zelf spuiten van meubels??!!

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Al enige tijd niet meer op het forum geweest. Ik kreeg afgelopen maand een "privé bericht" met daarin ondermeer de volgende vragen:

Hallo Bosquet,

Ik zag in een topic dat jij een Earlex 5500 had gekocht. Mag ik vragen hoe die bevalt?
Heb je er al veel mee gespoten en viel het mee als beginner?
Ik overweeg om er ook een te kopen, maar ik heb helemaal geen ervaring met het spuiten van verf.
Welke verf spuit je er mee?

De Earlex bevalt super goed. Ik gebruik hem incidenteel, al naar gelang de opdrachten die ik krijg.
Het spuiten op zich is zeer goed te doen, maar het vergt wel wat testen en uitproberen alvorens je het resultaat krijgt die je wenst.
Dat heeft niet zozeer iets met het apparaat te maken, maar meer met eigen kundigheid: meubels spuiten is een vak op zich !

Ik gebruik tot nu toe alleen maar watergedragen verven. Niet alleen vanwege het gebrek aan afzuiging (na veel spuiten is er toch
wel een behoorlijke nevel die je werkplaats vervuilt, ik heb inmiddels een soort van partytent gekocht waarbinnen ik spuiten wil)
maar vooral ook vanwege het reinigen van het apparaat ná gebruik. Met water gaat dat eenvoudig, met oplosmiddelen o.i.d. zie ik
gewoon écht niet zitten...

Hopelijk hebben ook anderen wat aan deze info !!!
 

Zjeeraar

Actieve deelnemer
5 dec 2013
117
25
Ik ben zelf ook in het diepe gesprongen door een hvlp-spuit aan te schaffen.

Ben nu zelf aan het verhuizen naar een grotere werkplaats waar ik ook een aparte ruimte ga creëren voor het spuiten, als hier iemand nog
tips voor heeft dan hoor ik ze graag.


Misschien een wat late reactie maar bij deze nog wat tips:
- Sluit een ruimte volledig af met doorzichtig plastic (bijvoorbeeld door dit aan een vuren raamwerk te nieten) en omring die ruimte met staande TL-buizen (eventueel heb ik nog wel wat tweedehands TL's te koop, in het midden van het land)
- Voor je gaat spuiten de vloer natmaken zodat zoveel mogelijk stofdeeltjes neerslaan en niet in de lucht blijven zweven
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.