Welk hout bij gebruik zwaluwstaartmal

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
259
130
Leeuwarden
Ik heb de vraag ook al gesteld in mijn "voorstel topic" maar dat zal wel niet door iedereen gelezen worden. Daarom een eigen draadje voor deze vraag:

Ik wil graag een aantal kisten gaan maken met behulp van zwaluwstaartverbindingen / lipverbindingen. Ik heb ondertussen een zwalustaartmal (Trend CDJ600) met een malf voor halfverzonken zwaluwstaarten en één voor lipverbindingen.

Ik ben echter nog niet tevreden over de resultaten die ik hiermee heb geboekt en ik hoop dat jullie mij van tips kunnen voorzien.

Mijn grootste probleem is het splinteren van het hout. (ik heb Triplex, multiplex en mdf geprobeerd) wellicht moet ik ander (massief) hout gebruiken? het gaat om wat grotere platen van +/- 50 X 40

Uiteraard gebruik ik een splinterhout achter mijn werkstuk én in het geval van de zwaluwstaartverbindingen frees ik eerst het voorste gedeelte weg.

Ik ben benieuwd naar de ervaringen en tips die jullie wellicht voor mij hebben.
 

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
259
130
Leeuwarden
jpandriesse zei:
1 Belangrijke voorwaarde voor strak werk is natuurlijk dat je freesjes wel absoluut scherp zijn. Is dat het geval?


ja, ik heb gloednieuwe (Trend) frezen. Daar zou het niet aan moeten liggen
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Multiplex en ook triplex is lastig spul in een zwaluwstaartmal. Heb er ook nooit veel succes mee gehad. Mdf waarschijnlijk idem, zeker de goedkopere soorten, die als een soort karton uitelkaar drukt.
Ik zou eens massief hout proberen, dat gaat vast wel goed. Voor grotere kisten heb ik wel eens de panelen uit de bouwmarkten gebruikt, grenen b.v. of de andere soorten die ze hebben.
Veel succes.

jaap
 

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
259
130
Leeuwarden
De panelen uit de bouwmarkt zijn vaak vrij dik. ik zou graag iets hebben van 6 mm. ik wil graag kisten maken die niet te zwaar zijn.

Ik weet niet of er massief hout is van dunnere diameter??
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.