Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 22

Stork houtdraaibank (south Bend lathe works)

Vanmorgen heb ik een oude Stork houtdraaibank, incl. copieerder gekocht. Bouwjaar heb ik zo snel niet kunnen ontdekken. Een loodzwaar ding. De bank moet wel opgeknapt worden, maar ik denk dat €100 niet teveel is geweest.
    Natuurlijk blijft de kleine HBM ook in functie.

Re: Stork houtdraaibank

Lijkt me erg leuk om zo'n oude draaibank op te knappen, heb je daar ook wat fototjes van?
    Ik heb in de jaren 60 gewerkt bij Machinefabriek & Ijzergieterij De Holland in Bergen op Zoom.(een dochter onderneming van Stork)
    Daar hadden ze in de modelmakerij ook een flinke houtdraaibank staan, kan ik me nog herinneren.
    Inmiddels is dit bedrijf helemaal gesloopt.
    Ad

Zodra ik hem in de schuur heb zal ik foto's maken.

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Ik ben ook benieuwd hoe 'zo'n draaibank eruit ziet. Je maakt ons wel enorm nieuwsgierig !!

Wat is de reden geweest voor deze aanschaf ?

De echte reden is, dat ik nu ook "groot werk" kan gaan maken. Met die Ferm zal het niet lukken.

Ik ben behoorlijk verslaafd aan het draaien geraakt.

Ook lijkt het me leuk om deze oude reus weer mooi te maken.

in mijn haast toch wel slecht gelezen.( de draaibank staat ook wel in een erg donker hoekje.) De machine is niet een Stork- maar een Stokvisdraaibank. Ik ben vandaag wezen kijken hoe ik de boel het beste kan vervoeren.

Wie kan mij meer info geven over deze machine?

Nickle een foto zal wellicht uitkomst bieden, want Stokvis kan ook de handelsorganisatie zijn, die deze machine in haar programma had. Als ie van gietijzer is en compleet, dan alvast gefeliciteerd met deze aankoop. Ben benieuwd hoe hij er in het echt uitziet.
    vr.gr. Jan Pranger.

hij is idd van gietijzer.Zodra ik de machine in de schuur heb zal ik uitgebreid foto's plaatsen. Het ding is loodzwaar en moet uit elkaar worden gehaald.

Re: Stork houtdraaibank =south bend lathe

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jan pranger
    Nickle een foto zal wellicht uitkomst bieden, want Stokvis kan ook de handelsorganisatie zijn, die deze machine in haar programma had. Als ie van gietijzer is en compleet, dan alvast gefeliciteerd met deze aankoop. Ben benieuwd hoe hij er in het echt uitziet.
    vr.gr. Jan Pranger.
    Vanmorgen de draaibank opgehaald. Loodzwaar ding. Het is dus zoals Jan al had opgemerkt, dat Stokvis het ding heeft verhandeld. Onder een laagje verf kwam de werkelijke fabrikant tevoorschijn. South Bent Lathe works. Ik heb nu even wat anders te doen maar er volgen zeker foto's.
    Er zit een ongelooflijke hoeveelheid dingen bij, waarvan ik echt niet kan bedenken waarvoor het is. Het zal ook wel een tijdje duren voor ik het apparaat werkend heb.

Als de draaibank inderdaad van "South Bent Lathe works" is, dan zou ik er zuinig op zijn. Houtdraaibanken van dat merk vind je weinig.
    Het is een Amerikaanse fabrikant van voornamelijk metaaldraaibanken, opgericht in 1906, en heel gewild in de US. Vermoedelijk een stukje jeugdsentiment, de meeste technische scholen hadden er allemaal wel enige staan. Ook elk marineschip dat van stapel liep was uitgerust met minstens één draaibank van dat merk, grotere schepen hadden er zelfs meerdere aan boord van verschillende afmetingen.
    Metaaldraaibanken vind je in alle modellen en afmetingen, houtdraaibanken daarentegen zijn (zeer)zeldzaam.
    Oudere types zijn bijna altijd met "babbit" lagers uitgerust, hoge snelheden zijn er dan ook niet bij. Met de draaibeitels uit koolstofstaal was er ook geen noodzaak om hogere toerentallen aan te kunnen. Dat is tegenwoordig wel anders, met dank aan HSS, en konsoorten.

Je krijgt in elk geval een stukje geschiedenis in huis

Mvg,

André

Forum Rechten