na lang sparen...

thomast

Actieve deelnemer
6 mei 2011
28
0
Vorige week heb ik na lang sparen en nog langer twijfelen toch maar eens "zotte" kosten gedaan!
als eerste een zaagtafel van makita 2704w:

Na het monteren van het spouwmes en de machine te hebben gestart had ik er meteen een zaagblad bij voor brandhout mee te zagen :? Je kan het spouwmes tediep plaatsen waardoor de onderkant die je niet kan zien, tegen het zaagblad komt.... had toch een zaagblad voor plaatmateriaal nodig, maar toch zonde...

Ook moet ik het spouwmes nog een beetje aanpassen, nu steekt het namelijk een heel stuk boven het zaagbald uit waardoor je geen groeven en dergelijke kan zagen... wat toch wel lastig is... Op zich is dit niet veel werk, maar toch jammer dat het niet standaard is.

Op de langsgeleider staat er een L-profiel dat eigenlijk veel te kort is om een deftige geleiding te geven...

Dan heb ik nog een stofzuiger van festool midi gekregen


Heb lang gefwijfeld tussen een makita, maar omdat ik nog wel wat schuurwerk binnen heb aan ramen, een trap en wrs nog wat MDF heb ik toch maar meteen voor een goede fijnere afzuiging gegaan... heb hem al een aantal keer gebruikt op de zaagtafel en bovenfrees en werkt zeer handig!! Vooral de lange slang, regelbaren zuigkracht/lawaai, de rem en de gratis reinigingskit die ik erbij kreeg zijn zeer handig!

Als laatste heb ik dan toch maar de lamellenfrees van tendotools gekocht. Ook hieraan zal ik nog een beetje knutselwerk hebben om er vollop plezier aan te hebben tijdens het werken met deze machine. De hoekaanslag zit origineel namelijk langs boven, terwijl het mij handiger lijkt dat deze langs onder zit. Vooral voor het frezen van lamellen in het midden van een plaat lijkt mij zo veel makkelijker te gaan...
(momenteel zit ze nog nieuw in de doos, mijn vorig lamellen heb ik allemaal op school gefreest met een machine van lamello.. hopelijk merk ik het verschil tussen de machines amper :D )


Nu zit ik nog te watertanden van een kap-verstekzaag omdat ik over enkele weken een gevelbekleding moet gaan plaatsen... maar zal eerst nog wat moeten sparen vrees ik :(

Attached files
 

schrijnwerker

Actieve deelnemer
11 aug 2008
543
56
Oostzaan
Jammer van je zaagblad :(
Maar ik denk dat je toch veel plezier gaat hebben aan deze zaagmachine.
Hij heeft voldoende vermogen voor het meest voorkomende zaagwerk ;)
 

tuoh

Oud hout
Ik zou toch adviseren om nog eens goed na te denken alvorens die lamellofrees aan te passen.
Het is namelijk volstrekt onlogisch om de haakse geleider langs onder te plaatsen. Ten eerste is het heel moeilijk om op zo een manier de geleider vlak op de plaat te houden.
En als tweede belangrijk punt, zo geplaatst is het heel moeilijk om de frees uit te richten op een maatlijn, de maataanduiding op de haakse geleider staat namelijk nu bovenaan op de haakse geleider, maar bij het ombouwen staat die dus onderaan :shock: Mij een raadsel hoe je daar mee gaat werken. Vlot zal het in elk geval niet gaan. Je gaat je in alle mogelijke bochten moeten wringen om de maataanduiding op de zool te zien, en tezelfdertijd de machine mooi horizontaal houden? dat word een geklooi.

Mijn advies, leer met de machine werken in de oorspronkelijke staat, veel valt er aan de machine niet meer te wijzigen om een beter resultaat te verkrijgen. De machine is in de loop der jaren compleet doorontwikkeld, alle pijnpunten zijn ondertussen verdwenen. Bij een ombouw ga je juist één nieuw pijnpunt in het leven roepen.


Mvg,

André
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Dit is een hele goede zaagmachine.

Zeker jammer van het zaagblad, maak je gewoon om eerst met de hand de zaag te bewegen om te kijken of hij niets raakt. uiteraard met de stekker uit het stopkontakt.

Verder is het spouwmes WEL het goede formaat en bedoelt om de beschermkap op te plaatsen.
hiervoor komt hij ook boven het zaagblad uit.
inderdaad lastig voor het sponning zagen, maar om altijd zonder bescherming te zagen vind ik ook niets.
dan voor tijdens het sponning zagen het spouwmes en kap maar demonteren.
Dan de geleiding, voor hout te schulpen, hoor je de langsgeleiding zo in te stellen dat hij 2cm voorbij het punt staat dat het hout op volle hoogte is doorgezagen, dit om bij spanning in het hout te voorkomen dat het gaat klemmen tussen de zaag en de geleiding.

Wat de lamello frees betreft, de hoek aanslag gebruik ik eigenlijk heel erg weinig, als je de voet als aanslag gebruikt kun je het meeste zonder hoek aanslag maken, het maakt niet uit of de lamello in het middenzit (uitgezonderd heel dun en heel dik hout), als je dezelfde kant maar aanhoud als aanslag.

Hopelijk heb je iets aan deze info om veilig veel plezier aan dit mooie gereedschap te mogen beleven.
succes!
 

WR1944

Oud hout
Het uitlijnen van de lamello-groef gaat volgens het zelfde principe als bij een domino-frees. Je kan ongeveer in het midden van het hout proberen uit te komen, dat is luistert niet erg nauw. Maar je moet wel van de zelfde kant af werken. Dan komen de groeven op de zelfde afstand van het referentievlak. Dan kan je ook goed op de maatstreep richten. Met de lamello's kan je twee stukken hout laten aansluiten met het referentievlak flush. In de zijdelingse richting heb je wel enige speling. Ze voegen weinig toe aan de sterkte van de verbinding.
Ik raad ook elke modificatie aan de frees af, dat is achteruit engineering.
 

thomast

Actieve deelnemer
6 mei 2011
28
0
designer-john zei:
Dit is een hele goede zaagmachine.

Zeker jammer van het zaagblad, maak je gewoon om eerst met de hand de zaag te bewegen om te kijken of hij niets raakt. uiteraard met de stekker uit het stopkontakt.
Dat heb ik gedaan en voelde dat hij niet helemaal vlot liep maar zag niet waar hij tegenaan stote, dus hoopte ik dat dat kwam door een remfunctie of dergelijke... eerst het boekje lezen dus...

Met het kapotte zaagblad heb ik nog enkele stukken mdf gezaagd het resultaat viel gezien de omstandigheden nog goed mee..
 

thomast

Actieve deelnemer
6 mei 2011
28
0
Verder is het spouwmes WEL het goede formaat en bedoelt om de beschermkap op te plaatsen.
hiervoor komt hij ook boven het zaagblad uit.
inderdaad lastig voor het sponning zagen, maar om altijd zonder bescherming te zagen vind ik ook niets.
dan voor tijdens het sponning zagen het spouwmes en kap maar demonteren.



het spouwmes demonteren is geen optie omdat de boutjes waarmee het spouwmes bevestigd is niet echt op een demonteer-vriendelijke wijze zijn aangebracht!
En altijd zonder zagen is natuurlijk geen optie!

Ik zou het gaatje waar de beschermkap inzit onder het hoogste punt van het zaagblad maken en het stuk spouwmes boven het hoogste punt van het zaagblad afzagen... zo kan de beveiligingskap (die trouwens wel in een handomdraai verwijderd is) kan blijven staan!

(zal svs eens een detail foto gaan nemen en de lamellenfrees uittesten!)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.