Houten blokken.

tuoh

Oud hout
Houten blokken, essentieel voor een originele tuigage op een klassieker.
Het was voor ons dan ook geen optie om te zoeken naar moderne blokjes om onze 12 voetjol op te tuigen, klassieke blokken moesten het worden, en dat hebben we geweten. Het is namelijk een heel arbeidsintensief product, dat steek je niet op een uurtje in elkaar.

In het forumdeel "Tekeningen" heb ik de ontwerptekening geplaatst voor deze blokjes, ik had namelijk eerst een tekening nodig om alle metaalwerk te kunnen bestellen bij onze metaaldraaier van dienst.
Ondertussen kon ik op zoek naar een mooi en droog stuk Es voor de blokken, en eens dat gevonden was kon ik aan de slag om alle houten onderdelen te vervaardigen.
Zo kreeg ik enkele weken geleden een hele boel puzzelstukjes op mijn bord, sorry, werkbank, om deze stukjes tot een afgewerkt geheel samen te bouwen.
Bij deze blokjes met binnenbeslag kan de hele houten bekleding op voorhand al aaneengelijmd - en geprofileerd worden, ook de afwerking word eerst aangebracht(drenken) alvorens het beslag geplaatst word.
Onderstaand een kleine foto-impressie van de puzzel, en het eindresultaat.

Metaalwerk: RVS en Messing en rood koper(klinknagels)
Hout: Es
Afwerking: Biopin olie.


Mvg,

André

Attached files
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Wat een werk om die blokjes te maken, daar zijn heel wat uurtjes in gaan zitten.
Het eindresultaat is dat het mooi geworden is.
Kan me dan ook best voorstellen dat men geen modern spul wilde.
Ad
 

tuoh

Oud hout
Houthasses,

iets dat gebruikt word slijt, dat is een wetmatigheid waar we niet omheen kunnen.
Maar welke onderdelen krijgen de meeste wrijving te verwerken in een houten blok? De schijf en as dus, niet voor niks werden deze onderdelen dan ook altijd uit een uiterst slijtvast materiaal vervaardigd, vroeger Pokhout of Demerara groenhart, etc. tegenwoordig het één of ander composiet, of zoals hier Messing. Tussen haakjes, de as is bij deze blokjes vervaardigd uit RVS.

Een goed gemaakt blok heeft verder weinig of geen last van wrijving, het touw mag bij normaal gebruik nergens raken, op voorwaarde dat voor een bepaald blok ook het geschikte touw word gebruikt, specifiek gaat dit dan over de diameter van het touw.
In sommige gevallen kan er sprake zijn van zijdelingse wrijving tegen de wangen van het blok, maar dit gebeurt enkel bij werking onder extreme hoek.

Verder is het ook van belang om het hout van de blokken voldoende te beschermen, deze blokjes zijn 48u kopje onder geweest in Biopin Olie :D Daar hebben we de eerste jaren geen omkijken naar.
Maar we zijn er ons van bewust dat je uiteindelijk wel gaat zien dat er mee gewerkt is, maar ja, daar dienen ze dan ook voor. Gereedschap blijft ook niet nieuw als je er mee werkt. En eerlijke werksporen zijn toegelaten :D

Mvg,

André
 

fjaveldkamp

Actieve deelnemer
18 feb 2011
43
22
Je bent niet de enige die dit soort werk aanpakt om een mooi resultaat te krijgen voor zijn boot. Hier een deel van de 65 blokken in zowel 1, 2 als 3-schijfs uitvoering. Hout: teak, RVS-assen en gelagerde messing schijven. Veel werk maar o zo mooi. Moet alleen nog een leverancier vinden voor mooie gegoten bronzen dekplaatjes met scheepsnaam.

Attached files
 

tuoh

Oud hout
Ja, het bouwen van een romp is maar de helft van het verhaal. Om die romp om te vormen tot een varend schip dat is nog heel wat werk.

Die blokken zien er goed uit, dat komt dik in orde. Wij hadden er gelukkig niet zoveel nodig :D

Succes met de bouw van de schoener,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.