Even voorstellen

Rob B

Actieve deelnemer
28 mei 2011
26
1
Hoi allemaal,

Dit forum ken ik ondertussen al een klein jaartje en zo nu en dan spit ik m.b.v. de zoekfunctie wel eens wat onderwerpen uit.

Vorig jaar heb ik m.b.v. dit forum mijn houtbeitels en schraapstalen in de juiste conditie gebracht.

Goed, wie ben ik

Ik ben Rob, 37 jaar en woon in het mooie Brabant
In het dagelijks leven heb ik niets met hout te maken maar ben ik werkzaam bij een groot landelijk system integrator.

Sinds een jaartje of 3 ben ik nu bezig met het bouwen van een Western Red Cedar kano.
Ik ben op het idee van deze kano gekomen tijdens het restaureren van een tour-bootje wat we destijds hadden, hier was nogal was glasvezel, en epoxyhars geknutsel voor nodig. En aangezien ik daar weinig verstand van had ben ik door het surfen en zoeken op het net in aanraking gekomen met personen die geheel van hout zo'n kano bouwden.

Nu was op dat moment wel mijn interesse gewekt, maar was ook druk doende met allerhande andere zaken, maar toch bleef het kriebelen en zo doende ben ik uiteindelijk een kano van het model Prospector, van bearmountainboats gaan bouwen. Eerst in de kerstvakantie van 2008 begonnen met het uitwerken van tekeningen voor mallen, uitzoeken waar ik mijn materialen vandaan kon halen etc. En in maart/april 2009 begonnen met het maken van de mallen, het zagen en frezen van de latten voor de romp, het buigen van houten latten m.b.v. stoom en idee-en opdoen voor bankjes en versieringen.

Even voor de duidelijkheid, gelijktijdig ook bezig met het restaureren van het tour-bootje, dus een meer jaren plan, zeker als je daarnaast al een drukke baan hebt. Eind 2009 was de tourboot klaar, en deze is inmiddels in 2010 verkocht.

Daarna heb ik me toegelegd op het daadwerkelijk bouwen van de kano, het bevestigen van de ceder houten latten op de romp, om zo langzaam een daadwerkelijk kano te krijgen.
Nu ben ik op dit moment bezig met het afronden van de bouw van de romp, en langzaam komt het punt dat ik aan de versieringen wil beginnen. Nu heb ik daar al een idee voor in mijn hoofd, een inlegwerk in het cederhout, in de vorm van een "Bald Eagle" oftewel de Amerikaanse zeearend. Deze wil ik als native art verwerken. Dus niet als soort van foto, maar meer de native tekenwijze.

Het bouwen van de kano doe ik met name in het voor- en najaar doe (in de winter is het te koud voor de houtlijm, en in de zomer droogt de lijm weer te hard om latten van zo'n 5 mtr lengte op hun plek te lijmen en in te klemmen. Daarnaast ben ik zomers ook lekker aan het genieten van het zonnetje en dan wil ik niet continu in de garage uithangen. Naast het bouwen van de kano ben ik ook eigenhandig de houten peddels aan het maken, meerdere modellen zen nog aaelfs, waarin ik het idee van de zeearend wil laten terugkomen, maar dan niet als inlegwerk, maar als tekening met de woodburning technieken.

Momenteel ben ik bijna klaar met het afronden van de zijkanten, en bodem van de romp. Daarna moet ik de punten nog aanvullen om het geheel op een canadese kano te laten lijken.
Nu ben ik dus ook meer bezig over hoe ik het inlegwerk moet realiseren, en eerlijk gezegd maak ik me wel wat zorgen daarover.

Idee is om de tekening die ik heb te transponeren, m.b.v. carbon papier. Vervolgens stukje voor stukje uitfrezen met de dremel met bovenfrees hulpstuk, en vervolgens in te leggen met diverse kleuren hout (met name erg licht, bv essen en erg donker, om zo de zeearend goed af te laten steken tegen de kleur van de romp zelf. Die stukken zaag ik uit zelfgemaakt "fineer" van ca. 2mm op de lintzaagmachine. Nu heb ik dat frezen, zagen en inleggen al geoefend op afvalstukken, en dat gaat erg goed, ook wel erg langzaam maar goed.

Ik twijfel enkel nog over wat voor houtsoort ik het beste als donkere houtsoort kan gebruiken. Ik denk zelf aan Wenge of Ebben. Maar beide soorten zijn behoorlijk hard t.o.v. het cedar. Dus als iemand hier idee-en voor heeft ?

De gehele kano wordt afgemaakt met een trim (stoeltjes, dwarsliggers, dekjes en stootranden) van, zoals ik er nu over denk, amerikaans walnoot. Ook dat zoek ik nog in wat langere lengten (denk aan ca. 550 cm)

Goed, dit was een hele introductie, en wellicht sowieso wel interessant voor anderen die eens een bootje of kano van hout willen bouwen. Zodra ik eens kans zie zal ik eens wat foto's plaatsen. In de toekomst ga ik aan de bouw van de kano een eigen website wijden, maar voorlopig eerst afbouwen.

Rob
 

vladimir

Actieve deelnemer
21 apr 2011
101
0
33
goringem
welkom op het forum

zoals ik lees is het geen lichte kano

ben wel benieuwt. :D

heb je ook foto`s van het proces (het maken er van)
 

Rob B

Actieve deelnemer
28 mei 2011
26
1
Hoi Vladimir,

Foto's plaatsen doe ik zodra ik even een filtering heb gemaakt van de meest relevante, het zijn er enkele honderden.

De kano zelf is niet zo zwaar, volgens bearmountainboats gaat een dergelijke kano zo rond de 25 tot 27,5 kg gaan wegen. Een beetje afhankelijk van welke houtsoort de afwerking wordt gemaakt. Nu is Amerikaans noten redelijk zwaar, maar in het oorspronkelijke ontwerp gaan ze dan ook uit dat stoeltjes, en stootranden van een hardhout worden gemaakt, zodat ze duurzamer zijn. Ze noemen daar soorten als Essen, noten hout, kersen e.d.

Je moet aan de wanddikte van de kano denken aan houten strips van 6,35 mm (1/4 inch).
De kracht en duurzaamheid komt uiteindelijk door de glasvezelcoating met epoxyhars. Hierdoor komt ook de houtstructuur en kleur erg mooi naar voren.

Voor een kano van bijna 5 mtr is een gewicht van 27,5 kg dan ook niet zo zwaar denk ik.

Bij deze de link naar bearmountainboats over het model:
http://www.bearmountainboats.com/onlinestore/product_info.php?cPath=21&products_id=39

Even voor de duidelijkheid, ik heb de uiteindelijke tekeningen voor de kano niet gekocht, maar zelf samengesteld aan de hand van het boek:
http://www.bearmountainboats.com/onlinestore/product_info.php?cPath=25&products_id=59

Ik vond het namelijk de uitdaging om alles van de kano zelf te maken, de tekening, de mallen, het hout van planken tot strips verwerken, deze te frezen en dan stapelgewijs op de romp te bevestigen.

In het hele proces komt bij mij in de romp van de kano zelf geen schroef, spijker, nietjes o.i.d. kijken.
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Rob, welkom op het forum.
Als rasechte Brabander ben ik natuurlijk wel benieuwd waar je in ons mooie Brabant woont.
Succes met je kano, en vergeet niet om fototjes te laten zien he, hier zijn ze gek van fototjes.
Ad
 

Rob B

Actieve deelnemer
28 mei 2011
26
1
Bedankt jullie allen zover voor jullie welkom.

Om even nog wat vragen te beantwoorden, ik woon in Oosterhout.
Het project is inderdaad redelijk groot, zeker omdat ik in principe geen ervaring heb met houtbewerking.
Al weet ik wel dat ik behoorlijk handig ben.

Zoals jullie op de foto's (zie de link hieronder via Photobucket) kunnen zien is mijn werkplaatsje een garage, en echt houtbewerkings gereedschap heb ik eigenlijk niet.

Ok, een simpele Black en Decker bovenfrees, en zodra die stuk is komt er iets beters.
Voor de cirkelzaag heb ik een exemplaar bij mijn broertje geleend.

In de toekomst, als ik een grotere woning, met dito werkplaats heb dan zal er waarschijnlijk ok wel iets van een scheppach houtbewerkingscombinatie komen.

Ok, dan nu de foto's. Ik heb om jullie vragen tegemoet te komen wat foto's geplaatst op Photobucket.
Deze zijn te zien met de volgende link:

http://www.photobucket.com/coberg

Door op de link met het boek van de kano te klikken ( in photobucket) kom je op een pagina, met rechts op die pagina zien jullie de bouw chronologisch verdeeld in sub projectjes.
 

stefan1

Actieve deelnemer
27 nov 2010
120
1
Breda
Hej Rob,

Eindelijk iemand uit de buurt, ikzelf woon in Breda haha :lol:

Ga je nog een bouwverslag bijhouden van je kano ?

Gr Stefan
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.