Schaaf bouw cursus bij Annette Koehnen

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Zoals ik al schreef in mijn posting over het door mij gemaakte schaafje, heb ik dit weekend een cursus bij Annette gevolgd om te leren hoe je een schaaf maakt. Dat lijkt natuurlijk de verkeerde volgorde en dat is het ook, maar dat kwam omdat Annette al een eerdere datum had geplanned maar op dat moment door haar rug gezakt was. Ik had dus het idee om eerst een Krenov type schaaf te gaan maken bij Annette en daarna de klassieke schaaf. Maar goed dat doet niets af aan de kwaliteit van Annettes cursus.

We waren met z'n vieren. Heddeke, Dick, Ben en ik. Grappig is dat zowel Heddeke als Ben ambities hebben om in de meubelmakersbranche aan de slag te gaan, terwijl Dick en ik gewoon hobbyisten zijn. Het was gelukkig wel een homogene groep, dat komt het werktempo wel ten goede. Annette had al wat hout op maat gezaagd en geschaafd dus we konden snel aan de slag. Voor degenen die niet weten wat een Krenov type schaaf is, op deze site zie je een voorbeeld: http://www.highlandwoodworking.com/hock-krenov-style- wooden-plane-kit.aspx. Helaas heb ik zelf geen foto's gemaakt.

Zo'n schaaf wordt dus samengesteld uit losse onderdelen en dan in elkaar gelijmd. In theorie heel makkelijk maar er zijn wel een paar kritische punten. Zo had ik het gat voor de pin wat te dicht bij de beitel gezet waardoor ik een wel heel dun wigje moest maken. Gelukkig kan je in hout voor veel fouten wel weer een oplossing bedenken.

Ik zal niet het hele proces beschrijven. Maar het resultaat was in elk geval heel geslaags. Op de middag van de tweede dag heb ik nog een uurtje op een plankje staan zwoegen om dat netjes vlak en haaks te krijgen. De schaaf werkte gewoon heel erg goed en was makkelijk af te stellen. De beitel van Hock kan ik ook alleen maar positief over zijn. De mijne was behoorlijk snel te vlakken en scherp te krijgen en bleef ook heel lang scherp. Ik zie nu dat ik met mijn traditionele schaafje toch nog niet klaar ben. Die verstopt nog te makkelijk en is lastiger in te stellen.

Aan het eind van de cursus liet Annette nog wat eigen werk zien en dan sta je toch met open mond toe te kijken. Zo'n meester meubelmaker is tot heel wat meer in staat dan deze eenzame prutser die alles van Internet heeft geleerd.... Ze liet een paar hele mooie urnen, kastjes en een stoel zien, niet alleen perfect afgewerkt maar vooral ook een schitterend design.

Over de cursus niets dan lof. En houten schaven zijn een aanwinst voor elke werkplaats. Ook en misschien juist dit type Krenov schaven die voor een beginner wat makkelijker te handhaven zijn dan de traditionele beuken schaven.

Hier is een plaatje van mijn schaaf:

DSC01604.jpg
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Een moderne klassieker. Zou bij mij na het werk op de schoorsteenmantel mogen staan. Krenov maakte er soms ook nog van de ruwe groeven in, voor meer grip voor de handen denk ik.
Annette is zeer begaafd en maakt echt prachtige kastje, kistjes en andere meubels. En ze kookt ook nog lekker!

jaap
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Helaas was er geen proeverij bij :D. Maar dat ze mooie dingen maakt is zeker.

Het schaafje staat niet op de schoorsteenmantel maar doet gewoon dienst in de werkplaats. En dat doet ie heel goed. Ik leer gelukkig steeds beter om een houten schaaf af te stellen, hoewel elke houten schaaf weer anders reageert op de hamer.
 

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Recent nog iemand deze cursus gedaan? En staat de schaaf nog op de werkbank seek? Of in een mooi Krenov kabinetje? ;-)
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ja, nog steeds in gebruik en hij doet het nog prima. Geen klachten tot nu.
 

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Ja prachtig! Ik had de site gevonden en was benieuwd of iemand hier op het forum de cursus had gedaan. De zoekfunctie bracht me bij dit oude topic :) September eerst bij het HMC weer een paar daagjes knutselen, daarna denk ik er over na om zo'n mooie schaaf te maken als meneer Krenov.

gr! Wouter
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.