Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 8 van de 8

Welk hout bij gebruik zwaluwstaartmal

Ik heb de vraag ook al gesteld in mijn "voorstel topic" maar dat zal wel niet door iedereen gelezen worden. Daarom een eigen draadje voor deze vraag:

Ik wil graag een aantal kisten gaan maken met behulp van zwaluwstaartverbindingen / lipverbindingen. Ik heb ondertussen een zwalustaartmal (Trend CDJ600) met een malf voor halfverzonken zwaluwstaarten en één voor lipverbindingen.

Ik ben echter nog niet tevreden over de resultaten die ik hiermee heb geboekt en ik hoop dat jullie mij van tips kunnen voorzien.

Mijn grootste probleem is het splinteren van het hout. (ik heb Triplex, multiplex en mdf geprobeerd) wellicht moet ik ander (massief) hout gebruiken? het gaat om wat grotere platen van +/- 50 X 40

Uiteraard gebruik ik een splinterhout achter mijn werkstuk én in het geval van de zwaluwstaartverbindingen frees ik eerst het voorste gedeelte weg.

Ik ben benieuwd naar de ervaringen en tips die jullie wellicht voor mij hebben.

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Re: Welk hout bij gebruik zwaluwstaartmal

1 Belangrijke voorwaarde voor strak werk is natuurlijk dat je freesjes wel absoluut scherp zijn. Is dat het geval?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jpandriesse
    1 Belangrijke voorwaarde voor strak werk is natuurlijk dat je freesjes wel absoluut scherp zijn. Is dat het geval?

ja, ik heb gloednieuwe (Trend) frezen. Daar zou het niet aan moeten liggen

Multiplex en ook triplex is lastig spul in een zwaluwstaartmal. Heb er ook nooit veel succes mee gehad. Mdf waarschijnlijk idem, zeker de goedkopere soorten, die als een soort karton uitelkaar drukt.
    Ik zou eens massief hout proberen, dat gaat vast wel goed. Voor grotere kisten heb ik wel eens de panelen uit de bouwmarkten gebruikt, grenen b.v. of de andere soorten die ze hebben.
    Veel succes.

jaap

De panelen uit de bouwmarkt zijn vaak vrij dik. ik zou graag iets hebben van 6 mm. ik wil graag kisten maken die niet te zwaar zijn.

Ik weet niet of er massief hout is van dunnere diameter??

met een dunnere (kleinere) diameter al zeker niet, tenzij je wil gaan houtdraaien.

Maasief hout van 6mm zal je zelf op dikte moeten zagen of schaven denk ik..

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

6mm ? yep , dat wordt schaven. Hoeveel heb je nodig ? Ik ben nog een hele partij essen geschaafd op 5 mm liggen

ik ben bang dat 5mm te dun wordt. de mal werkt vanaf 6mm.

Forum Rechten