Stork houtdraaibank (south Bend lathe works)

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
Vanmorgen heb ik een oude Stork houtdraaibank, incl. copieerder gekocht. Bouwjaar heb ik zo snel niet kunnen ontdekken. Een loodzwaar ding. De bank moet wel opgeknapt worden, maar ik denk dat €100 niet teveel is geweest.
Natuurlijk blijft de kleine HBM ook in functie.
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Re: Stork houtdraaibank

Lijkt me erg leuk om zo'n oude draaibank op te knappen, heb je daar ook wat fototjes van?
Ik heb in de jaren 60 gewerkt bij Machinefabriek & Ijzergieterij De Holland in Bergen op Zoom.(een dochter onderneming van Stork)
Daar hadden ze in de modelmakerij ook een flinke houtdraaibank staan, kan ik me nog herinneren.
Inmiddels is dit bedrijf helemaal gesloopt.
Ad
 

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
Re: Stork houtdraaibank

Zodra ik hem in de schuur heb zal ik foto's maken.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Re: Stork houtdraaibank

Ik ben ook benieuwd hoe 'zo'n draaibank eruit ziet. Je maakt ons wel enorm nieuwsgierig !!

Wat is de reden geweest voor deze aanschaf ?
 

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
Re: Stork houtdraaibank

De echte reden is, dat ik nu ook "groot werk" kan gaan maken. Met die Ferm zal het niet lukken.

Ik ben behoorlijk verslaafd aan het draaien geraakt. :D

Ook lijkt het me leuk om deze oude reus weer mooi te maken.
 

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
Re: Stork houtdraaibank

in mijn haast toch wel slecht gelezen.( de draaibank staat ook wel in een erg donker hoekje.) De machine is niet een Stork- maar een Stokvisdraaibank. Ik ben vandaag wezen kijken hoe ik de boel het beste kan vervoeren.

Wie kan mij meer info geven over deze machine?
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Re: Stork houtdraaibank

Nickle een foto zal wellicht uitkomst bieden, want Stokvis kan ook de handelsorganisatie zijn, die deze machine in haar programma had. Als ie van gietijzer is en compleet, dan alvast gefeliciteerd met deze aankoop. Ben benieuwd hoe hij er in het echt uitziet.
vr.gr. Jan Pranger.
 

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
Re: Stork houtdraaibank

hij is idd van gietijzer.Zodra ik de machine in de schuur heb zal ik uitgebreid foto's plaatsen. Het ding is loodzwaar en moet uit elkaar worden gehaald.
 

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
Re: Stork houtdraaibank =south bend lathe

jan pranger zei:
Nickle een foto zal wellicht uitkomst bieden, want Stokvis kan ook de handelsorganisatie zijn, die deze machine in haar programma had. Als ie van gietijzer is en compleet, dan alvast gefeliciteerd met deze aankoop. Ben benieuwd hoe hij er in het echt uitziet.
vr.gr. Jan Pranger.

Vanmorgen de draaibank opgehaald. Loodzwaar ding. Het is dus zoals Jan al had opgemerkt, dat Stokvis het ding heeft verhandeld. Onder een laagje verf kwam de werkelijke fabrikant tevoorschijn. South Bent Lathe works. Ik heb nu even wat anders te doen maar er volgen zeker foto's.
Er zit een ongelooflijke hoeveelheid dingen bij, waarvan ik echt niet kan bedenken waarvoor het is. Het zal ook wel een tijdje duren voor ik het apparaat werkend heb.
 

tuoh

Oud hout
Re: Stork houtdraaibank

Als de draaibank inderdaad van "South Bent Lathe works" is, dan zou ik er zuinig op zijn. Houtdraaibanken van dat merk vind je weinig.
Het is een Amerikaanse fabrikant van voornamelijk metaaldraaibanken, opgericht in 1906, en heel gewild in de US. Vermoedelijk een stukje jeugdsentiment, de meeste technische scholen hadden er allemaal wel enige staan. Ook elk marineschip dat van stapel liep was uitgerust met minstens één draaibank van dat merk, grotere schepen hadden er zelfs meerdere aan boord van verschillende afmetingen.
Metaaldraaibanken vind je in alle modellen en afmetingen, houtdraaibanken daarentegen zijn (zeer)zeldzaam.
Oudere types zijn bijna altijd met "babbit" lagers uitgerust, hoge snelheden zijn er dan ook niet bij. Met de draaibeitels uit koolstofstaal was er ook geen noodzaak om hogere toerentallen aan te kunnen. Dat is tegenwoordig wel anders, met dank aan HSS, en konsoorten.

Je krijgt in elk geval een stukje geschiedenis in huis :D

Mvg,

André
 

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
Re: Stork houtdraaibank

Met de South Bent Lathe works heb ik ook problemen in huis gehaald. Ik denk dat ik jullie hulp hard nodig heb. Er is n.l. veel aan veranderd. Gedeeltelijk is de draaibank pneumatisch. Origineel zal de draaibank nooit meer worden denk ik. Er zijn hulpstukken bij die ik niet ken. Zelf gemaakt denk ik.
Ik zal in elk geval mijn best doen de boel weer aan het werk te krijgen, zoals hij voor het laatst in gebruik was.
Mijn kleine bankje kan in elk geval op het bed van de grote staan. Stabiel genoeg.:)
Het zal een hele hijs zijn om het bed weer op poten te zetten. Ik denk dat de machine al met al wel 500 kg weegt.
 

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
vanmorgen de eerste foto's gemaakt.

Foto-67AXCRIN.jpg

de hele handel bij elkaar.

Foto-WV6O8BZ7.jpg

toestanden waar ik jullie hulp bij nodig heb.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-8BBOFE4N.jpg
naamplaatje
 

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
Volgens mij heb ik een naar hout omgebouwde metaaldraaibank te pakken. :D
Niet erg hoor! Door zijn gewicht oer stabiel. Ik moet alleen heel hard denken hoe ik deze zaak moet aanpakken.
 

WR1944

Oud hout
Als ik zo'n verzameling "oud roest" zie beginnen m'n vingers te jeuken. Als ik hier iets vergelijkbaars tegenkom tegen een passende prijs zal ik geen seconde aarzelen. Het lijkt me een geweldige uitdaging om alles weer in originele werkende staat te krijgen. Door het vervangen van gesleten delen als lagers en geleidingen en een exacte afstelling krijg je soms een betere machine dan af fabriek.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Nyckle, de basis lijkt mij zeer goed voor een degelijke houtdraaibank. Of zelfs één waarop je ook ijzer kunt draaien. Het is nu even nagaan hoe je de zaak monteert. Met name in de keuze van de centerhoogte. De basis lijkt me oerdegelijk. Als het helpt wil ik best eens langskomen om de mogelijkheden door te nemen.
Niet dat ik een expert ben - hooguit een klankbord met enig inzicht.
vr.gr. Jan Pranger.
 

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
Jan ik zal de boel eerst zo goed mogelijk in elkaar steken. Natuurlijk neem ik je aanbod met beide handen aan. Ik denk niet dat ik er alleen uit kom.
Mijn voorlopige plan is om het bed van de grote machine als tafel voor de kleine te gebruiken. Voor grote werkstukken zoals schalen met een flinke diameter wil ik de oude Bend gebruiken. Zo kan ik de bend langzaam uitbreiden met zijn mogelijkheden.
Er is ook nog iets wat op een keerkoppeling lijkt bij. Maar eens zien hoe ver ik kom.
 

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
Dat lijkt idd verdacht veel op mijn bank....

Ik denk niet dat ik die van mij ooit weer als metaaldraaibank kan gebruiken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.