Gecanneleerde zuiltjes.

tuoh

Oud hout
Deze week nog eens een leuk projectje begonnen, voor de restauratie van een kapelletje zijn er enkele nieuwe stukken nodig. Twee samengebouwde gecanneleerde zuiltjes, en nog wat gezaagde letters.
Onderstaand enkele foto's van het aanbrengen van de cannelures in de zuiltjes, dit werkje heb ik gedaan met de verticale freesmachine. Met de hulp van een freesmal en een geschikte frees is dit klusje zo geklaard.
De verdeling had ik al afgeschreven op de draaibank met de verdeelschijf.
Telkens één streepje doordraaien en frezen maar, in- en uitloop werden begrensd door een houten lat, zo zijn alle gefreesde cannelures even lang, en beginnen en eindigen ze alle op de zelfde maat, wel zo belangrijk.
Doordat de zuiltjes onder en boven voorzien zijn van een gedraaide pen, was bevestigen op de freesmal een fluitje van een cent, langs beide zijden van de mal een corresponderende boring met een licht klemmende passing, en we konden frezen. Bijkomende klemming was niet nodig, de klemming in de gaten was voldoende om verdraaien tegen te gaan.
Volgende week de bovenzijde van de zuiltjes nog voorzien van wat gesneden lover, en we kunnen leveren.

Mvg,

André

Attached files
 

tuoh

Oud hout
@Surfie, met de spanning valt het wel mee hoor :) bij het frezen doet de vorm van het werkstuk er niet toe, als het maar op de juiste manier gebeurt kan er niks fout lopen.

@Bouk, men heeft het kapelletje terug gevonden in de parochieregisters van het jaar 1846, het is dus 165jaar oud :eek: dan word het wel tijd voor een restauratie.

Mvg,

André
 

tuoh

Oud hout
Alle onderdelen zijn nu klaar voor montage, de opdrachtgever kan van start gaan met de restauratie.
Bijkomend werd er ook wat gezaagde letters gevraagd, mooi werk voor de figuurzaagmachine :D ik had nog een restje Afrormosia liggen met het draadverloop in de juiste richting.

Bijgaand nog enkele foto's van de afgewerkte onderdelen.

Mvg,

André

Attached files
 

WR1944

Oud hout
Ziet er goed uit. Daar zal men wel blij mee zijn. En jij hebt een streepje voor als onverhoopt de aarde toch vergaat.
Eh, door mijn volledig technische vervolgopleiding werd er nagenoeg geen aandacht aan Latijn besteed. Wat is de exacte vertaling? Ik kom met een grove benadering tot: Heilige Maria, bid voor de edelen. Maar dat zal er wel flink naast zitten.
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
knap nagemaakt , als 2 druppels water :D
hoe heb je dat onderste deel verder afgewerkt ? met de beitel ?
mooi gemaakt dat hart .


groetjes
ruben
 

tuoh

Oud hout
@ WR1944, ik moet je de vertaling schuldig blijven, latijn is niet mijn sterkste kant, heb de tekst dus gewoon gekopieerd :mrgreen: maar hopelijk werd of word er niet alleen voor de edelen gebeden :D


@monkeyfreek, jawel, zowel het lover aan de zuiltjes als het hart zijn met houtsnijbeitels en veel geduld gesneden en geschuurd. Het zijn dus niet alleen de Chinezen die aardig kunnen kopiëren :D

Mvg,

André
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Weer fraai werk Andre!! Alleen lijkt dit canneleren niet zo op het origineel. Is het origineel zo geerodeerd door de jaren (eeuwen bijna!) of is dit ook een stijl upgrade?

jaap
 

tuoh

Oud hout
Hallo Jaap, de originele cannelures waren met een guts gestoken, maar zo te zien gestuurd door een niet al te vaste hand, ze hebben geen van alle dezelfde maat, en ze zijn ook allemaal verschillend van diepte.
Zelfs de verdeling rondom de zuil klopt niet, de afstand tussen de cannelures onderling verschilt ook nogal wat.
Op het origineel hangen ook de nodige lagen verf, zo te zien steeds een nieuwe laag op de oude aangebracht zonder eerst te schuren schuren, of wat dan ook als voorbereiding.

Op enkele stukken heb ik minstens 8 à 10 lagen geteld, die kwamen op sommige plaatsen los als één geheel.

Het originele kapelletje is blijkbaar vroeger opgebouwd door verschillende mensen, en met een groot verschil in handvaardigheid of vakkennis. Dit laat zich zo aflezen aan sommige stukken. Zo is op het draaiwerk niks aan te merken, dat werd vakbekwaam uitgevoerd, de cannelures daarentegen zijn maar slecht hobbywerk. Het rare is dat het lover aan de bovenkant van de zuiltjes wel werden gesneden door een vaardig houtsnijder. Hier is dus door minimum twee mensen aan gewerkt, maar ik denk eerder aan drie verschillende personen.
Idem ook voor de rest van het geheel, ook dit is een mix van verschillende stadia van handvaardigheid. Professioneel uitgevoerde houtverbindingen, gecombineerd met knullig lijstwerk. Wel boeiend om zien eigenlijk.
Er zal dus vroeger vermoedelijk een takenlijstje gemaakt zijn van wie wat ging doen, en waarbij dus minstens één persoon terzake kundig was, geholpen door enkele weinig vakkundige enthousiastelingen. Maar niemand zal echt de leiding gehad hebben, daarom dit allegaartje van verschillende graden van afwerking.
En zoals ik hier lees klopt dus ook de tekst niet, maar die gaan we dus niet aanpassen, zo blijft de spellingfout intact voor de komende jaren.

Mvg,

André
 

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
Zo wie zo wel de originelen bewaren! Het is prachtig wat je hebt gemaakt, maar het benaderd nooit het originele. Ik heb dan ook mijn twijfels bij de restauratie.
Dit is niet professioneel restaureren. Dit is in mijn ogen kitsch! Je laat door een een machine perfecte zuiltjes maken en vergeet daarbij de geschiedenis van het geheel.

Moderne tijd, jammer! Ik zou me boos maken als ik niet zou weten dat dit met liefde gemaakt zou zijn.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
WR1944 zei:
Ziet er goed uit. Daar zal men wel blij mee zijn. En jij hebt een streepje voor als onverhoopt de aarde toch vergaat.
Eh, door mijn volledig technische vervolgopleiding werd er nagenoeg geen aandacht aan Latijn besteed. Wat is de exacte vertaling? Ik kom met een grove benadering tot: Heilige Maria, bid voor de edelen. Maar dat zal er wel flink naast zitten.

Bijna. Heilige Maria, bid voor ons.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.