan moet sluiten op een compressor. En ik moet zeggen dit bevalt uitstekend. Ik raak geen kwast meer aan als het even kan. Maar zoals hier en daar al gezegd komt het allemaal wat krapper, het kost iets meer tijd, en iets meer inspanning. Maar daar krijg je na de nodige blunders, en potten verf een prachtig resultaat voor terug.
Ik spuit zelf met gewone aflak die je ook voor de roller/kwast gebruikt van Histor en die verdun ik dan tot hij ongeveer net zo dik is als karnemelk. En dat gaat prima mits je de juiste druk hebt en de goede instelling van je spuit. Maar dit is vooral gewoon een kwestie van een beetje ervaring opbouwen en aanvoelen. sommigen doen het voorkomen alsof spuiten hetzelfde is als opereren maar dat valt wel mee. het is gewoon goed opletten wat je doet, en het opervlakte goed glad maken voordat je uberhaupt begint te spuiten. Want een klein kiertje even vol spuiten kan je vergeten dus ieder hobbeltje en putje zie je terug.

Van verf polijsten zoals hier een stukje terug staat heb ik nog nooit gehoord maar daar ben ik zeer geintreseert in omdat ik ook ondanks alle voorbereiding nog wel eens een stofje in de verf heb. Dus misschien kan je uitleggen hoe je dat doet?

Hier nog wat foto's van een kast die ik een tijdje terug gespoten heb. deze kast is uit eiken gemaakt en stond eerst in de beits en is helemaal kaal geschuurd en toen drie keer gegrond, en toen twee lagen aflak.

2013-05-10 11.41.54.jpg 2013-05-10 11.42.16.jpg 2013-05-10 11.42.26.jpg 2013-05-10 11.42.55.jpg 2013-05-10 11.43.11.jpg
 

Bijlagen

  • 2013-05-10 11.42.09.jpg
    2013-05-10 11.42.09.jpg
    65 KB · Weergaven: 1.020
  • 2013-05-02 12.16.08.jpg
    2013-05-02 12.16.08.jpg
    63,5 KB · Weergaven: 1.014
Laatst bewerkt:

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Bedankt voor je compliment. Maar zoals je op de onderste foto nog een beetje ziet, was het heel ruw eiken, en dat kreeg je er niet uit met schuren. Dus heb ik hem een keer in de grondverf gezet, en toen helemaal geplamuurd en afgekit. En toen nog twee lagen grondverf. En persoonlijk vindt ik hem nu mooier als hoe hij was, maar als het inderdaad mooi glad hout was geweest had blank eiken inderdaad ook erg mooi kunnen zijn.

Maar ik ben nog steeds zeer benieuwd, naar hoe je stofjes uit je lak kunt polijsten zoals eerder in dit topic gezegd wordt. Dus als er mensen zijn die dit vaker doen hoor ik graag hoe en wat.
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Welke HVLP spuit gebruik je precies? Ik heb een compressor met luchtfilter om de olie te scheiden maar ben nog op zoek naar een betere spuit dan mijn 10 euro geval
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik overweeg voor mijn werkzaamheden een airless systeem aan te schaffen met een temp spray van Wagner. Iemand ervaring?
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Bedankt voor je compliment. Maar zoals je op de onderste foto nog een beetje ziet, was het heel ruw eiken, en dat kreeg je er niet uit met schuren. Dus heb ik hem een keer in de grondverf gezet, en toen helemaal geplamuurd en afgekit. En toen nog twee lagen grondverf. En persoonlijk vindt ik hem nu mooier als hoe hij was, maar als het inderdaad mooi glad hout was geweest had blank eiken inderdaad ook erg mooi kunnen zijn.

Maar ik ben nog steeds zeer benieuwd, naar hoe je stofjes uit je lak kunt polijsten zoals eerder in dit topic gezegd wordt. Dus als er mensen zijn die dit vaker doen hoor ik graag hoe en wat.

Hey, ik heb er al eens een beetje uitleg over gekregen van een demonstrateur van festool. Je kan inderdaad met de rotex de stofjes uit de lak halen. Dit kwam ter sprake omdat ik ook een hele dressing gemaakt heb en vervolgens in mijn garage gespoten heb (ik weet niet hoe anderman dat doet, maar bij mij komt er dan een nevel tot stand die soms in het werkstuk terechtkomt, en voor wie zegt dat je het buiten moet doen, heb ik ook al geprobeerd, maar de vliegenpootjes en muggenpootjes die dan achterblijven in de lak, dat is toch ook geen zicht! )
Ik vroeg het aan die man omdat ik ook hier en daar een 'brokje' heb door een stofje die er kwam inplakken en dat is perfect te verhelpen. Het houdt eigenlijk in dat je het werkstuk met HEEL FIJN schuurpapier moet opschuren en vervolgens met de polierpasta en aangepaste pads weer opblinken. Welke pads je op de rotex moet aanbrengen en welk poliermiddel het precies is (het is alvast ook van het groen-zwarte merk) weet ik helaas niet, terwijl hij aan het uitleggen was zag ik de prijs staan van de rotex 150, die ik toen nog niet had, en mijn aandacht was toen een beetje weg. Met het zien van het prijskaartje kon ik plots heel goed leven met die paar stofjes.
 

iewke71

Nieuw lid
28 feb 2014
15
0
Wat erg belangrijk is en heel vaak vergeten word is het gebruik van een vochtafscheider,wat je zeer zeker niet wilt is vocht in je verfpistool en daardoor in de lak.......daar word je op zn zachtsgezegts niet vrolijk van.

als je zorgt voor een goed reduceer ventiel icm een goede vocht afscheider (vaak ook in een leverbaar)en met niet al te hoge druk gaat spuiten dan moet je in principe een heel eind komen,geduld en zuiverheid van de spuit is hierbij de hoofd regel.

Succes....
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Welke HVLP spuit gebruik je precies? Ik heb een compressor met luchtfilter om de olie te scheiden maar ben nog op zoek naar een betere spuit dan mijn 10 euro geval


Ik ik heb zelf een hvlp spuit van €40 van een webwinkel ik ben de naam even kwijt. Maar volgens mij zijn al die spuiten wel een beetje hetzelfde. En is het belangrijker wat iewke71 zegt een waterafschijder te gebruiken. Die van mij zit na een ochtenden spuiten meestal voor een kwart vol met water wat je anders in je verf hebt zitten en als je een olie gesmeerde compressor hebt ook nog een olie afschijder om de zelfde reden. Verder moet je een constante druk hebben ik spuit meestal tussen de 2,5 en de 3,5 bar maar dat is ook afhankelijk van je spuit en de verf. En na het spuiten je spuit GELIJK en HELEMAAL schoonmaken want als er maar een beetje verf achterblijft in je spuit verandert de luchtstroom en krijg je geen goede spuitnevel meer.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.