Stanley Leverlock rolmaat

WR1944

Oud hout
Het hoofdstuk "Meld hier je nieuwe handgereedschap" is afgesloten en is terecht vervangen door dit hoofdstuk.
Ik heb met enige moeite een metrisch/inch rolmaat gevonden, een 8m/26' model van Craftsman (door de serieuzere houtbewerkers Crapsman genoemd). Deze voldeed goed aan m'n behoeften, je kan je hier nauwelijks een buil aan vallen. Bij het opmeten van een dak viel een deel van de tape in het beetje water dat nog in de dakgoot stond. Met een zakdoek en m'n T-shirt de tape weer droog gemaakt maar dat mocht niet baten. In recordtijd ging de veer roesten en werkte het intrekmechanisme niet meer. Ik heb de rolmaat nog opengemaakt maak die was reddeloos verloren. Op naar een nieuwe rolmaat.
Bij Home Depot was een uitgebreide keuze maar slechts een had metrische maten, weer een 8m/26' versie maar dit keer van Stanley. Als bijzonderheid had deze versie een zgn. leverlock. Dit houdt in dat je de tape uit kan trekken maar hij schiet niet terug. De tape blijft in een remmechanisme hangen. Dus zonder gerommel met de remknop kan je meten. Als je de haak van de tape ergens achter haakt en dat voorwerp geeft wat mee kan je toch nauwkeurig meten. Ik heb vaak die remknop vervloekt want als de rolmaat niet op de juiste manier beethoudt kan de knop losschieten en knalt de tape naar binnen. Als je klaar bent met meten druk je op een knop onder de rolmaat en de rem wordt gelost en gaat naar binnen op de normale manier.
Ik weet niet of deze rolmaat al in de lage landen verkrijgbaar is maar ik vind het een hele verbetering. Nu nog een 2m of 3m versie rolmaat want die ben ik vergeten mee te nemen uit Holland. Nu moet ik met een rolmaat op stap in het formaat van een halve baksteen, nou ja een klein beetje overdreven maar het blijft een flinke puist in je broekzak.
Oh ja, de prijs was $8, dat is ongeveer EUR6.

Attached files .jpg]
 

Rudolf

Actieve deelnemer
28 jun 2010
262
0
Dat nieuwe remmechanisme lijkt mij erg handig. Ik gok er zo op dat de rolmaat hier in Nederland duurder is dan €6.00.
Ik koop/gebruik bijna altijd de rolmaten van de 'Action'. Zijn erg goedkoop. Maar wat vinden jullie? Een dure rolmaat kopen, of toch maar een goedkope?

Groeten Rudolf.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Een rolmaat??

Ik heb er meerdere maar heb wel geleerd er per werkstuk maar 1 te gebruiken. doordat het lipje 1 of 2 mm dik is kan je dat verschuiven.( lijkt los) Als je er meer mee gooit en smijt, zoals ik , dan is de nauwkeurigheid niet je van het. Omdat ik ze ook gebruik om mijn afkort zaag mee af te meten dan staat er wel een een tandje in. Een van een paar euro bevalt mij meestal wel goed. Ook omdat ik de duurste spullen meestal kwijt raak of laat sneuvelen.

HG Hugo
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik haal mijn Sola rolmaten bij de profi bouwmarkt. Met een prijs van (Ik geloof) €16,- ex. nog steeds best veel voor een rolmaat, maar iig een stuk betaalbaarder dan een goede bij een praxis/gamma/etc.
Wel/niet een dure? Voor mij absoluut wel, het stuk extra degelijkheid, een steviger lint etc. maken het voor mij absoluut waard.
 

WR1944

Oud hout
Voor mij was de voornaamste reden de metrische maataanduiding. Craftsman voldeed goed tot dat de roestduivel toesloeg. Daarom stapte ik over op Stanley en vond tevens het Leverlock systeem prettiger werken dan de gebruikelijke remknop. Ik gebruik steeds dezelfde rolmaat voor m'n projecten dus absolute nauwkeurigheid is van minder belang. Ik heb daarnaast een voetmaat en een schuifmaat. Als ik eenmaal met een bepaald instrument begin te meten blijf ik dat volhouden voor die maten. Dit om te voorkomen dat afwijkingen tussen de verschillende meetinstrumenten een rol kunnen gaan spelen.
 

Sjoerd

Actieve deelnemer
23 dec 2010
100
1
armadaman zei:
Een rolmaat??

Ik heb er meerdere maar heb wel geleerd er per werkstuk maar 1 te gebruiken. doordat het lipje 1 of 2 mm dik is kan je dat verschuiven.( lijkt los) Als je er meer mee gooit en smijt, zoals ik , dan is de nauwkeurigheid niet je van het. Omdat ik ze ook gebruik om mijn afkort zaag mee af te meten dan staat er wel een een tandje in. Een van een paar euro bevalt mij meestal wel goed. Ook omdat ik de duurste spullen meestal kwijt raak of laat sneuvelen.

HG Hugo

Dat lipje zit bewust los om binnen en buitenmaten te kunnen meten!
Het is niet altijd even nauwkeurig gefabriceerd, maar het idee is niet slecht.

Als je het lipje achter een uiteinde haakt klopt de maatvoering, en als je het lipje tegen een einde plaatst (zoals binnenkant lade bijvoorbeeld) zou hij ook moeten kloppen.
 

brambomb

Actieve deelnemer
23 apr 2011
184
0
Amsterdam
www.brambomb.nl
Op het Hmcollege leren ze je om altijd vanuit een vaste maat te meten. Dus gewoon te beginnen bij 10 cm en als je 50 cm wilt afmeten te eindigen bij 60cm

Zo heb je nooit last van losse lipjes :p
 

Tijntje

Actieve deelnemer
19 mei 2010
86
0
brambomb zei:
Op het Hmcollege leren ze je om altijd vanuit een vaste maat te meten. Dus gewoon te beginnen bij 10 cm en als je 50 cm wilt afmeten te eindigen bij 60cm

Zo heb je nooit last van losse lipjes :p

Bij duimstok doe ik precies het zelfde vanaf 50cm word 51 cm
 

WR1944

Oud hout
De rolmaat heb ik nu zo'n twee maanden in gebruik en ik ben er zeer tevreden over. Dat de tape niet automatisch terug schiet vind ik een groot voordeel. Voor kleine maten trek je de tape met de hand uit z'n huisje en doe je de meting. Anders haak je het haakje achter het hout en meet je op. Ik knijp dan het remmechanisme in omdat ik bang ben dat anders de maatverdeling op den duur gaat vervagen door slijtage.
Ik heb net een kleine test gedaan om de nauwkeurigheid van de haak te controleren. Ik heb met een voetmaat 300 mm op een latje uitgezet en met een mesje een haakse lijn getrokken. Met de tape op 100 mm kwam ik exact op 400 mm uit. Met de haak trekkend was het ook precies 300 mm. Met de haak duwend kwam ik een fractie te kort maar minder dan de dikte van de maatverdelingstreep. Maar die afwijking is voor mij onbelangrijk en het lijkt me dat er in hout goed mee te werken valt. Ik maak geen horloges per slot van rekening.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.