Nieuwe werktafel

tuoh

Oud hout
Heb enkele vrije dagen opgeofferd om een nieuwe werktafel te bouwen.

Ik had al enige tijd nood aan meer opbergruimte, en een vlak werkblad was ook welkom, daarom deze beide eisen samengebald in dit ontwerp.

Het werkblad is gemaakt van Yellow Poplar, de onderbouw uit betonplex van 18mm multiplex met 9 lagen.
Het geheel staat op wielen die op hun beurt gemonteerd werden op een metalen frame, op deze manier is de tafel gemakkelijk te verplaatsen als ik nood heb aan meer ruimte om grote stukken te monteren.

Heb het werkblad ook voorzien van benchdog's en een spanschroef om gemakkelijk werkstukken te klemmen zonder geklooi met spanvijzen allerhande die meestal nog in de weg staan ook als je moet frezen.
Aan de onderdelen van het blad heb ik een micro-vertanding gefreesd met de freesmachine en daarna de delen aaneengelijmd met een witte D3 lijm.(Rectavit)
Na het lijmen heb ik het blad nageschaafd met een stalen voorloper en daarna met het krabstaal nabewerkt.
Het werkblad heb ik afgewerkt met olie ( Blue Dolfin)

Attached files
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Andre, een pracht van een werktafel, eentje om jaloers op te zijn.
Wat ik ook erg leuk vind is die houten draaibank op de achtergrond. Lijkt wel op een houten draaibank zoals ze die maken bij het Hoeveke in Belgie. Ik wet dat je daarmee erg gelukkig bent, persoonlijk vind ik een houten geconstrueerde draaibank en zeker van dat formaat geweldig.
Ook vind ik dat zo'n houten bank door veel houtdraaiers ondergewaardeerd wordt, maar ik weet wel beter!!!
En wat een fijne werkplaats heb je tot je beschikking, ik moet het met heel wat minder doen.
Veel plezier toegewensd, ook voor het nieuwe jaar.
Groeten. Ad
 

hemski

Actieve deelnemer
31 mrt 2008
281
2
Tuoh, goed werk man. Je hebt een geweldige werkplaats en die werkbank wordt een succes.
 

tuoh

Oud hout
Ad de Crom zei:
Andre, een pracht van een werktafel, eentje om jaloers op te zijn.
Wat ik ook erg leuk vind is die houten draaibank op de achtergrond. Lijkt wel op een houten draaibank zoals ze die maken bij het Hoeveke in Belgie. Ik wet dat je daarmee erg gelukkig bent, persoonlijk vind ik een houten geconstrueerde draaibank en zeker van dat formaat geweldig.
Ook vind ik dat zo'n houten bank door veel houtdraaiers ondergewaardeerd wordt, maar ik weet wel beter!!!
En wat een fijne werkplaats heb je tot je beschikking, ik moet het met heel wat minder doen.
Veel plezier toegewensd, ook voor het nieuwe jaar.
Groeten. Ad

Hallo Ad, dat heb je goed gezien van de draaibank, ik heb ze ontworpen in samenspraak met Francis Jacobs van het Hoeveke, die al enkele kleinere exemplaren gebouwd had.
Alle metaalbeslag, assen en dergelijke zijn vervaardigd door Francis, hij heeft ook de omvormer geleverd.
Op deze draaibank werk ik nu al vijf jaar en ik vind ze nog steeds fantastisch draaien zonder trillingen, en met hetzelfde gebruiksgemak als een fabrieksmachine.

Hier in het forum houtdraaien heb ik nog enkele foto's van deze draaibank gepost.

Met mijn werkplaats ben ik heel tevreden, ze is in totaal 90m2 groot, en bestaat uit twee delen, één deel is 36m2 groot hier staan mijn werkbanken en drie draaibanken, het andere deel is 54m2 groot en hier staan mijn andere machines: FelderBf6-41, kettingboormachine, penmachine, en verticale paneelzaag Harwi, maar deze laatste is deze week verkocht.


Mvg,

André
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Ziet er prima uit Tuoh! Moest er nou echt staal in die tafel?? En wel zo'n mooie houten draaibank?? Heb je nog wat detailfoto's over de laden en zo? Zit zelf ook over zoiets te denken om de enorme klerezooi in mijn werkplaats wat meer structuur te geven.

jaap
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Hallo Ad, dat heb je goed gezien van de draaibank, ik heb ze ontworpen in samenspraak met Francis Jacobs van het Hoeveke, die al enkele kleinere exemplaren gebouwd had.
Alle metaalbeslag, assen en dergelijke zijn vervaardigd door Francis, hij heeft ook de omvormer geleverd.
Op deze draaibank werk ik nu al vijf jaar en ik vind ze nog steeds fantastisch draaien zonder trillingen, en met hetzelfde gebruiksgemak als een fabrieksmachine.

Hier in het forum houtdraaien heb ik nog enkele foto's van deze draaibank gepost.

Met mijn werkplaats ben ik heel tevreden, ze is in totaal 90m2 groot, en bestaat uit twee delen, één deel is 36m2 groot hier staan mijn werkbanken en drie draaibanken, het andere deel is 54m2 groot en hier staan mijn andere machines: FelderBf6-41, kettingboormachine, penmachine, en verticale paneelzaag Harwi, maar deze laatste is deze week verkocht.


Mvg,

André[/quote]
Tjemig Andre, van zo'n werkplaats kan ik alleen maar dromen. Maar ik ben best tevreden hoor met mijn kleine werkplaats. Net als bij Jaap is het een ongeorganizeerde bende, maar okay het is mijn heiligdom, mijn vrouw heeft er geen last van dat er van alles rondslingert.
Ja die Francis Jacobs is wel een vakmannetje die weet wat hij doet. Jammer dat die msn groep houtdraaien niet meer in de lucht is, heb er nogal wat op gepost tot voor een paar jaar geleden.
Eigenlijk was voor die msn groep houtdraaien niet zo veel belangstelling, dus ik begrijp het wel.
Overigens ik houd me voornamelijk bezig met houtdraaien op mijn zelfgebouwde draaibank, en probeer van alles uit om eigen ontwikkelde apparaten te maken, zoals ik nu bezig ben om ovale schalen te gaan draaien op een nieuw te bouwen apparaat waar ik al sinds een jaar me bezig ben. Hoop daar meer over te melden binnenkort.
Beste groeten. Ad
 

tuoh

Oud hout
jaap zei:
Ziet er prima uit Tuoh! Moest er nou echt staal in die tafel?? En wel zo'n mooie houten draaibank?? Heb je nog wat detailfoto's over de laden en zo? Zit zelf ook over zoiets te denken om de enorme klerezooi in mijn werkplaats wat meer structuur te geven.

jaap

Hallo Jaap, ja dat staal hé, er viel niet aan te ontkomen, om de binnenhoogte van de kast zo groot mogelijk te houden was staalprofiel de enige mogelijkheid. De totale hoogte van de kast lag vast op 900mm bovenkant werkblad.

Het staalprofiel is 50x50mm, in hout had ik hier minimum 60x 85mm voor moeten gebruiken, er zit nogal wat gewicht in de kasten en het grondvlak is 850mm x 1650mm, en word enkel gedragen op de vier hoeken.

De laden rollen op telescopische schuifgeleiders van Blum, bij het openen rolt de schuif volledig uit de kast, dat komt de overzichtelijkheid ten goede. De kast is in de lengte in twee gedeeld door een middenzijde.

Het eerste deel van de kast waar de schuiven zich bevinden is in de breedte opgedeeld, schuiven zijn 460mm diep, de kast aan de achterzijde is 380mm diep, de rugwand tussen beide delen 18mm dikte.
Deze rugwand zorgt ook voor de stabiliteit van de kast in de lengte gezien.
Het andere deel van de kast is open van de ene zijkant naar de andere, en langs beide zijden voorzien van deuren.
Schuiven heb ik ook gemaakt uit betonplex 18mm en een bodem van 9mm melamineplaat, deze bodem ligt gelijk met den onderkant van de schuif en is in een rabat geplaatst. De fronten zijn er nadien voor geschroefd. De netto hoogte van de schuiven is 180mm.

Heirbij ook enkele detailfoto's van de kast.

Mvg,

André

Attached files
 

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
Hallo,

Echt een schitterende tafel joh. Eentje waar je zeker trots op mag zijn,
en van kan verwachten dat er schitterende dingen op gemaakt kunnen worden

Mgv,
Gert-jan
 

tuoh

Oud hout
@ allen, bedankt voor de positieve reacties.

@Woodworker, bij sommige partijen Yellow Poplar (Tulpeboomhout) is een deel van het kernhout groenachtig gekleurt, maar onder invloed van UV licht verkleurt dit naar (donker)bruin. ( vind ik wel jammer)
Het is eigen aan de houtsoort en beslist geen schimmelaantasting, vermoedelijk heeft het te maken met de grondsoort waar de boom opgroeide.

Het is een heel prettige houtsoort om te bewerken, en eens gedroogd ook stabiel. Houtdraaien in deze houtsoort is een droom, de krullen vliegen je om de oren, en het werkstuk is ongelofelijk glad te draaien. De houtsoort valt in duurzaamheidsklasse IV dus niet geschikt voor buiten.

En heel belangrijk, het hout word verkocht aan een belachelijk lage prijs, de prijs de m2 is lager dan de prijs van MDF 18mm/m2
Het is de laatste tijd courant te verkrijgen in de vakhandel.

De meeste bedrijven zoeken wel partijen zonder verkleuringen, deze partijen zijn qua uitzicht een beetje te vergelijken met esdoorn.

Het eerste grote werk op de nieuwe tafel word vermoedelijk een houten stuurhuis in Eik voor een voormalige veerboot. ( onderhandelingen zijn bezig)

André
 

Hansalmere

Actieve deelnemer
24 aug 2008
372
1
Zeewolde
ben eigelijk benieuwd als je het ijzeren frame heb gelast (net zo goede lasser als houtbewerker) :) of met bouten en moeren verbonden.

Hans
 

tuoh

Oud hout
Ik heb het frame gelast met een halfautomaat Mig/Mag 160A, dikwandige meubelbuis last heel gemakkelijk met draad van 0,8mm.
Het frame haaks opspannen was langer werk dan het lassen zelf.
Ik doe altijd alle metaalwerk zoveel mogelijk zelf, heb hier ook een metaaldraaibank staan, en samen met de laspost kan ik al heel wat klusjes aan.

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.