Het Maken Van Een Japanse Abbaccus

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Bedankt voor de links, erg leuk om te kijken.
Zag je die stapel ebbenhout!
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Wow, wat een apparte technieken! Met name het polijsten! Bij het polijsten van de knopen gebruikt hij 2 soorten poeder, wie weet wat dat is?

Maar nog opvallender vond ik het gebruik van een blad om de assen te polijsten? Weet iemand van welke plant ze komen? (2 min 30 van het 3de filmpje)
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Vroeger voor schuurpapier en ook nog voor glas papier werden verschillende planten zoals schuurbies ( nog steeds gebruikt voor het opschuren van klarinet rieten) ook wel shachtellhalm genoemd.

Haaienvel werd gebruikt in jpan als ook in frankrijk.

japan word ook wilgenwortels gebundeld als een borstel gebruikt en zelfs wetstenen om hout te polijsten.

Hout word ook gepolijst door puimsteenpoeder, rottensteen ( dat gooid hij in het zakje)

hout laten glanzen doe je al door met een dot krullen over het hout te wrijven, probeer maar eens na 320 ( niet op zachthout)

ebenistiers gebruikten ook hardhout om tegelijk het hout te polijsten en de hete was erin te werken, daar werd voor dat het politoeren werd uitgevonden de louie 15 meubelen mee tot een hoogglans gebracht.

effin, leuk dat jullie er van genoten hebben.

volgens mij is het pallisander, geen ebben.

fout in iedergeval...

net zoals de tonijn en de walvissen..
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Pallisander? Het is wel erg zwart allemaal. Maar ik ben geen tropisch hout expert en mijn Japans is ook al niet te best. Je hebt wel gelijk met dat foute hout. Grote kans dat die stammen ergens op illegale wijze uit het oerwoud gerukt zijn.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Heel bijzonder op dit te zien. Al die verschillende mallen , de manier van polijsten , combinatie van machines en handwerk. Ik begrijp alleen niet waarom ze de hele tijd op de grond rondkruipen. Weet iemand hier de reden van ?
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Het neemt minder plek in. Efficiënt ruimtegebruik is voor Japanners een tweede natuur. Door af te zien van vast meubilair kan je een ruimte op veel meer verschillende manieren gebruiken. Bijkomend voordeel van zittend werken is dat je benen en voeten vrij hebt.

Arthur
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Mooi gezegt Arthur!

heel veel gereedschap komt rechstreeks uit het westen, dat in japan gebruikt word hier.

dit is een vrij moderne werkplaats, waar veel westerse invloed in te zien is.

kijk ff roubo platen, in den haag is er vast wel een bieb die het heeft!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.