Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 22

gisteren hout gehaald

Het leven begint hier nu echt te wennen en oude gewoontes krijgen ook weer hun plekje. Waar ik in Friesland toch regelmatig op zaterochtend even naar de houtzagerij in Akkrum ging, kopje koffie met Haijo, altijd wel wat bekenden die ook kwamen en ik nooit met lege handen naar huis ging. Zo heb ik hier nu houthandel Champaca gevonden en kan het goed vinden met Sai de manager. Champaca is wel 20 x zo groot als de houtzagerij, maar het ademt dezelfde sfeer. Waar Haijo naast de houthandel mooie meubels maakt, maakt Champaca alleen vloerdelen. Maar Sai is net als Haijo een beetje gek van hout, met als gevolg dat ik weer met van alles thuis kom. Gisteren een mooie plank tijger gestreept teak, prachtig warrig getekend doussie, laotiaans noten, wenge, afrikaans padoek en asian padoek. Dat laatste had Haijo ook, prachtig hout met een heerlijke kruidige geur. Alles wordt keurig voor me geschaaft; in Akkrum gebeurt dat allemaal (zeer efficient) door 1 man, maar hier springen er zo 5 omheen. Ze gooien niks weg, er is een enorme voorraad (vrachtwagens vol!) zaagresten. Daar werd ook van geschaafd en die kreeg is voor niks mee. De meubelindustrie heeft zich de laatste jaren verplaatst naar Vietnam en neemt de zaagrestanten niet meer af. Het loont hier om alle restanten te sorteren en er tafelpootjes, knopjes etc van te maken. Hout is hier ook duur, maar de arbeid kost per man zo'n 300 euro per maand, voor 6 dagen van gem 10 uur werken!! Het hout lijkt me hier duurder dan in Akkrum, bij Haijo is het me altijd (soms erg) meegevallen, hier valt het me altijd een beetje tegen. De planken op de foto's kosten bijna 400 euro. Wat ga ik er van maken?? Nog geen idee, in ieder geval een serie kistjes om weg te geven en misschien van het doussie een kleine kast op een onderstel....... zulk mooie hout kan ik niet laten liggen .

jaap
    [album]94[/album]
    [album]93[/album]
    [album]92[/album]
    [album]91[/album]

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Re: gisteren hout gehaald

Containers vol resthout ? Yep, daar gaat het hart sneller van slaan. Nu is Haijo ook wel 1 van de meest unieke mensen in houtbewerkend nederland. Ik ben zeer benieuwd naar de komende projecten.

Jaap, je bent toch wel een erg gelukkig iemand dat je dat tegen het lijf loopt.
    ik krijg van een bevriende houtleverancier hier in mijn woonplaats ook wel eens van die kadotjes, soms belt hij mij op en zegt dan dat ik maar eens langs moet komen, dan weet ik dat hij weer wat voor me heeft opgeduikeld, vind het wel erg leuk dat hij dat doet, zo blijft mijn houtvoorraad ook een beetje op peil.
    Als tegenprestatie maak ik voor hem draaiwerk, als hij iets nodig heeft, zo blijft het cirkeltje rond.
    Groeten, Ad

Ben een paar dagen geleden weer even bij "mijn" houthandel geweest met iemand hier uit de buurt die voorgoed terug gaat naar de USA. Zijn vader is ook een houtbewerker en we hebben wat mooie planken doussie, maka en wenge uitgezocht. Mijn vriend Sai was er niet, maar wel zijn chinese baas. Ook een aardige man, maar weer wat meer met de handel dat met het hout, denk ik. Hij had nog een paar planken "rosewood" uit de dahlbergia familie, maar hij waarschuwde al dat het niet goedkoop was. Hij had er nog 2 en we hebben er elk 1 gekocht, omgerekend 75 euro voor 10 cm breed, ruim 3 meter lang en ruim 2 cm dik. Hij heeft ze voor ons onder de vandikte doorgehaald en het is prachtig hout, met een beetje oranje/paarse gloed.
    Ik heb er thuis een stuk vanaf gezaagd en met de hand geschaafd en qua structuur lijkt het toch wel heel erg veel op het hout dat ik in Akkrum kocht en wat Haijo Indonesisch padoek noemt. Hij had het in allerlei kleur schakeringen en van Sai kocht ik vorige week hetzelfde soort hout ook weer in een andere kleur. Misschien heeft deze chinees me bij de neus, of dit is het Andaman padoek wat Krenov vaak gebruikte.
    Ik heb 4 soorten geschaafd voor de kleur en de helft een doekje osmo gegeven; van links naar recht het "rosewood", laotiaans noten, indonesisch padoek uit Akkrum en een plankje wenge.

jaap
    [album]122[/album]
    [album]123[/album]
    [album]124[/album]

Lijkt inderdaad sterk op padouk. Een scherpe foto van een zuivere kopshoutsnede zal raad brengen... :ugeek:

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Mooi hout met mooi gereedschap. Ziet mijn oog daar een HNT Gordon, een LN en een kast voor nooitgedacht beitels ??

Kijk je wel een beetje uit met je racemonster op de achtergrond ? Bangkok is een drukke stad

@jokke, bij deze een foto van kops hout. De bovenste is indonesisch padouk, de middelste het laotiaans noten en de onderste het onbekende rosewood. In werkelijkheid is de kleur een tikje meer paars. Ben heel benieuwd.

jaap
    [album]128[/album]

Bijzonder: dat laotiaans noten lijkt ontzettend op boire. Zelfde kleur, zelfde tekening, zelfs het kopshout ziet er hetzelfde uit. Hier staan er wat foto's van, de twee regels zijn boire.

Dat bureau staat trouwens nog steeds op het to-do lijstje. Kwam even een verhuizing tussendoor :-)

Arthur

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jaap
    @jokke, bij deze een foto van kops hout. De bovenste is indonesisch padouk, de middelste het laotiaans noten en de onderste het onbekende rosewood. In werkelijkheid is de kleur een tikje meer paars. Ben heel benieuwd.

jaap
    [album]128[/album]
    Ik twijfel tussen afrikaans padouk (wat nog drie ondersoorten heeft) en bubinga.
    De kopshoutfoto zou iets scherper en zuiverder moeten zijn. Ik kan geen houtstralen of parenchym onderscheiden...
    Kan je ook een indicatie geven van het gewicht per m³?

ik heb hier even een foto genomen van een stukje gezaagd en geschuurd padoek ,
    misschien kan dit wat helpen ?

zelfs het kopshout van dit hout is prachtig om naar te kijken .

groetjes
    ruben

Forum Rechten