Deur garage

Dave

Actieve deelnemer
12 aug 2010
168
0
Ik ben door kennissen gevraagd om drie nieuwe deuren te maken voor de zijgevel van hun garage.
Het betreffen stalen/ijzeren kozijnen en op dit moment zitten er ook nog stalen deuren in.

Ik wilde evt. de bestaande scharnieren behouden en dan het gedeelte van de bestaande deur afslijpen en hier een soort van arm aan maken, zodat ik dit weer op de nieuwe deur kan gebruiken.

De deuren kunnen evt. geverfd of gebeitst worden, dat maakt allemaal niks uit.
Ik zit alleen nog even met de vraag welk hout ik het best kan gebruiken. Aangezien deze gevel niet in het zicht van de tuin ligt, hoeft hier niet het allerduurste hout in.

Zou ik ook gewoon gebruik kunnnen maken van vuren of gaat dit teveel werken?
 

tuoh

Oud hout
Vuren is niet duur, en ideaal om allerlei timmerwerk mee uit te voeren, maar buitendeuren? neen, liever niet.
Het hout is niet stabiel genoeg, en de duurzaamheid is al helemaal een ramp.

Dan ben je beter af met enkele mooie stukken RNG, oftewel Rood Noords Grenen, dat is niet veel duurder, maar wel heel wat stabieler dan Vuren.

Ook Lariks kan, maar hier moet je bewust op zoek gaan naar spanningsvrij hout, het hout is duurzamer dan bovenstaande houtsoorten, maar soms laat de stabiliteit wel te wensen over.

Afhankelijk van de plaats en de aard van de constructie kan ook thermisch gemodificeerd hout een optie zijn, het is duurder, maar ook veel duurzamer en stabieler.

Keuze te over dus.


André
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Thermisch gemodificeerd hout kan maar let er dan op dat het grenen is en geen vuren. Dit hangt (volgens een houthandelaar in de buurt) af van de houtsectie die je kiest. Laatst een project gedaan waarbij verschillende secties gebruikt werden. Alles wat vuren was is beginnen scheuren en de groeiringen kwamen van elkaar los. Er werd ons nadien verteld dat de hartkant niet de regenzijde mocht zijn, maar ook stukken die geen regen of zon zagen kregen er van langs...

Ik wil je toch wel een belangerijke raad meegeven. Ik weet niet hoe goed je deze mensen kent maar laat je niet misleiden als ze zeggen "het moet niet de duurste houtsoort zijn"
Het is duidelijk dat het niet veel mag kosten maar vergeet niet, of een deur nu in het zicht blijft of niet, ze moet haar werk naar behoren doen. In de afwerking kan je dan sober gaan maar ze moet kwalitatief wel goed zijn. Want ook al mocht je van hun met een goedkopere houtsoort aan de slag, als de deur niet meer sluit of afzakt of kromgetrokken is, jij zult het gedaan hebben... Denk goed na voor je hier aan begint.
 

meubelmaker29

Actieve deelnemer
1 jan 2010
167
0
En als je gewoon 4 cm dikke multiplex deuren gebruikt?
Je kunt ze gewoon glad gebruiken maar ook een motief in frezen.
 

Dave

Actieve deelnemer
12 aug 2010
168
0
Het probleem is, dat het een zeer afwijkende maat is, die nergens verkrijgbaar is.
Ik zal dus zelf een oplossing moeten verzinnen.
 

meubelmaker29

Actieve deelnemer
1 jan 2010
167
0
40 mm multiplex platen zijn er in verschillende maten verkrijgbaar, wellicht dat je daar de deuren wel uit kunt halen.
 

Dave

Actieve deelnemer
12 aug 2010
168
0
Bedankt voor alle tips. Ik heb ze inderdaad voorgesteld om te werken met 40mm multiplex.
Ik wacht nog op hun antwoord.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.