gisteren hout gehaald

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Het leven begint hier nu echt te wennen en oude gewoontes krijgen ook weer hun plekje. Waar ik in Friesland toch regelmatig op zaterochtend even naar de houtzagerij in Akkrum ging, kopje koffie met Haijo, altijd wel wat bekenden die ook kwamen en ik nooit met lege handen naar huis ging. Zo heb ik hier nu houthandel Champaca gevonden en kan het goed vinden met Sai de manager. Champaca is wel 20 x zo groot als de houtzagerij, maar het ademt dezelfde sfeer. Waar Haijo naast de houthandel mooie meubels maakt, maakt Champaca alleen vloerdelen. Maar Sai is net als Haijo een beetje gek van hout, met als gevolg dat ik weer met van alles thuis kom. Gisteren een mooie plank tijger gestreept teak, prachtig warrig getekend doussie, laotiaans noten, wenge, afrikaans padoek en asian padoek. Dat laatste had Haijo ook, prachtig hout met een heerlijke kruidige geur. Alles wordt keurig voor me geschaaft; in Akkrum gebeurt dat allemaal (zeer efficient) door 1 man, maar hier springen er zo 5 omheen. Ze gooien niks weg, er is een enorme voorraad (vrachtwagens vol!) zaagresten. Daar werd ook van geschaafd en die kreeg is voor niks mee. De meubelindustrie heeft zich de laatste jaren verplaatst naar Vietnam en neemt de zaagrestanten niet meer af. Het loont hier om alle restanten te sorteren en er tafelpootjes, knopjes etc van te maken. Hout is hier ook duur, maar de arbeid kost per man zo'n 300 euro per maand, voor 6 dagen van gem 10 uur werken!! Het hout lijkt me hier duurder dan in Akkrum, bij Haijo is het me altijd (soms erg) meegevallen, hier valt het me altijd een beetje tegen. De planken op de foto's kosten bijna 400 euro. Wat ga ik er van maken?? Nog geen idee, in ieder geval een serie kistjes om weg te geven en misschien van het doussie een kleine kast op een onderstel....... zulk mooie hout kan ik niet laten liggen :D .

jaap
[album]94[/album]
[album]93[/album]
[album]92[/album]
[album]91[/album]
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Containers vol resthout ? Yep, daar gaat het hart sneller van slaan. Nu is Haijo ook wel 1 van de meest unieke mensen in houtbewerkend nederland. Ik ben zeer benieuwd naar de komende projecten.
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Jaap, je bent toch wel een erg gelukkig iemand dat je dat tegen het lijf loopt.
ik krijg van een bevriende houtleverancier hier in mijn woonplaats ook wel eens van die kadotjes, soms belt hij mij op en zegt dan dat ik maar eens langs moet komen, dan weet ik dat hij weer wat voor me heeft opgeduikeld, vind het wel erg leuk dat hij dat doet, zo blijft mijn houtvoorraad ook een beetje op peil.
Als tegenprestatie maak ik voor hem draaiwerk, als hij iets nodig heeft, zo blijft het cirkeltje rond.
Groeten, Ad
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Ben een paar dagen geleden weer even bij "mijn" houthandel geweest met iemand hier uit de buurt die voorgoed terug gaat naar de USA. Zijn vader is ook een houtbewerker en we hebben wat mooie planken doussie, maka en wenge uitgezocht. Mijn vriend Sai was er niet, maar wel zijn chinese baas. Ook een aardige man, maar weer wat meer met de handel dat met het hout, denk ik. Hij had nog een paar planken "rosewood" uit de dahlbergia familie, maar hij waarschuwde al dat het niet goedkoop was. Hij had er nog 2 en we hebben er elk 1 gekocht, omgerekend 75 euro voor 10 cm breed, ruim 3 meter lang en ruim 2 cm dik. Hij heeft ze voor ons onder de vandikte doorgehaald en het is prachtig hout, met een beetje oranje/paarse gloed.
Ik heb er thuis een stuk vanaf gezaagd en met de hand geschaafd en qua structuur lijkt het toch wel heel erg veel op het hout dat ik in Akkrum kocht en wat Haijo Indonesisch padoek noemt. Hij had het in allerlei kleur schakeringen en van Sai kocht ik vorige week hetzelfde soort hout ook weer in een andere kleur. Misschien heeft deze chinees me bij de neus, of dit is het Andaman padoek wat Krenov vaak gebruikte.
Ik heb 4 soorten geschaafd voor de kleur en de helft een doekje osmo gegeven; van links naar recht het "rosewood", laotiaans noten, indonesisch padoek uit Akkrum en een plankje wenge.

jaap
[album]122[/album]
[album]123[/album]
[album]124[/album]
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Lijkt inderdaad sterk op padouk. Een scherpe foto van een zuivere kopshoutsnede zal raad brengen... :ugeek:
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Mooi hout met mooi gereedschap. Ziet mijn oog daar een HNT Gordon, een LN en een kast voor nooitgedacht beitels ??

Kijk je wel een beetje uit met je racemonster op de achtergrond ? Bangkok is een drukke stad :D
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
@jokke, bij deze een foto van kops hout. De bovenste is indonesisch padouk, de middelste het laotiaans noten en de onderste het onbekende rosewood. In werkelijkheid is de kleur een tikje meer paars. Ben heel benieuwd.

jaap
[album]128[/album]
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Bijzonder: dat laotiaans noten lijkt ontzettend op boire. Zelfde kleur, zelfde tekening, zelfs het kopshout ziet er hetzelfde uit. Hier staan er wat foto's van, de twee regels zijn boire.

Dat bureau staat trouwens nog steeds op het to-do lijstje. Kwam even een verhuizing tussendoor :)

Arthur
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
jaap zei:
@jokke, bij deze een foto van kops hout. De bovenste is indonesisch padouk, de middelste het laotiaans noten en de onderste het onbekende rosewood. In werkelijkheid is de kleur een tikje meer paars. Ben heel benieuwd.

jaap
[album]128[/album]

Ik twijfel tussen afrikaans padouk (wat nog drie ondersoorten heeft) en bubinga.
De kopshoutfoto zou iets scherper en zuiverder moeten zijn. Ik kan geen houtstralen of parenchym onderscheiden...
Kan je ook een indicatie geven van het gewicht per m³?
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
ik heb hier even een foto genomen van een stukje gezaagd en geschuurd padoek ,
misschien kan dit wat helpen ?
IMG_2769.jpg

zelfs het kopshout van dit hout is prachtig om naar te kijken .



groetjes
ruben
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Seek zei:
Hoort rosewood niet veel donkerder te zijn?

Dat ligt eraan wat je onder 'rosewood' verstaat. Rio palissander (Dalbergia nigra) is meestal chocoladebruin, maar heb ik ook wel eens roodbruin gezien. Dalbergia soorten (vaak collectief 'rosewood' of 'palissander' genoemd) kunnen allerlei kleuren hebben, van vrijwel zwart (grenadiel - D. melanoxylon), via knalrood (cocobolo - D. retusa) tot geel met roze geaderd (tulipwood, Bahia rosewood - D. decipularis). Verder is er nog een x-aantal andere soorten die, om verschillende redenen, als palissander / rosewood worden uitgescholden, hoewel ze niets met het genus Dalbergia te maken hebben, en vaak zelfs niet eens vlinderbloemigen zijn...
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Ik vind de naamgeving van Rosewood maar verwarrend.. Hoe noem ik nou het hout van mijn wandelstok uit echt rozenhout (een forse rozenstruik)?? :?:
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Als de kleur echt zo rood is als op de foto hou ik het op padouk. Moest het zijn dat het in werkelijkheid meer naar rood bruin gaat zou het kunnen dat het dalbergia cochinchinensis is, in't schoon nederlands ook wel Thais palissander of Aziatisch palissander genoemd. Die laatste benaning is iets te veel veralgemeend omdat er meerdere soorten palissander bestaan. Zo heb ik ook Vietnam palissander, die voor geen meter lijkt op Thais palissander
Het zou natuurlijk wel kunnen dat Thais Pallisander rood van kleur is als het vers geschaafd is, maar neem me niet kwalijk dat ik dat op mijn klein referentiestaal niet ga proberen...

Een klein testje: Neem je plank vertikaal vast tussen twee vingers op 3 à 5 cm van de kant en op ongeveer 1/3de tot 1/4 van de lengte, vanaf de bovenkant gezien. Nu tik je met je vingers van je andere hand (zoals je op de deur zou kloppen) op ongeveer de zelfde afstand maar dan van de onderkant gezien. In de breedte zal het wel eerder naar het midden gaan i p v die 5 cm van de zijkant. Nu hoor je de helderste klank die het stuk hout kan geven, mits nog even verder te zoeken in de buurt van de plaatsen die ik beschrijf. Als je na even zoeken (en bezeerde vingers) een klokheldere klank hoort is het waarschijnlijk padouk.

@ Houthasses: Zo verwarrend hoeft het niet te zijn. Als wij nederlandstaligen gebruik maken van de nederlandstalige benamingen hebben we het niet over rosewood maar over pallisander en kan jij je wandelstok gerust uit rozenhout gemaakt hebben. ;)
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
jokke zei:
Als je na even zoeken (en bezeerde vingers) een klokheldere klank hoort is het waarschijnlijk padouk.

Dat zou zo maar kunnen. Afrikaans padoek (Pterocarpus soyauxii) wordt veel gebruikt om toonbalkjes voor xylofoons van te maken - ik heb er nog een liggen die uit een xylofoon'fabriek' komt.

Solomon padoek (P. indicus; waarvan de burls overigens Amboyna heten) heeft die eigenschap volgens mij overigens niet.

Overigens is Pterocarpus verwant aan Dalbergia (beide vlinderbloemigen - bonen). Pterocarpus betekent overigens 'vrucht met vleugeltjes'... FWIW.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Jaap, mooi hout ;)

Ik ben een leek op het gebied van hout, en heb al veel voorbij horen en zien komen op het forum. Ruiken,voelen schaven,zagen maar luisteren is voor mij weer een NIEUWE techniek. Ik sta er iedere keer weer versteld van hoe kenners er de goede soort weten uit te filteren ;)

Heren deel uw kennis, ik ben altijd weer nieuwsgierig, en leer iedere keer weer wat nieuws.

Hartelijke groet Hugo
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
rickkoorman zei:
Hugo, vergeet proeven ook niet!!

Of ruiken. Sommige houtsoorten bevatten zoveel 'vluchtige' inhoudsstoffen (laten we dat voor het gemak maar even onder de noemer 'harsen' vegen) dat ze zelfs worden gebruikt om geurstoffen uit te winnen. Het meest voor de hand liggende voorbeeld daarbij is natuurlijk sandelhout (echt sandelhout en een aantal 'alternatieven' zoals Amyris), maar er zijn er meer. Zo bevat ook Vera-pokhout (niet verwant aan pokhout, maar met vergelijkbare eigenschappen) een aangenaam geurende vluchtige verbinding, die ook nog eens voor verrassingen kan zorgen. ZO had ik eens uit een klein stukje Vera-pok een 'hair stacker' gedraaid. Denk aan een holle pijp van hout. Dat stond al een aantal dagen te geuren op mijn werkkamer toen ik er eens in keek; bleek de hele holte van de pijp vol te zitten met lange naaldvormige kristallen - uit het hout uitgedampt maar vervolgens weer tot kristallen neergeslagen (een zogeheten sublimatie)...
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
jokke zei:
Als de kleur echt zo rood is als op de foto hou ik het op padouk. Moest het zijn dat het in werkelijkheid meer naar rood bruin gaat zou het kunnen dat het dalbergia cochinchinensis is, in't schoon nederlands ook wel Thais palissander of Aziatisch palissander genoemd. Die laatste benaning is iets te veel veralgemeend omdat er meerdere soorten palissander bestaan. Zo heb ik ook Vietnam palissander, die voor geen meter lijkt op Thais palissander
Het zou natuurlijk wel kunnen dat Thais Pallisander rood van kleur is als het vers geschaafd is, maar neem me niet kwalijk dat ik dat op mijn klein referentiestaal niet ga proberen...

Een klein testje: Neem je plank vertikaal vast tussen twee vingers op 3 à 5 cm van de kant en op ongeveer 1/3de tot 1/4 van de lengte, vanaf de bovenkant gezien. Nu tik je met je vingers van je andere hand (zoals je op de deur zou kloppen) op ongeveer de zelfde afstand maar dan van de onderkant gezien. In de breedte zal het wel eerder naar het midden gaan i p v die 5 cm van de zijkant. Nu hoor je de helderste klank die het stuk hout kan geven, mits nog even verder te zoeken in de buurt van de plaatsen die ik beschrijf. Als je na even zoeken (en bezeerde vingers) een klokheldere klank hoort is het waarschijnlijk padouk.

@ Houthasses: Zo verwarrend hoeft het niet te zijn. Als wij nederlandstaligen gebruik maken van de nederlandstalige benamingen hebben we het niet over rosewood maar over pallisander en kan jij je wandelstok gerust uit rozenhout gemaakt hebben. ;)

Het duurde even met een antwoord Jokke. Heb recent ook Afrikaans padouk gekocht, en daarvan heb ik ook een plankje gezaagd, ongeveer even groot als de andere. Dat allemaal voor de klanktest!! Het Afrikaanse padouk geeft de helderst klank (links op de foto), het stukje rechts is het aziatische padouk, dat klinkt al wat minder helder en het middelste stukje is onze onbekende en die klinkt weer beduidend minder helder. Als ik het vergelijk met b.v. eiken is de klank wel weer een stuk helderder. Maar in de looks, lijken alle drie wel op elkaar en ik weet dat het Aziatische of Andaman padouk en heel veel kleur schakeringen voorkomt.
Voorlopig nog een klein mysterie.

jaap


Attached files
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.